بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

صف‌های فروش، ابطالی‌های فیکس اینکام‌ها را تشدید کرد

صف‌های فروش، ابطالی‌های فیکس اینکام‌ها را تشدید کرد
روند فرسایشی و نزولی بازار سهام و این الزام به خرید، در مقاطعی باعث کاهش ارزش خالص دارایی های صندوق های درآمد ثابت می شود و نشانه ی مهم آن، افزایش تعداد ابطالی های صندوق های با درآمد ثابت است.
کد خبر : ۲۳۷۲۰۸

صف های فروش، ابطالی های فیکس اینکام ها را تشدید کرد

به گزارش بورس نیوز، اگرچه با ریزشی شدن بازار سرمایه، صندوق های درآمد ثابت به دلیل ریسک پایین خود مورد اقبال سرمایه گذاران واقع شده بودند؛ ولی بعد از الزام فیکس اینکام ها به تخصیص بخشی از منابع خود به خرید سهام، به نظر می رسد پالس مثبتی به بازار سهام داده شده و جریان نقدینگی دوباره تغییر مسیر داده است. روز گذشته هم حدود ۴۴ میلیارد تومان پول حقیقی ها از صندوق های قابل معامله با درآمد ثابت خارج شد.

مجید عبدالحمیدی معاون تحقیق و توسعه شرکت آیکو تحلیل در گفت‌وگو با بورس‌نیوز با اشاره به شرایط کنونی صندوق‌های درآمد ثابت و اثربخشی خرید سهام توسط فیکس اینکام‌ها بیان کرد: افزایش سقف سرمایه‌گذاری درصندوق‌های ثابت، تنها می تواند این سیگنال را به اهالی بازار بدهد که بازار سهام در موقعیت جذاب خرید قرار دارد؛ اما اتفاقی که در صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت رخ خواهد داد این است که روند فرسایشی و نزولی بازار سهام و این الزام به خرید، در مقاطعی باعث کاهش ارزش خالص دارایی های صندوق های درآمد ثابت می شود و نشانه ی مهم آن، افزایش تعداد ابطالی های صندوق های با درآمد ثابت است.

وی افزود: مشتریان صندوق های با درآمد ثابت اکثرا میزان ریسک پذیری بسیار پایینی دارند(اغلب مشتریان حساب های بلند مدت بانک ها بوده اند) و نسبت به رشد و کاهش ارزش خالص دارایی های این صندوق ها، حساسیت زیادی دارند و حداقل انتظار آنها، بازدهی معادل با سپرده بانکی است. از همین رو، زمانی که طی یک ماه درصد سود پرداختی به این دسته از مشتریان کاهش یابد، آنها سریعا اقدام به ابطال واحدهای خود و خروج از صندوق ها می کنند.

عبدالحمیدی تصریح کرد: در شرایط فعلی، وضعیت اوراق موجود در بازار مطلوب است؛ اما مدیران صندوق ها ملزم هستند که درصد مشخصی از اوراق و درصد مشخصی سهام در پرتفوی صندوق داشته باشند و بازار نیز نسبت به رعایت حد نصاب ها، بسیار حساس شده است.

وی اضافه کرد: وقتی سرمایه گذار، اقدام به خارج شدن از صندوق های درآمد ثابت می کند، مدیر صندوق یا باید اقدام به فروش سهام کند یا بخشی از اوراق خریداری شده را، عرضه کند. در صورت فروش اوراق، بطور طبیعی میزان سهام در پرتفوی صندوق افزایش می یابد.

این فعال بازارسرمایه افزود: به همين دلیل به منظور رعایت حد نصاب ها، در شرایطی که میزان ابطالی ها افزایش می یابد، مدیران صندوق ها مجبور به فروش سهام موجود در پرتفوی خواهند شد. اما اجرای دامنه نامتقارن در بازار سرمایه، موجب قفل شدن سهم ها در صف های خرید و فروش شد و این اتفاق، شرایط را برای صندوق های با درآمد ثابت، سخت و دشوار کرده است؛ چرا که جهت ابطال و تسویه با مشتریان، مجبور به فروش اوراق خود هستند.

بیشتر بخوانید:

تعریف نادرستی که کار دست سرمایه گذاران داد

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
فرصتی دوباره برای دست‌کاری در بازار
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

فرصتی دوباره برای دست‌کاری در بازار

نقش بازارگردان در بورس چیست
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

نقش بازارگردان در بورس چیست

کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بورس نیوز تاکید کرد

احتمال کوچ سرمایه گذاران از بازار سرمایه

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۹
محدودیت دامنه نوسان بورس رو نابود کرد تا منافع حقیر اقلیتی فاسد رو تامین کند. درود بر این مدیریت خردمندانه.
محمد نایب سالکی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰
باسلام و احترام سهام پالایش یکم را از شهریورماه امسال ده هزار تومان واگذار نموده است حالا بعد از ۶ماه هشتصد پنجاه هزار تومان خریداری ندارد اعتماد از بورس صلب شده است باید دولت و مجلس شورای اسلامی به بورس پشت نکنند و کمک حال بورس باشند...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰
سهام رایگان شود مردم خرید میکنند