بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴
دبیر انجمن زغال سنگ ایران در گفت و گو با بورس نیوز تاکید کرد:

۲ فرصت پیش روی زغال سنگی ها در سال ۱۴۰۰

۲ فرصت پیش روی زغال سنگی ها در سال ۱۴۰۰
زغال سنگ ایران حتی پتانسیل افزایش قیمتی تا ۴۰ درصد بالاتر از قیمت های فعلی را هم دارد.
کد خبر : ۲۳۷۲۷۹

۲ فرصت پیش روی زغال سنگی ها در سال ۱۴۰۰

به گزارش بورس نیوز، یکی از صنایع بورسی که در این سال ها بازدهی معقولی برای سهامداران به همراه داشته، صنعت زغال سنگ بوده است. 

 

سعید صمدی دبیر انجمن زغال سنگ ایران در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت این صنعت در سال ۱۴۰۰ بیان کرد: صنعت زغال سنگ، در سال ۹۹ ، رونقی بی سابقه را تجربه کرد و این رونق تحت تاثیر افزایش قیمت های جهانی، افزایش قیمت فولاد در داخل کشور و همچنین افزایش نرخ ارز محقق شد، در نظر داشته باشید که در فروردین ماه ۹۹ قیمت پایه هر تن زغال سنگ یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده و در بهمن ماه قیمت پایه زغال سنگ به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است این رشد قیمتی فوق العاده، تاثیر مثبتی بر سودآوری شرکت های تولیدکننده زغال سنگی داشته است.

وی در رابطه با پیش بینی قیمت ها در سال آینده گفت: قیمت زغال سنگ تحت تاثیر قیمت فولاد و نرخ ارز است و قیمت هایی که انتظار می رفت در سال ۱۴۰۰ به آن برسیم، امسال محقق شد اگرچه با توجه به چشم انداز کاهش احتمالی نرخ ارز، احتمال افت قیمت محصولات فولادی هم وجود دارد(قیمت زغال سنگ بر مبنای ۲۶.۵ درصد شمش فولاد خوزستان تعیین می گردد)؛ ولی صنعت زغال سنگ ایران ۲ نقطه قوت مهم دارد که بر اساس این نقاط قوت، نه تنها احتمال افت قیمت زغال سنگ نمی رود؛ بلکه حتی شرایط بهتری هم برای شرکت های زغال سنگی رقم بخورد.

صمدی افزود: نکته قوت اول این است که دومین کارخانه فولادی کوره بلند کشور هم سال ۱۴۰۰ وارد مدار تولید شده و سالانه تقاضای زغال سنگ یک میلیون تنی ایجاد خواهد کرد. همانطور که می دانید ظرفیت تولید صنعت زغال سنگ کشور سالانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن است. تا کنون مشتری عمده زغال سنگ کشور، شرکت ذوب آهن اصفهان با سالانه ۲.۵ میلیون تن تقاضا بوده است و امسال شرکت ذوب آهن اصفهان ۸۰۰ هزار تن از زغال سنگ مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین کرد.

وی خاطرنشان کرد: با ورود کوره بلند میدکو، تقاضای زغال سنگ کشور یک میلیون تن افزایش خواهد یافت و این موضوع، قدرت چانه زنی زغال سنگی ها را افزایش خواهد داد. به همین دلیل هم بحث سهمیه بندی زغال سنگ مطرح شده و زغال سنگ ایران، برای مشتریان ارزشمندتر خواهد شد. دومین نقطه قوت زغال سنگ ایران هم این است که در حال حاضر قیمت آن تقریبا به اندازه قیمت های جهانی است و صادرات زغال سنگ ایران توجیه پذیر نیست؛ اما واردات زغال سنگ، هزینه قابل توجهی به واردکنندگان تحمیل می کند. هزینه حمل و نقل زغال سنگ تقریبا ۵۰ درصد قیمت زغال سنگ را تشکیل می دهد و دو شرکت فولادی که در فرآیند تولید از کوره بلند استفاده می کنند (ذوب آهن اصفهان و یکی از زیر مجموعه های میدکو) در صورت واردات زغال سنگ برای تامین نیاز خود، باید هزینه ای بسیار بالاتر از قیمت زغال سنگ داخلی متحمل شوند از این رو معتقدم زغال سنگ ایران حتی پتانسیل افزایش قیمتی تا ۴۰ درصد بالاتر از قیمت های فعلی را هم دارد و با توجه به هزینه های واردات زغال سنگ، برای مشتریان زغال سنگ داخلی حتی خرید زغال سنگ داخلی بالاتر از قیمت های جهانی هم توجیه اقتصادی خواهد داشت.

دبیر انجمن زغال سنگ ایران تصریح کرد: البته افزایش نرخ حقوق و دستمزد، هزینه های شرکت های زغال سنگی را هم افزایش خواهد داد.

صمدی در مورد طرح های توسعه ای جهت افزایش ظرفیت در این صنعت گفت: طرح های توسعه ای در این صنعت در دست بررسی و اجرا هستند؛ ولی هر طرح توسعه ای جهت افزایش ظرفیت تولید، از مرحله آغاز تا رسیدن به مرحله بهره برداری، چند سالی زمان خواهد برد. با توجه به طرح هایی که در حال حاضر در دست اجرا هستند، احتمالا ظرف سه سال آینده، حداقل ۸۰۰ هزار تن به ظرفیت تولید این صنعت افزوده خواهد شد اما احتمالا حجم تولید در سال ۱۴۰۰ با امسال تفاوت چندانی نخواهد داشت نکته حائز اهمیت این است که سرمایه گذاری‌های جدید در صنعت زغال سنگ با نرخ ارز و قیمت های فعلی زغال سنگ، توجیه اقتصادی چندانی ندارد و برای ایجاد جذابیت سرمایه گذاری در حوزه معادن زغال سنگ، باید قیمت زغال سنگ جذاب تر شود. ضمن اینکه طرح هایی هم در راستای جایگزین کردن مواد با پایه هیدرولیکی به جای چوب و کاهش هزینه های تولید زغال سنگ در یکی از شرکت های زغال سنگی (کطبس) در دست اجرا است که هنوز نتیجه اثرگذاری نداشته؛ اما روی این موضوع هم نظارت داریم و امیدواریم به ثمر برسد.

بیشتر بخوانید:

افزایش ۲۲درصدی نرخ زغال‌سنگ کنسانتره شو "کپرور" در دی‌ماه

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیرعامل شرکت ذغال سنگ نگین طبس در گفت وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

بهترین خبر برای سهامداران "کطبس"

دبیر انجمن ذغال سنگ ایران در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

نقطه قوتی برای ذغال سنگی ها

ارسال نظر