بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۹
برگ برنده گزارش‌های ماهانه
انتشار گزارش عملکرد ماهیانه شرکت‌های بزرگ را شاید بتوان اصلی‌ترین عامل افزایش نوسانات و تحرکات کوتاه‌مدت در گروه‌های اصلی بازار در روز‌های پیش رو برشمرد.
کد خبر : ۲۳۸۰۵۹

برگ برنده گزارش‌های ماهانه

به گزارش بورس‌نیوز، در خبری از حوزه بین‌الملل، مقام‌های مصری و همچنین مسئولان کشتی غول‌پیکر «اِوِر گیون» از شناور شدن مجدد این کشتی و همچنین تدارک برای بازگشایی کانال مسدود شده سوئز خبر دادند و تصاویر دریافتی از محل کانال سوئز نشان می‌دهد که این کشتی باربری بزرگ بعد از تقریباً ۶ روز توانسته بار دیگر شناور شود.

منابع محلی مصری به این رسانه خبر دادند، کشتی غول‌پیکر «اِور گیون» بار دیگر به مسیر عادی خود برگشته  و این کشتی باربری بزرگ چهارم فروردین به دلیل منحرف شدن از مسیر خود در کانال سوئز، مسیر تردد دریایی در این کانال را بسته بود که این رویداد در تاریخ ۱۵۰ ساله این آبراهه، بی‌سابقه است.

قیمت‌های جهانی برخی کالا‌ها و محصولات استراتژیک همچون نفت در پی این بازگشایی تا حدی کاهشی شدند و البته قیمت نفت در پایان معاملات دیشب افت قیمت خود را جبران کرد و در زمان تنظیم این گزارش بهای هر بشکه نفت خام برنت با حدود ۱ درصد افزایش به محدوده ۶۵ دلار نزدیک شد.

در خبری دیگر از حوزه بین‌الملل، روزنامه واشنگتن‌تایمز با اشاره به اینکه نشانه‌های واضحی از فروپاشی تحریم‌ها وجود دارد، نوشت؛ چین اکنون آشکارا تحریم‌ها را به بازی گرفته و تهران نیز این جسارت را دارد تا خواسته بایدن برای اینکه نخست ایران به تعهدات توافق هسته‌ای بازگردد را نادیده بگیرد. سه برابر شدن خرید نفت ایران از سوی چین از زمان روی کار آمدن بایدن، به تهران یک‌راه نجات مالی و اهرم جدید برای دفع فشار بیرونی داده است و امید دولت بایدن برای احیای سریع توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را پیچیده کرده است.

بر اساس آمار اویل پرایس، خرید نفت و محموله‌های نفتی چین از ایران در ماه فوریه نسبت به متوسط سال ۲۰۲۰ برابر با ۳۰۶ هزار بشکه در روز، دو برابر شده و به حدود ۸۵۶ هزار بشکه در روز رسیده است.

شرکت کپلر نیز برآورد کرده است، چین به‌طور متوسط در ماه مارس از ایران ۹۱۸ هزار بشکه در روز نفت خواهد خرید؛ که بنا بر اعلام وال استریت ژورنال، این رقم، بالاترین میزان از زمان اعمال تحریم‌ها علیه ایران در دولت ترامپ در دو سال گذشته است.

در خبری از حوزه ارز، بانک مرکزی اعلام کرد نسبت به تلاش سفته‌بازان و معامله‌گران فردایی برای فروش ارز‌های خود با نرخ بالاتر واکنش مناسب نشان می‌دهد. بانک مرکزی اعلام کرد در شرایط تعطیلی بازار‌ها و تقاضای اندک در حواله ارز سامانه نیما که موجب شد دیروز میانگین نرخ هر دلار ۲۲٫۶۰۰ تومان باشد، حال سفته‌بازان و معامله گران فردایی در تلاش هستند با استفاده از تعطیلات و جوسازی، ارز‌های خود را در نرخ‌های بالاتر بفروشند.

در دیگر خبرها، می‌توان به مفاد اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی اشاره کرد که قرار است در سال جاری به‌صورت جدی‌تری اجرا گردد. در آخرین خبر مربوط به این قانون، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: خانوار‌هایی که بیش از دو واحد مسکونی (یکی در شهر محل سکونت و دیگری در شهر و روستایی غیر از محل سکونت) داشته باشند و بیش از ۱۲۰ روز خالی باشد مشمول مالیات می‌شود.

وی در خصوص خانه‌های خالی و دریافت مالیات از آن‌ها بر اساس قانون مالیات، توضیح داد: اطلاعاتی که سرپرستان خانوار در سامانه املاک و اسکان ثبت می‌کنند به این شکل قابل‌قبول است و مشمول مالیات نمی‌شود که سرپرست خانوار مالک یک واحد در شهر محل سکونت و یک واحد نیز در شهر و یا روستایی غیر از شهر محل سکونت خود باشد. محمودزاده افزود: خانوار‌هایی که بیش از دو واحد مسکونی (یکی در شهر محل سکونت و دیگری در شهر و روستایی غیر از محل سکونت) داشته باشند و بیش از ۱۲۰ روز خالی باشد مشمول مالیات می‌شود. به گفته این مقام مسئول، جریمه مالیات بر خانه‌های خالی برای اشخاص حقیقی در سال اول ۶ برابر ارزش اجاره واحد، سال دوم ۱۲ برابر و سال سوم ۱۸ برابر است. برای اشخاص حقوقی واحد‌های خالی در سال نخست ۱۲ برابر، سال دوم ۲۴ برابر و سال سوم ۳۶ برابر می‌شود.

بازار امروز

برای بازار امروز همانند روز‌های کاری ابتدایی سال جاری بازاری کم‌عمق و کم نوسان را پیش‌بینی می‌کنیم. انتشار گزارش عملکرد ماهیانه شرکت‌های بزرگ را شاید بتوان اصلی‌ترین عامل افزایش نوسانات و تحرکات کوتاه‌مدت در گروه‌های اصلی بازار در روز‌های پیش رو برشمرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر