بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸
صادرات ۲۶ میلیون تنی ایران به چین در سال گذشته
سخنگوی گمرک گفت: چین، اولین شریک تجاری کشورمان در سال ۱۳۹۹ بود که ۳۰ میلیون و ۱۲۸هزار تن کالا به ارزش ۱۸ میلیارد و ۷۱۵میلیون دلار با آن تبادل کالای غیرنفتی داشتیم.
کد خبر : ۲۳۷۹۹۲

صادرات ایران به چین+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک اظهار کرد: صادرات کشورمان به چین در سال ۹۹، ۲۶ میلیون و ۵۸۵ هزار تن به ارزش هشت میلیارد و ۹۵۴ میلیون دلار بوده که از لحاظ وزنی ۲۳.۶ درصد و از لحاظ ارزش ۲۶ درصد کل صادرات کشورمان در این سال به این کشور بوده است.

وی افزود: در سال گذشته، سه میلیون و ۵۴۳ هزارتن کالا به ارزش ۹ میلیارد و ۷۶۱ میلیون دلار از کشور چین کالا به کشورمان وارد شده است که این میزان از لحاظ وزنی ۱۰.۶ درصد و از لحاظ ارزش ۲۵.۳ درصد کل واردات کشور در این سال را به خود اختصاص داده است.

لطیفی خاطرنشان کرد: اگرچه در سال گذشته چین هم در حوزه واردات و هم در صادرات شریک اول کشورمان بود، اما نسبت به سال ۹۸ در هر دو حوزه شاهد کاهش تجارت با این کشور بودیم.

وی توضیح داد: در سال ۹۸ سهم کل تجارتمان با چین ۳۷ میلیون و ۸۱۱ هزارتن به ارزش ۲۰ میلیارد و ۸۲۹ میلیون دلار بود، اما در سال ۹۹ با کاهش هفت میلیون و ۶۸۳ هزار تنی، دو میلیارد و ۱۱۴ میلیون دلار کمتر با این کشور تبادل کالا داشتیم که که این کاهش در صادرات، هفت میلیون و ۲۷۵ هزارتن به ارزش ۶۰۷ میلیون دلار بوده است و در خرید کالا از این کشور نیز، در این سال ۴۰۸ هزارتن کالا نسبت به سال ۹۸ کمتر از چین وارد شده، و یک میلیارد و ۵۰۷ میلیون دلار کمتر واردات کالا داشته ایم.

لطیفی در خصوص عمده کالا‌های صادراتی ایران به چین در سال ۱۳۹۹ گفت: پسته، انواع خشکبار و ادویه، مواد اولیه معدنی و صنعتی، مصالح ساختمانی، متانول، پلی اتیلن، فرش، ظروف شیشه ای، شمش آهن، محصولات آهنی، خرما، انگور و میوه جات عمده کالا‌های صادراتی ایران به چین در کنار مشتقات نفتی بوده است.

وی در خصوص کالا‌های وارداتی از چین، گفت:ماشین آلات و مواد اولیه صنعتی، تجهیزات پزشکی، حبوبات، مخمرها، کاغذ، چوب و تخته، پارچه و نخ، قطعات خودرو، انواع مفتول ها، لوازم ورزشی، دستگاه‌های داده‌پردازی، عینک و انواع مخمر‌ها و بذر عمده کالا‌های چینی بودند که در سال ۹۹ به کشورمان وارد شده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر