بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۰
رییس اتحادیه مشاوران املاک:

قیمت بالای مسکن باعث رکود آن شده است

قیمت بالای مسکن باعث رکود آن شده است
رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: برخی سازندگان قیمت‌های بالای ۱۰۰ میلیون تومان در هر متر مربع برای واحد‌های خود تعیین می‌کنند که همین مساله باعث رکود شده است.
کد خبر : ۲۳۷۹۶۹

خواندن ۲دقیقه

قیمت مسکن+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، مصطفی قلی‌خسروی اظهار کرد: بر اساس اعلام سازمان نظام مهندسی ساختمان، کف هزینه ساخت مسکن متری ۲.۳ میلیون و سقف آن متری ۴.۶ میلیون تومان بوده، اما می‌بینیم که بعضی بساز و بفروش‌ها در تهران قیمت‌ها را متری ۱۰۰ تا ۱۷۰ میلیون تومان و حتی بالاتر تعیین می‌کنند. در واقع قیمت ساخت با نرخ فروش بیش از ۲۰۰۰ درصد فاصله دارد است.

وی افزود: خوشبختانه از آبان ماه روند قیمت‌ها در بازار مسکن نزولی بوده و معتقدم در سال آینده به ثبات می‌رسد. یعنی افزایش قیمت نخواهیم داشت. اینکه بانک مرکزی به علت در اختیار داشتن تعداد بسیار زیادی املاک، آمار را صعودی نشان می‌دهد نمی‌تواند نشان دهنده وضعیت واقعی بازار باشد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور با انتقاد از برخی سازندگان که انتظار سود‌های بالای ۵۰۰ درصد را دارند ادامه داد: در دهه‌های گذشته ساخت و ساز بسیار سودآور بود و انبوه سازان بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ درصد سود می‌کردند. همین مساله باعث رشد قیمت زمین و مسکن در کلانشهر‌ها شد؛ تا جایی که قیمت‌ها آنقدر بالا رفت که دیگر مردم توان خرید ندارند؛ بنابراین بازار مسکن ظرفیت خود را از دست داده و رشد مجدد قیمت‌ها اتفاق نخواهد افتاد.

خسروی خاطرنشان کرد: از آبان ماه به دلیل اثرگذاری متغیر‌های سیاسی بر بازار مسکن و همچنین در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری ایران، بازار مسکن به سمت کاهش قیمت تمایل پیدا کرده است. اما عجیب است که برخی می‌خواهند افزایش چند درصدی نرخ مصالح ساختمانی را ملاکی برای رشد مجدد قیمت‌ها قرار دهند. اولا سیمان و فولاد کمتر از یک درصد قیمت فروش مسکن را به خود اختصاص می‌دهند، ثانیا همانطور که گفتم بازار دیگر ظرفیت ندارد.

وی چشم انداز اقتصاد ایران را بعد از انتخابات ریاست جمهوری، مثبت دانست و گفت: تمامی شاخص‌ها اوضاع اقتصاد کشور را امیدوارکننده نشان می‌دهد. این مساله به آرامش بازار مسکن نیز منجر می‌شود و امیدواریم در سال جاری با تثبیت قیمتها، متقاضیان واقعی بتوانند به تدریج وارد بازار شوند. افرادی هم که به هر نیت هنوز بر طبل گرانی می‌کوبند از رکود فعلی متنبه شوند و اجازه دهند مقداری بازار رونق بگیرد.

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر