بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
عضو شورای عالی بورس در گفت‌وگو با بورس نیوز:

دولت دست در جیب شرکت‌ها نکند

عضو شورای عالی بورس گفت: اصلاحاتی باید در اقتصاد کشور انجام شود که مهم‌ترین آن توقف دست درازی دولت در جیب شرکت‌ها است.
کد خبر : ۲۳۸۱۱۸

دولت دست در جیب شرکت‌ها نکند

سعید اسلامی بیدگلی در گفت‌وگو با بورس نیوز اظهار کرد: با توجه به اتفاقاتی که در سال ۹۸ و ۹۹ رخ داد بخش‌های بزرگی از بازار دارای ارزندگی شده و با پیش‌بینی‌ها مبنی بر بازگشت ایران به اقتصاد بین‌الملل می‌توان گفت که حتی برخی از شرکت‌ها سودآوری خوبی را در سال آتی رقم خواهند زد.

کارشناس بازارسرمایه افزود: البته برخی اصلاحات باید در اقتصاد صورت گیرد از جمله قیمت‌گذاری‌ دستوری یا دست‌اندازی دولت در منابع شرکت‌ها و سهمی که از شرکت‌ها دریافت می‌کند که انتقاد فراوانی به این موضوع وارد است اما؛ این کوتاه‌شدن دست دولت از جیب شرکت‌ها به‌خصوص بورسی‌ها جزو اتفاق‌های خوبی بوده که می‌تواند برای برخی صنایع بازار سرمایه رخ دهد.

دولت دست در جیب شرکت‌ها نکند

وی با اشاره به مهم‌ترین چالش "بورس" یعنی انتخابات ریاست جمهوری، گفت: در کوتاه‌مدت مهم‌ترین چالش بورس انتخابات بوده که با توجه به اهمیت زیادی که بورس در اقتصاد دارد، به نظر می‌رسد اظهار نظر‌های غیرتخصصی درباره بازارسرمایه افزایش پیدا کند که در این بین نهاد‌های تخصصی و رسانه‌ها نقش مهمی دارند که اصرار کنند، کاندیدا‌ها برنامه‌های جدی خود درباره بورس را به صورت کمی اعلام کنند.

اسلامی بیدگلی بیان کرد: چالش بعدی بورس وضعیت کشور در نظام بین‌الملل است که حتما در بازار‌های بین‌المللی و سودآوری شرکت‌ها اثرگذار است و ریسک‌های اقتصاد ایران را تغییر خواهد داد و حتی روی نرخ ارز نیز اثر خواهد گذاشت.

قیمت‌گذاری دستوری فقط باعث رانت بورسی شد

سعید اسلامی بیدگلی، عضو شورای عالی بورس با اشاره به ریسک بالای بازار سرمایه، اظهار کرد: سهامداران نباید منابع مالی ضروری خود را وارد بازار سرمایه کنند، در زمان روند صعودی بازار شاهد بودیم که برخی از سهامداران اقدام به فروش مسکن و خودرو کرده و پول آن را وارد بورس می‌کردند.

وی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه در ذات خود دارای هیجان بوده، افزود: اکنون باتوجه به بزرگ شدن بازار و نزدیک شدن به زمان انتخابات، کم و بیش شاهد مطرح شدن اظهارنظر‌هایی هستیم که هدف آن در راستای تامین منافع سهامداران نیست.

عضو شورای عالی بوس با اشاره به سهامداران و نحوه سرمایه گذاری آن‌ها در بازار ادامه داد: توصیه ما به سهامداران این است که به جای بررسی اخبار سیاسی به موضوعات اقتصاد کلان و اخبار صنایع و شرکت‌ها توجه کنند و برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه به خصوص در زمانی که بازار وارد فاز هیجانی می‌شود و در مدار نزولی قرار می‌گیرد نگاه سهامداران به بازار باید بلندمدت باشد.

دولت دست در جیب شرکت‌ها نکند

اسلامی بیدگلی خاطرنشان کرد: روند بازار در وضعیت فعلی از طریق دو نکته قابل بررسی بوده، در صورتی که شاهد بهم ریختگی کلان در سطح اقتصاد کشور نباشیم، بازار سرمایه بازاری است که می‌تواند در همه دوران و در بلندمدت در مقایسه با سایر بازار‌ها سود قابل توجهی را نصیب سهامداران کند.

وی بیان کرد: اگر ریسک‌ها کنار گذاشته شوند، تردیدی نیست که بازار سرمایه سودآوری بیشتری دارد به شرط آنکه دیدگاه سهامداران برای سرمایه گذاری در این بازار بلندمدت باشد.

عضو شورای عالی بورس با اشاره به قیمت گذاری دستوری و تاثیر آن بر معاملات بازار سرمایه توضیح داد: زمانی که صحبت از بازار می‌شود منظور محل برخورد عرضه و تقاضا بوده و نباید اقدام به کنترل بازار به صورت دستوری کرد.

اسلامی بیدگلی ادامه داد: اعمال مقررات برای تعیین دستوری قیمت کالا‌ها به طور حتم علاوه بر ایجاد لطمه به فعالیت شرکت ها، ماهیت بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد و زمینه ایجاد مشکلاتی را برای بازار فراهم می‌کند.

وی بیان کرد: با قیمت‌گذاری دستوری نمی‌توان در بازار به اهداف تعیین شده مانند کنترل قیمت‌ها و کنترل تورم دست پیدا کرد و براساس تجریبات به دست آمده در دستور کار قرار گرفتن قیمت گذاری دستوری فقط باعث ایجاد رانت در بازار می‌شود.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری گفت: قیمت گذاری دستوری فقط باعث ایجاد لطمه در فعالیت بورس کالا نمی‌شود بلکه بسیاری از کالا‌هایی که اعلام شده قیمت آنها به صورت دستوری تعیین شود جزو شرکت‌هایی هستند که سهام آن‌ها در بورس حضور دارد و با توجه به اینکه این شرکت ها، جزو شرکت‌های بزرگ و شاخص ساز هستند به شدت روند بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهند و منافع میلیون‌ها سهامدار تحت خطر قرار می‌گیرد.

انتقادی روا به قیمت‌گذاری عرضه‌های اولیه

 اسلامی بیدگلی در گفت‌وگو با بورس نیوز  درباره قیمت عرضه های اولیه اظهار کرد: تغییرات قیمت در مورد عرضه‌های اولیه البته متاثر از شرایط بازار هم بوده و بسیاری از عرضه‌ها در شرایطی قیمت‌گذاری شدند که بازار رو به رشد بوده و انتظارات رشدی در بازار روبه رو بوده است.

دولت دست در جیب شرکت‌ها نکند

عضو شورای عالی بورس افزود: در شرایط فعلی که بازار با رکود مواجه شده طبیعتا این سهم‌ها نیز همانند سایر سهم‌ها با حجم تقاضای فروش مواجه هستند.

وی گفت: برخی از موضوعاتی که به آن خطای قیمت‌گذاری می‌گوییم ناشی از روند بازار و انتظاراتی است که وجود دارد.

اسلامی بیدگلی بیان کرد: شرایط قیمت‌گذاری عرضه‌های اولیه و سازوکار ارکان در کشور کمی با استاندارد‌های جهانی فاصله دارد به طوری که نوسانات بازار نیز بیش از استاندارد‌های جهانی به ویژه در ۱۵ ماه گذشته بوده است.

عضو شورای عالی بورس خاطرنشان کرد: نهاد‌هایی که اقدام به قیمت‌گذاری در بازار کشور می‌کنند نهاد‌های به نسبت توسعه یافته بازار کشور هستند.

وی تصریح کرد: البته با تغییر برخی سازوکار‌ها می‌توانیم به فرایند بهتری در قیمت‌گذاری برسیم و حتی این سازوکار‌ها در مورد فعالیت کشف قیمت و چگونگی عرضه‌های اولیه وجود دارد.

اسلامی بیدگلی تاکید کرد: زمانی که عرضه اولیه را همزمان به میلیون‌ها نفر عرضه می‌کنید روی سازوکار بازار تاثیرگذار است.

عضو شورای عالی بورس افزود: اگر شرایط بازار به مدار مثبت برگردد مجددا عرضه‌های اولیه رونق خواهند گرفت، اما اینکه تمایل کمتری به عرضه‌های اولیه وجود دارد به دلیل شرایط بازار است و بازگشتن اعتماد به مجموعه اقتصاد کشور در سطح بالاتر و بازار سرمایه در سطح پایین‌تر وبا از بین رفتن ابهامات، چشم انداز بازار بهتر خواهد شد.


بیشتر بخوانید: 

مرغی که تخم طلا می کرد، مُرد

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
تضاد منافعی که به کل بازار آسیب زد
رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان هدف در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تضاد منافعی که به کل بازار آسیب زد

عضو شورای عالی بورس در گفت‌وگو با بورس نیوز:

دامنه نوسان نامتقاران و چالش بزرگ "بورس"

عضو شورای عالی بورس در گفت‌وگو با بورس نیوز:

شایعه تغییر دامنه نوسان برای نمادهای خاص

در حاشیه دخالت وزیر صمت برای تعیین قیمت دستوری فولاد؛

مرغی که تخم طلا می کرد، مُرد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
سهامدار خرد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱
کل ....... از بالا تا پایین دزده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۲
با توجه به تحولات 7 ماه گذشته در بورس به رای دادن در انتخابات
ریاستجمهوری هیچ علاقه نمانده چه رسد در شوراها
علی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
اخه سرمایه اضافی کی در این مملکت داره غیر دزدان
رستم سیستان
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۳
درود بر شرفت دولت و دهقان دهنوی گماشته دولت برای چپاول پول مردم وشرکت هان
مظلوم
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱
مردم چقدر صبر دارن که سکوت کردن و هیچ کدام جراتی نداره از حق خودشو دفاع کنه اقای رهبر و رئیس جمهور شماها باید نوکری کنید برا کشور و ملت نه اینکه بیشتر بدبختشون میکنین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
دولت دستش در جیب شرکت‌ها نکرده برعکس دستش در جیب مردم بدبخت ایران کرده