بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷
مدیر عامل بورس انرژی گفت: برای آنکه بتوانیم همانند کشور‌های دیگر مرجع قیمت گذاری در حامل‌های انرژی شویم نیازمند همکاری وزارت نفت هستیم.
کد خبر : ۲۳۷۸۴۱

به گزارش بورس نیوز، علی نقوی مدیر عامل بورس انرژی در رابطه با روند ماهیت و ساختار بورس انرژی، اظهار کرد: بورس انرژی در سال ۹۱ با مجوز شورای عالی بورس تاسیس شد و از ۱۹ اسفند ۹۱ کار خود را با معاملات ذغال سنگ (قطران) کار خود را آغاز کرد.

او تصریح کرد: در بورس انرژی فرآورده‌های هیدروکربنی، حامل‌های انرژی مانند برق معامله می‌شود ما چند بازار داریم که نخست می‌توان به بازار فیزیکی، مشتقه (اوراق سلف استاندارد) و واحد‌های صندوق پروژه اشاره کرد.

مدیر عامل بورس انرژی تصریح کرد: در بخش فیزیکی نیز حامل‌های انرژی مانند فرآورده‌های هیدرو کربنی، انواع گاز‌ها، نفت خام، بنزین، میعانات گازی و در بخش برق نیز خود برق معامله می‌شود. از هیدروکربن‌هایی که در بورس انرژی معامله می‌شود می‌توان به نفت سفید، گاز و ... اشاره کرد.

مدیر عامل بورس انرژی گفت: محصولات پتروشیمی که در بورس انرژی معامله می‌شود فقط متانول و اتانول رافقط در برمی گیرد مابقی در بورس کالا عرضه می‌شوند.

وی گفت: ذی نفعان بورس انرژی در بازار فیزیکی به نسبت سایر بورس‌ها متفاوت هستند به دلیل آنکه افرادی وارد فضای خرید چنین کالا‌هایی می‌شوند که یا می‌خواهند آن را صادر کنند یا آنکه برای تولید یک کالای دیگر از آن بهره گیرند.

مدیر عامل بورس انرژی گفت: عمده معاملاتی که در بازار فیزیکی صورت می‌گیرد برای صادرات است همچنین باید گفت بیشتر کالا‌هایی که در این بازار معاملات صورت می‌گیرد شامل بنزین، گازوئیل، میعانات و نفت سفید است.

نقوی بیان کرد: در سایت بورس انرژی تمام کالا‌هایی که معامله می‌شود امید نامه هایشان با اطلاعات تکمیلی در آن درج شده است. تمام پالایشگاه‌های کشور فرآورده هایشان را در بورس انرژی عرضه می‌کنند خریداران نیز تنوعشان زیاد است، همچنین تمام پتروشیمی‌هایی که محصولاتشان قابلیت بورس انرژی را در داشته باشد موظف هستند محصول خود را در این بازار عرضه می‌کنند.

وی گفت: تا ۱۸ اسفند ماه بیش از ۱۶ میلیون تن فرآورده در بورس انرژی معامله شده و ارزش معاملات به ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. محصولاتی که از بورس انرژی صادر می‌شوندعمده آن‌ها مقصدشان کشور‌های همسایه است.

مدیر عامل بورس انرژی نقوی گفت: عمده عرضه‌های ما زمینی بوده است، اما ما عرضه‌های آبی نیز داشته ایم، ناگفته نماند که در سال ۹۹ یک معامله بنزین داشتیم که رکورد معاملات را طی یک روز شکسته است.

تصریح کرد: از نظر ما نفت خام در بورس انرژی همانند کالا‌های پذیرفته شده است، اما خود ماهیت نفت خام به عنوان یک کالا استراتژی به حساب می‌آید، قیمت نفت خام در اقتصاد کشور به عوامل متعددی وابسته است ناگفته نماند که فقط بخشی از معاملات نفت در بورس انرژی صورت می‌پذیرد.

نقوی گفت: معاملات نفت هم در حدود ۱۰۰ تن به صورت زمینی و دریایی رخ داده است. ما جز راه دریایی برای فروش نفت خام مسیر دیگری را نداریم، به سبب آنکه جز کشور ما و عربستان سایر کشور‌ها پالایشگاه ندارند تنها راه حلی که میتوان اتخاذ کرد برای صادرات از راه دریا تبدیل نفت به فرآورده‌های گوناگون است.

وی بیان کرد: ما برای آنکه بتوانیم هماننده کشور‌های دیگر مرجع قیمت گذاری حامل‌های انرژی شویم نیازمند همکاری وزارت نفت هستیم.

مدیرعامل بورس انرژی گفت: بنزین از قبل در بورس انرژی پذیرش شده بود، اما، چون در سال ۹۹ ایران به عنوان صادر کننده بنزین شناخته شد به همین سبب حدود ۸۷ میلیون تن بنزین کشور از طریق بورس انرژی صادر شد.

نقوی گفت: اکنون در بعضی از کالا‌ها مانند بزنین بورس انرژی به عنوان مرجع قیمت گذاری در جهان به حساب می‌آید، اما نباید این نکته را از یاد برد که اگر شاهدیم که یک کشور مرجع قیمت گذاری محصولات شیمیایی یا پتروشیمی است به دلیل بازار‌های کالاییشان است.

وی گفت: عرضه گاز مایع گرم و سرد از طریق از بورس انرژی صورت می‌گیرد، مطلبی تحت یک مصوبه در مجلس مطرح شده است که در مجلس مطرح شد مربوط به گاز طبیعی بود که فعلا مصوباتش تصویب نشده است.

مدیر عامل بورس انرژی گفت: وزارت نفت در عرصه‌های زمینی بسیار همکاری خوبی داشته، اما در نفت کوره همکاری زیاد مطلوبی را نداشته است.

وی بیان کرد: اکثر فرآورده‌های نفتی که صادر می‌شود مازاد تولیدات داخلی است و اکثر ما می‌دانیم که مصارف ما در بخش انرژی بیش از سایر کشور‌ها است، پس اگر شاهد آن هستیم که گا‌ها صادرتمان روند کاهشی دارد این امر در دست وزارت نفت نیست بلکه بخاطر مصارف بیش از حد داخلیمان است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
دروغ بزرگ به
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید شد:

دروغ بزرگ به "بورس"

موج سواری، بهترین استراتژی کوتاه مدت سرمایه گذاران
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

موج سواری، بهترین استراتژی کوتاه مدت سرمایه گذاران

تاثیر نرخ ارز بر بورس
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

تاثیر نرخ ارز بر بورس

ارسال نظر