بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۶
طی سال‌های گذشته و با توجه به تورم بالا، افزایش روزافزون نقدینگی، افت ارزش ریال و قدرت خرید مردم، توجه همه به سرمایه‌گذاری جلب شده است.
کد خبر : ۲۳۸۰۰۷

 به گزارش بورس نیوز،طی سال‌های گذشته و با توجه به تورم بالا، افزایش روزافزون نقدینگی، افت ارزش ریال و قدرت خرید مردم، توجه همه به سرمایه‌گذاری جلب شده است حال این مهم مورد سوال قرار می‌گیرد که واقعا چه نوع سرمایه‌گذاری بازده بالاتری دارد.

در حال حاضر با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور، ابهام در برجام و طولانی شدن پاندمی کرونا، معادلات و محاسبات دیگر مثل قبل نیستند و دستخوش تغییرات بسیار شده‌اند. این نکته در کنار نوسان‌های هر روزه بازار‌های مختلف، سرمایه‌گذاران را سردرگم کرده است و انتخاب راه و روش سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۰ بیش از پیش دشوار شده است. در این مقاله می‌خواهیم با توجه به شرایط حال حاضر و تجربیات سال‌های گذشته به تحلیل آینده بپردازیم و فرصت‌های سرمایه‌گذاری بهینه را نشان دهیم.

بازار‌های مختلف سرمایه‌گذاری
با توجه به اینکه نرخ تورم طی چند سال گذشته بالای ۳۰ الی ۳۵ درصد و نرخ بهره میانگین در حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد بوده است. نگهداری پول در بانک به عنوان سپرده بلندمدت یا کوتاه مدت یا خرید اوراق بدهی درآمد ثابت سودی واقعی برای سرمایه‌گذاران نخواهد داشت. در نتیجه تا جای ممکن باید از نگهداری پول در این حساب‌ها اجتناب کرد و راهی برای سرمایه‌گذاری با بازدهی بیشتر پیدا کرد.

بازار ارز به عنوان یکی از مقاصد نقدینگی در کشور شناخته می‌شد، اما سیاست‌های سخت‌گیرانه بانک مرکزی و نوسانات غیرقابل‌کنترل این بازار، زیان‌های مالی فراوانی را به برخی افراد وارد کرد و اکنون بازاری پرخطر برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود.

ارز و طلا در سبد سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد. عوامل موثر بر قیمت طلا و سکه به مراتب بیشتر از ارز است. به این دلیل که طلا و سکه در کنار اثرپذیری مستقیم از نوسانات نرخ ارز، به اونس جهانی نیز بستگی خواهند داشت. اونس جهانی طلا هم به عوامل بسیاری وابسته است.

بهترین سرمایه‌گذاری با حداکثر سوددهی در سال ۱۴۰۰

 سرمایه‌گذاری امن با خرید سکه و طلا

طلا مانند مسکن در مقابل حوادث طبیعی مقاوم است، ولی به هر حال مشکل سرقت و موارد مربوط به نگهداری آن هم وجود دارد. خرید و فروش طلا و سکه در بورس امکان‌پذیر است و می‌توانید به خرید سکه به اندازه پول خود بپردازید یا مقدار گواهی مورد نظر خود را در حوزه طلا خریداری کنید و از نوسانات بازار طلا و سکه منتفع شوید و مشکل نگهداری و سرقت هم دیگر برای آن‌ها وجود نخواهد داشت.

چیزی که همیشه موجب شده تا طلا و سکه به عنوان یکی از بازار‌های سرمایه گذاری شناخته شود، خاصیت نقدشوندگی این بازار است. بدین معنی که هر زمان نیاز به نقد کردن سرمایه باشد، می‌توان به سادگی آن را به پول نقد تبدیل کرد و طلا یکی از نقدشونده‌ترین دارایی‌ها در جهان به شمار می‌رود. از دیگر مزایای سرمایه گذاری روی طلا، نبود محدودیت زمانی است و در هر زمان می‌توان اقدام به انجام معامله آن کرد.

بازار مسکن همواره بازدهی خوبی داشته است و بازاری کم‌ریسک برای سرمایه‌گذاران به حساب می‌آمده، اما دشواری اساسی سرمایه گذاری در ملک یا مسکن قابلیت نقدشوندگی پایین آن است. ساخت‌وساز مسکن به دلیل نوسانات مصالح ساختمانی و رکود معاملات مسکن نیز همچون گذشته نیست. به عنوان مثال قیمت سیمان، قیمت تیرآهن و میلگرد یا دیگر مصالح در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته و برخی از پروژه‌ها به صورت نیمه‌تمام رها شده‌اند تا سرمایه لازم برای ادامه پروژه جذب شود. مساله دیگری که خرید مسکن را غیر جذاب می‌کند، قیمت آن است. طبق آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی میانگین ارزش معاملات بازار مسکن در شهر تهران در آبان ماه ۹۹ حدود ۵/۲ میلیارد تومان بوده است. عددی که ممکن است در توان مالی بسیاری از اقشار جامعه نباش؛ از طرفی طبق بررسی‌های انجام شده نرخ اجاره مسکن به نسبت قیمت مسکن چسبنده‌تر است و امکان سرمایه‌گذاری روی مسکن براساس عایدی اجاره بهای آن نیز در حال حاضر توجیه اقتصادی ندارد. خرید و فروش مسکن و انتقال سند مشکل‌های زیادی دارد و نمی‌توان در مواقع ضرورت به سرعت مسکن را به پول نقد تبدیل کرد. هرچند مزیت بازار مسکن این است که در صورت تغییر شرایط اقتصادی و نزولی شدن انتظارات تورمی کاهش قیمت کمتری دارد و قیمت آن با سرعت کمتری اصلاح و تعدیل می‌شود. همواره باید به این نکته توجه داشت که نرخ تورم یکی از اصلی‌ترین عوامل موثر بر بازار املاک و مستغلات محسوب می‌شود. هرچند به خودی خود نرخ تورم معلول عامل دیگری است. در واقع سرچشمه تورم را باید در لایحه بودجه و کسری بودجه‌های سالیانه جستجو کرد. کسری بودجه دولت‌ها را ناچار به افزایش چاپ پول می‌کند و در اثر افزایش پایه پولی، نقدینگی نیز افزایش شدیدی پیدا می‌کند. در حال حاضر قیمت پایه بسیاری از مصالح ساختمانی و فلزات اساسی با افزایش چشم‌گیری مواجه شده است و این مورد بهای تمام شده ساخت مسکن را زیاد کرده است. سازنده‌ها نیز به طبع این شرایط واحد‌های خود را به قیمت بالاتری می‌فروشند. البته این افزایش قیمت‌ها قدرت خرید مردم را کم کرده است و این بازار دوباره به دام رکود افتاده است، رکودی که احتمالا حدودا ۳ الی ۴ سال به طول می‌انجامد.

 سرمایه‌گذاری در بورس چه مزایایی دارد؟

بورس نیز یکی دیگر از بستر‌های سرمایه‌گذاری در کشور است که امکان بازدهی بسیاری نیز دارد. رشد بازار بورس در سال‌های اخیر بیشتر از تمامی بازار‌های موازی بوده است و حتی با وجود نوسان‌ها، همچنان بالاترین درصد سود را نصیب سرمایه‌گذاران کرده است.
وقتی وارد بورس می‌شوید لازم و ضروری است که اطلاعات دقیقی در این باره داشته باشید. آموزش ببینید، مهارت‌آموزی کنید و با متخصصان این حوزه مشورت کنید. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که همیشه باید مازاد سرمایه خود را به بورس تزریق کنید.
بورس مزایای بسیاری دارد و مهم‌ترین مزیت آن نقدشوندگی بسیار بالا است. تمامی اطلاعات در این بازار به صورت شفاف در اختیار فعالان قرار می‌گیرد و با توجه به نظارت سخت‌گیرانه سازمان بورس، امکان بروز تخلفات از بین می‌رود. از سوی دیگر، قابلیت تحلیل این بازار بالا است و خرید و فروش در آن به سادگی و از طریق سامانه‌های معاملاتی آنلاین صورت می‌گیرد. از دیگر مزایای بورس می‌توان به معافیت‌های مالیاتی و امکان فعالیت با سرمایه اندک اشاره کرد. باید به این نکته توجه کرد که وقتی در این بازار، همان‌طور که می‌دانید بازار‌های مختلف به اخبار سیاسی و اقتصادی واکنش نشان می‌دهند و این مسئله درمورد بورس با وضوح بیشتری دیده می‌شود. سرمایه‌گذاری که بدون دانش و آگاهی وارد این بازار شود، خود را به دام نوسانات کوچک و بزرگ انداخته است.
برای فعالیت در بورس لازم است دانش و تجربه فعالیت در این حوزه را کسب کنید. در کلاس‌های آموزشی مختلف ابتدا با مفاهیم، اصطلاحات و ابزار‌های بازار سرمایه آشنا می‌شوید و سپس، مهارت تحلیل را می‌آموزید. تحلیل بازار بورس به دو روش تکنیکال و بنیادی انجام می‌گیرد و هر کدام، با تکنیک‌های خاص خود به دنبال یافتن بهترین سهم و زمان برای خرید و فروش هستند. هرچند خرید و فروش در کوتاه مدت احتمالا برای بسیاری از فعالان مناسب نباشد و سرمایه‌گذاری بلندمدت روی سهام برگزیده نتیجه و بازدهی بهتری خواهد داشت.

تحلیل بازار یک فرآیند زمان‌بر و البته تخصصی است. لازم است مدام بازار را زیر نظر داشته باشید و اخبار و اطلاعات را رصد کنید. افرادی که زمان کافی برای آموزش دیدن و تحلیل بازار را ندارند، بهتر است از روش‌های غیر مستقیم سرمایه‌گذاری در بورس استفاده کنند؛ روش‌هایی مانند خرید واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا استفاده از خدمات سبدگردانی که در آن‌ها مدیریت سرمایه خود را به دست افراد متخصص می‌سپارید.

 جمع‌بندی

با توجه به مواردی که در این مقاله مطرح کردیم، متوجه می‌شویم که فعالیت در بورس و سایر بازار‌های مالی یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاران در سال آینده خواهد بود. این بازار مزایای بسیاری دارد که این مزایا در بازار‌های دیگر وجود ندارد. امکان سود بسیار در این بازار وجود دارد هرچند ریسک ضرر و زیان هم در این بازار زیاد است. از طرفی محدودیت مالی‌ای که برای بسیاری از سرمایه‌گذاران وجود دارد، در بورس وجود ندارد و هرکس با مبلغی کم می‌تواند سرمایه‌گذاری خود را آغاز کند. سرمایه‌گذاری در بورس باید با دید بلندمدت و دانش و تجربه کافی انجام گیرد و افرادی که زمان کافی برای تحلیل بازار را ندارند، می‌توانند از روش‌های سرمایه‌گذاری غیر مستقیم استفاده کنند. روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم نیز طی سال‌های گذشته رو به بهبود است و با وجود صندوق‌های سرمایه‌گذاری متعدد و ETF‌های سهامی و کالایی امکان سرمایه‌گذاری در فلزات گران‌بها همچون طلا نیز مهیا است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر