بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷
کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بورس نیوز تاکید کرد:

سال تورم در بازارهای جهانی/بازدهی بالاتر از ۲۰ درصدی بورس در سال جاری

سال تورم در بازارهای جهانی/بازدهی بالاتر از ۲۰ درصدی بورس در سال جاری
بازار سرمایه حباب منفی دارد و این وضعیت بازار سرمایه را جذاب می کند.
کد خبر : ۲۳۸۰۷۷

به گزارش بورس نیوز، بورس تهران در ایام نوروز هم نا ندارد و امروز شاخص کل رنگ سرخ به تن کرده و تا این لحظه از معاملات افت بیش از ۳ هزار واحدی داشته است.

 

محمد ناطقی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در پیش بینی نرخ ارز در سال ۱۴۰۰ بیان کرد: به رغم پیش بینی های هیجانی و انتظار کاهش شدید نرخ ارز، شخصا معتقدم نرخ ارز افت چندانی نخواهد داشت و دلار در نیمه اول امسال در محدوده ۲۰ الی ۲۵ هزار تومانی (با توجه به فروش نفت ایران) معامله خواهد شد؛ البته اعتقادی هم به رشد نرخ ارز و اعداد بالاتر از این ندارم.

وی افزود: با کاهش فشار تحریم ها، صادرات نفت ایران افزایش یافته و احتمالا صادرات نفت ایران به بیش از ۱ میلیون بشکه خواهد رسید و این حجم از صادرات، اثر مثبتی هم بر درآمدهای ارزی ایران خواهد داشت. اما نکته اینجاست که حجم نقدینگی هم رشد زیادی داشته و برآورد می شود در بهار امسال حجم نقدینگی به ۳۵۰۰ هزار میلیارد تومان برسد. از این رو حتی اگر درآمدهای ارزی کشور به ۶۰ میلیارد دلار هم برسد، نرخ ۲۰ الی ۲۵ هزار تومانی برای دلار منطقی است.

ناطقی در مورد تاثیر دلار ۲۰ الی ۲۵ هزار تومانی بر روند بازار سرمایه گفت: ثبات در بازار ارز و دلار ۲۰ الی ۲۵ هزار تومانی، اتفاق بدی نیست؛ ولی تجربه نشان داده در کشور ما بازار سرمایه در دوران تلاطم اقتصادی رشد می کند و هر زمان اقتصاد ثبات بیشتری داشته، رکودی بوده است. در تورم های شدید، مردم برای در امان ماندن از گزند تورم، پول های خود را تبدیل به یک دارایی می کنند و با توجه به محدودیت های بازار ارز و سکه در کشور ما، نقدینگی به سمت بازار سرمایه سرازیر می شود. ورود نقدینگی به بازار سرمایه، می تواند فرصتی هم برای اقتصاد کشور باشد؛ مشروط بر آنکه از این فرصت برای توسعه بازار سرمایه بهره برد. متاسفانه در سال گذشته دولت عرضه مناسبی نداشت و با ورود نقدینگی و شکل گیری حباب در این بازار، بسیاری از سهامداران آسیب دیدند. در مجموع معتقدم به شرایطی رسیده ایم که فعلا سرمایه گذاری در هیچ یک از بازارهای مالی، بازدهی بالایی به همراه ندارد و با برقراری ثبات در اقتصاد کشور، بازدهی کسب و کارها بهبود یافته و مردم ترجیح می دهند در کسب و کار خود سرمایه گذاری کنند. البته بهبود بازدهی تولید، اثر مثبتی هم بر سودآوری بسیاری از صنایع بورسی خواهد داشت، ولی رشد سودآوری شرکت ها در این مقطع، نسبت P بر E بازار سرمایه را کاهش خواهد داد و احتمالا P بر E بازار به حدود ۶ الی ۷ خواهد رسید. فعلا انتظار رشد شدید قیمت سهم ها و افزایش نسبت P بر E بازار سرمایه نمی رود؛ مگر آنکه نرخ بهره بانکی کاهش یابد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به هر حال قطعا بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰، بازدهی بالاتر از ۲۰ درصد (بالاتر از بازدهی سپرده گذاری در بانک ها) برای سهامداران به ارمغان خواهد داشت و بهتر است حداقل ۳۰ درصد از پرتفوی سرمایه گذاران به خرید سهام اختصاص یابد. بازار سرمایه حباب منفی دارد و این وضعیت بازار سرمایه را جذاب می کند.

وی در معرفی گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری اظهار کرد: با توجه به افزایش چاپ پول در اقتصاد آمریکا، انتظار رشد قیمت های جهانی در بازارهای کالایی و کامودیتی ها (به جز نفت که تحت فشار عرضه قرار دارد) می رود و این تورم در بازار کامودیتی ها، صنایع تولیدکننده مس، سرب و روی، فولاد و حتی سنگ آهنی ها را جذاب می کند. این صنایع پتانسیل تحقق سودآوری مناسب و لمس دوباره سقف های قبلی را در سال جاری دارند. ضمن اینکه در تحلیل ها نباید میانگین نرخ دلار را کمتر از ۲۰هزار تومان لحاظ کرد. شاخص کل امسال حتما از محدوده ۱ میلیون و ۵۵۰ هزار واحدی فراتر خواهد رفت.

 

بیشتر بخوانید:

۶ ماهه سبز پیش روی بورس تهران

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز:

رقابت و مچ‌اندازی "بازاربدهی" و "سپرده بانکی" با "بورس"

جذاب‌های نیمه اول از منظر بنیادی و تکنیکال
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

جذاب‌های نیمه اول از منظر بنیادی و تکنیکال

مولفه‌های اثرگذار بر بازار ۱۴۰۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

مولفه‌های اثرگذار بر بازار ۱۴۰۰

انتقاد مهدی ساسانی به رفتار بازار گردان‌ها
مهدی ساسانی کارشناس بازار سرمایه

انتقاد مهدی ساسانی به رفتار بازار گردان‌ها

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
با ازاد شدن منابع دلاری ایران اکر دلار کاهشی بشه چه جایی بهتراز بازار سرمایه برای سرمایه کزاری وجود دارد ..البته اگر سود اوراق قرضه ووسود بانکی پایین بیارن