بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
پیش گشایش ۸ فروردین‌ماه ۱۳۹۹؛

کم‌عمق بودن معاملات

کم‌عمق بودن معاملات
برای بازار امروز با توجه به‌قرار گرفتن در ایام عید نوروز و فعالیت‌های نیمه کاری در این روزها، شاهد معاملات کم‌حجمی در سطح بازار هستیم و بازار فعالیت کامل و برجسته‌ای را نخواهد داشت.
کد خبر : ۲۳۷۹۷۶

کم‌عمق بودن معاملات

به گزارش بورس‌نیوز، دیروز و در اولین روز کاری از سال ۱۴۰۰ شاهد رشد اندک شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن بودیم.

درحالی‌که در ابتدای بازار و با تشکیل صف‌های فروش در نماد‌های پالایشگاهی و خودرویی، جو کلی بازار منفی بود، به‌تدریج شاهد مثبت شدن روند گروه خودرویی و برخی از نماد‌های پالایشگاهی بودیم و نماد‌های خودرو و خساپا به‌صف خرید نیز رسیدند.

در پایان معاملات دیروز شاخص کل با بیش از ۱.۸۰۰ واحد افزایش به ۱ میلیون و ۳۰۹ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد ۰.۴۶ درصدی و بیش از ۲ هزار واحدی به بیش از ۴۴۱ هزار و ۸۳۴ واحد رسید.

کم‌عمق بودن معاملات

ارزش معاملات بورس و فرابورس نیز به ۶۵ هزار میلیارد ریال رسید.

سیاست و اقتصاد کلان

سند برنامه همکاری جامع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین موسوم به برنامه ۲۵ ساله به امضای ظریف و وانگ یی وزرای خارجه دو کشور رسید. این سند ظرفیت‌ها و چشم‌انداز همکاری دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در زمینه‌های مختلف ازجمله اقتصادی، فرهنگی و ... را موردبحث قرار داده است. در سند مذکور به صورت ویژه تسهیل فرآیند‌های موثر در همکاری‌های اقتصادی و تجاری موردتوجه قرارگرفته و بر همین اساس، تسهیل همکاری‌های مالی و بانکی، گمرکی، مقررات زدایی، اعطای تسهیلات منطبق با قوانین در مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی، تقویت همکاری و تجارت غیرنفتی با تمرکز بر دو حوزه کشاورزی و دانش‌بنیان مدنظر قرارگرفته است.

در خبری از گروه بانکی شاهد شفاف‌سازی سه بانک صادرات، تجارت و ملت در خصوص واگذاری سهام برخی شرکت‌ها از سوی دولت به این بانک‌ها و در قالب تسویه بخشی از مطالبات بانک‌ها از دولت بودیم. بر این اساس سهام شرکت‌هایی همچون پالایش نفت اصفهان، تهران و بندرعباس، ایران‌خودرو، ایران ترانسفو و... بابت تسویه بخشی از مطالبات بانک‌ها از دولت به سه بانک مذکور منتقل گردید.

رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد: بانک مرکزی مهار تورم، تقویت ارزش پول ملی، ارتقای ثبات بازار، پیش‌بینی ‎پذیر کردن روند نرخ ارز و آزادسازی منابع مسدود ارزی را در اولویت خود خواهد داشت.

کم‌عمق بودن معاملات

رئیس‌کل بانک مرکزی در یادداشتی در فضای مجازی اعلام کرد: بانک مرکزی در راستای محقق کردن شعار سال ۱۴۰۰و اجرای عملی بیانات رهبر معظم انقلاب در ایام نوروز و در چارچوب وظایف قانونی خود اقدامات زیر را در اولویت خود خواهد داشت:مهار تورم، با بهره‌گیری از ابزار‌های سیاست پولی و نیز ارتقا و تعمیق عملیات بازار باز. تورم، موضوع کلان اقتصادی است که با تصحیح سیاست‌گذاری اقتصادی هم در دولت و بودجه وهم در بخش سیاست‌گذاری پولی حاصل می‌شود.

تقویت ارزش پول ملی، با کنترل انتظارات و محدود کردن رشد نقدینگی از هر دو طریق: محدود کردن رشد پایه پولی و تداوم اقدامات اجرایی برای کاهش نا ترازی بانک‌ها و تنظیم و اعمال محدودیت در خلق نقدینگی بانک‌ها. ارتقای ثبات بازار، مدیریت نوسانات و تلاش برای پیش‌بینی پذیر کردن روند نرخ ارز و سایر متغیر‌های اقتصادی و تقویت اقدامات برای آزادسازی منابع مسدود ارزی در خارج از کشور. بسترسازی هدایت منابع بانکی به سمت تولید و رفع موانع پشتیبانی بانک‌ها از تولید، خصوصاً تأکید بر تأمین مالی زنجیره تولید و نیز محدودسازی بنگاه‌داری بانک‌ها؛ ارتقای شفافیت و مقابله با هرگونه پول‌شویی از طریق تکمیل اقدامات نظارتی بر تراکنش‌های بانکی و نیز بستن منافذ فساد در نظام بانکی از طریق نظارت و پایش اعتبارسنجی در اعطای تسهیلات و نحوه هزینه کرد آن و وصول مطالبات معوق.

بازار امروز

برای بازار امروز با توجه به‌قرار گرفتن در ایام عید نوروز و فعالیت‌های نیمه کاری در این روزها، شاهد معاملات کم‌حجمی در سطح بازار هستیم و بازار فعالیت کامل و برجسته‌ای را نخواهد داشت. بر این اساس برای معاملات امروز، نوسانات کم و کم‌عمق بودن بازار مشهود خواهد بود.


بیشتر بخوانید:

توافق ایران و چین و کاهش محتمل نرخ ارز

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
جذاب‌های نیمه اول از منظر بنیادی و تکنیکال
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

جذاب‌های نیمه اول از منظر بنیادی و تکنیکال

ارسال نظر
نظرات بینندگان
حسن
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۴
همه این کارا رو تو این سه ماه باقیمانده از 8 سال دولت میخواد انجام بده برو اول قیمت مرغ را حل کن بعد این همه دروغ بگو