بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳
کد خبر : ۲۳۷۹۲۳

 

عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی:

بانک مرکزی در راستای محقق کردن شعار ۱۴۰۰ و اجرای عملی بیانات رهبر معظم انقلاب در ایام نوروز و در چارچوب وظایف قانونی خود اقدامات زیر را در اولویت خود خواهد داشت:

مهار تورم با بهره‌گیری از ابزارهای سیاست پولی و نیز ارتقاء و تعميق عملیات بازار باز. تورم، موضوع کلان اقتصادی است که با تصحیح سیاستگذاری اقتصادی هم در دولت و بودجه و هم در بخش سیاستگذاری پولی حاصل می‌شود.

تقویت ارزش پول ملی با کنترل انتظارات و محدود کردن رشد نقدینگی از هر ۲ طریق: محدود کردن رشد پایه پولی و تداوم اقدامات اجرایی برای کاهش ناترازی بانک‌ها و تنظیم و اعمال محدودیت در خلق نقدینگی بانک‌ها.

ارتقای ثبات بازار، مدیریت نوسانات و تلاش برای پیش‌بینی‌پذیر کردن روند نرخ ارز و سایر متغیرهای اقتصادی و تقویت اقدامات برای آزاد‌سازی منابع مسدود ارزی در خارج از کشور.

بسترسازی هدایت منابع بانکی به سمت تولید و رفع موانع پشتیبانی بانک‌ها از تولید. خصوصا تاکید بر تامین مالی زنجیره تولید و نیز محدود‌سازی بنگاه‌داری بانک‌ها.

ارتقای شفافیت و مقابله با هرگونه پولشویی از طریق تکمیل اقدامات نظارتی بر تراکنش‌های بانکی و نیز بستن منافذ فساد در نظام بانکی از طریق نظارت و پایش اعتبارسنجی در اعطای تسهیلات و نحوه هزینه‌کرد آن و وصول مطالبات معوق.

براساس مجموعه شاخص‌ها و در غیاب شوک جدید به اقتصاد ایران، به‌طور طبیعی ۱۴۰۰ با ثبات‌تر از ۱۳۹۹ است و احتمال غالب آن است که رشد اقتصادی تداوم یافته و تورم هم به مسیر بلند‌مدت خود برگردد. البته این بدان معنا نیست که احتیاط‌های لازم را در پیش نگرفته و تدابیر لازم اتخاذ نشود.

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر