بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹
رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

جای خالی اثر تورم در "بازار سرمایه"

جای خالی اثر تورم در
قیمت کالا‌ها و خدمات رو به فزونی است و طبیعی است که این افزایش قیمت‌ها، هم ارزش سرمایه فیزیکی و هم ارزش محصولات بنگاه‌های اقتصادی را افزایش می‌دهد.
کد خبر : ۲۳۷۰۴۱

جای خالی اثر تورم در بازار سرمایه

به گزارش بورس نیوز، با فروکش کردن عطش خرید اوراق، بازار سهام روز گذشته اندکی سبز به خود دید. بااین‌حال، کماکان دغدغه کاهش احتمالی نرخ ارز بر سر بازار سرمایه سایه افکنده است.

مهدی صادقی شاهدانی رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: قاعدتا "بورس" باید انعکاسی از شرایط واقعی اقتصاد باشد و بتواند هر آنچه را که در بخش واقعی اقتصاد رخ می‌دهد، منعکس کند. یکی از واقعیت‌های اقتصاد ما، جریان تورمی کالاها و خدمات است.

وی ادامه داد: قیمت کالاها و خدمات رو به فزونی است و طبیعی است که این افزایش قیمت‌ها، هم ارزش سرمایه فیزیکی و هم ارزش محصولات بنگاه‌های اقتصادی را افزایش می‌دهد. نمی‌توان انتظار داشت جریان تورمی شکل بگیرد، ولی قیمت محصول بنگاه‌های تولیدی پذیرفته‌شده در بورس‌ها، متناسب با تورم تغییر نکند.

صادقی شاهدانی افزود: اگرچه در حال حاضر، افزایش قیمت‌ها بیشتر ناشی از افزایش تقاضا و نا ترازی در بازار کالاها و خدمات بوده اما؛ به هر صورت با افزایش قیمت کالاها و خدمات، تورم ناشی از فشار هزینه‌ها هم در پی خواهد داشت؛ بخش عمده بنگاه‌های اقتصادی فعال در بازارسرمایه، بنگاه‌های تولیدی هستند که کالایی تولید و عرضه می‌کنند و سودآوری‌شان روی شاخص سهام اثرگذار است.

تورم در بورس معکوس عمل کرد

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بنابراین انتظار می‌رود اگر شرایط صحیحی بر بازار سرمایه حاکم باشد، جریان تورمی، شاخص سهام را هم متأثر کند و برای مثال وقتی در یک دوره ۶ ماهه، تورم بیش از ۵۰ درصدی در بازارهای کالایی ایجادشده، نشان از افزایش ارزش سرمایه فیزیکی شرکت‌ها داشته و باید شاخص بورس این موضوع را منعکس کند اما؛ نکته اینجاست که باوجود شیب افزایشی تورم، قیمت سهم‌ها کاهش‌یافته است.

وی اظهارکرد: بازار سرمایه نمی‌تواند بیش از این در جا بزند و برای تطبیق با واقعیت‌های اقتصادی کشور، این بازار باید در سال آینده حرکتی داشته باشد و بسیاری اوقات "بورس" تحت تأثیر جریانات روانی است که باعث می‌شود بازار سرمایه به واقعیت‌های اقتصادی واکنشی نشان ندهد. ذهنیت سرمایه‌گذاران این است که بازار سرمایه ما دچار به‌هم ریختگی شده و وقتی چنین ذهنیتی از یک بازار برای سرمایه‌گذاران ایجاد شود، کارکرد آن بازار را هم تحت تأثیر قرار خواهد داد.

صادقی شاهدانی با اشاره به اینکه این جریان روانی دیری نخواهد پایید، گفت: اگر در نیمه اول سال ۱۴۰۰ به سبب ابهام انتخابات، بازار سرمایه مطابق با واقعیت‌های اقتصادی کشور، رشدی نداشته باشد، در نیمه دوم سال آینده قطعاً شاهد انعکاس واقعیت‌های اقتصادی در این بازار خواهیم بود ضمن اینکه درصحنه بخش واقعی اقتصاد با برخی ناملایمات همچون رکود مواجه هستیم.

رکود تداوم نخواهد داشت

وی اضافه کرد: بسیاری از بنگاه‌های تولیدی با کمتر از ظرفیت واقعی خود تولید می‌کنند؛ ولی این رکود هم تداوم نخواهد داشت چراکه از یک‌سو، قیمت‌های صعودی کالاها، سیگنال افزایش تولید به تولیدکنندگان می‌دهد و از سوی دیگر، نرخ ارز هم به سبب افزایش تقاضای ارز از سوی تولیدکنندگان برای تأمین مواد اولیه لازم، پتانسیل رشد خواهد داشت.

بنابراین جو روانی بازار سرمایه در سال آینده حتماً مثبت‌تر خواهد بود و با اصلاح ذهنیت سرمایه‌گذاران، روند تقاضا در بازار سرمایه هم‌افزایشی خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ رونق خواهد داشت و شاخص‌های سهام، مسیر تحولی خود را طی خواهند کرد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری گروه پیشگامان دنیای مالی در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۰ گفت: صنایع بورسی را می‌توان به چند گروه تقسیم کرد. یکی از این گروه‌ها، صنایعی همچون غذایی‌ها و دارویی‌ها است که تأمین‌کننده نیاز مردم هستند و از جریان افزایش قیمت‌ها، تأثیر می‌پذیرند و بازدهی‌شان با تورم کالاها و خدمات ارتباط مستقیم دارد. گروه دوم، صنایع صادرات محور هستند که در صورت گشایشی در روابط بین‌المللی و تسهیل صادرات، این گروه وضعیت بهتری خواهند داشت و تأثیر بهبود اوضاع را در صورت‌های مالی و به دنبال آن قیمت سهم‌های این گروه مشاهده خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید:

تحلیل جامع صنعت متانول در ایران 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵
کاملا تحلیل غلط است شوکی که به اقتصاد زده و عامل گرانی شده بیمه ها ست
اقدس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
ایا روحانی به وعده هایش عمل کرد ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۲
دانشگاه امام صادق که دانشگاه نیست
محلی هست برای تربیت نیروی .............
سهامدار خرد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
هدهد " باعث اسلام آوردن امتی شد.
" مورچه " مسیر یک لشکر رو تغییر داد.
" کلاغ " نحوه دفن میت را به بشر نشان داد.
" نهنگ " پیامبر خدا را در شکم خود حفظ و نگهداری کرد.
" پرنده ابابیل " از خراب شدن خانه خدا جلوگیری کرد و یه لشکر رو شکست داد

خداوندا برای ما یک " حیوان " بفرست تا اوضاع ایران را تغییر دهد
از مسئولین مختلس و بی عرضه ما که کاری ساخته نیست...!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
با تورمی که افتاد اکثر شرکت ها تجدید ارزیابی دادن رفته تموم شده