بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷
چالش‌های پیش‌روی روابط ایران و عراق در سال ۱۴۰۰
کارشناس ارشد مسائل عراق گفت:مناسبات ایران و عراق در سال ۱۳۹۹ در سایه به قدرت رسیدن آقای مصطفی الکاظمی و دولت وی در اوایل سال ۱۳۹۹ می‌تواند تحلیل و ارزیابی شود.
کد خبر : ۲۳۷۷۸۴

ایران و عراق+ بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، سید رضا قزوینی غرابی، درباره ارزیابی از روند تحولات بین ایران و عراق در سال ۱۳۹۹ اظهار کرد: مناسبات ایران و عراق در سال ۱۳۹۹ در سایه به قدرت رسیدن آقای مصطفی الکاظمی و دولت وی در اوایل سال ۱۳۹۹ می‌تواند تحلیل و ارزیابی شود. علیرغم آنکه الکاظمی چراغ سبز ایران را نیز برای تصدی نخست وزیری کسب کرده بود، اما این مناسبات با چالش‌های نسبی مواجه شد.

وی افزود: حملات گروه‌های موسوم به "فصائل المقاومه" که به دنبال اخراج نظامیان آمریکایی از عراق هستند به کاروان‌های نظامی و مقر‌های آمریکایی، به عاملی برای بروز این چالش‌ها تبدیل شده است. از آنجا که این گروه‌ها به ایران منتسب شده‌اند، قدامات آن‌ها به عنوان اقدامات تهران علیه آمریکا در زمین عراق تلقی می‌شود و همین موضوع باعث چالش‌هایی در بغداد شده است. هرچند که تهران بار‌ها دخالت خود در اقدامات این گروه‌ها را تکذیب و نفی کرده است.

این کارشناس ارشد مسائل عراق در این باره که تغییر دولت در آمریکا بر نوع روابط ایران و عراق چه تاثیری داشته و خواهد داشت، خاطرنشان کرد: بنیان مناسبات سیاسی ایران و عراق که ریشه در عوامل شناخته شده و متعدد دارد اساسا با جابجایی قدرت در ایالات متحده، تاکنون پیوستگی چندانی نداشته است. هرچند در حوزه‌های مالی این روابط از دوره ترامپ، شاهد تنگنا‌هایی غیر ارادی برای طرف عراقی بوده است که آن هم ناشی از سیاست‌های سختگیرانه و غیرمنطقی ترامپ در قبال ایران بوده و بغداد نیز به دلیل شرایط موجود، ناچار به تبعیت از این سیاست‌ها و تصمیمات بوده است، اما به نظر می‌رسد چنانچه دولت جدید آمریکا رفتار سختگیرانه کمتری نسبت به ترامپ داشته باشد و دست به تغییرات ملموسی در تصمیمات محدود کننده ترامپ بزند، در حوزه‌های مالی و اقتصادی شاهد بازگشت شرایط سابق میان دو طرف باشیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر