بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱
کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز:

از انتخابات تا حضور خارجی‌ها چالش خودرویی‌ها

کارشناس صنعت خودرو گفت: در سال جاری صنعت خودرو با چالش‌های زیادی از جمله حضور رقبای خارجی و در پیش بودن انتخابات مواجه است
کد خبر : ۲۳۸۲۱۰

از انتخابات تا حضور رقبای خارجی چالش‌های پیش روی صنعت خودرو

امیرحسن کاکایی در گفتگو با بورس نیوز درباره صنعت خودرو در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد:طی سه سال گذشته مدیران صنعت خودرو نشان دادند که از نظر فنی توانمند هستند و توانستند با دست خالی و تحریم تولید را افزایش دهند و همچنین خودروی جدید عرضه کنند، اما از نظر اقتصادی به علت تصمیمات سیاستگذاران له شدند.

کارشناس صنعت خودرو با اشاره به شعار سال از سوی مقام معظم رهبری افزود: بار‌ها کارشناسان اعلام کردند که مجلس و دولت به جای اینکه به دنبال کنترل بازار باشند به دنبال رفع موانع تولید بروند و رهبری نیز امسال به صورت دقیق این شعار را اعلام کردند، امیدواریم به خاطر شعار سال هم که شده مسئولین به جای ایجاد مانع برای صنعت خودرو به سمت مانع زدایی حرکت کنند.

وی گفت: تجربه گذشته نشان می‌دهد معمولاً مسئولان در این سال‌ها برعکس عمل می‌کنند و این بسیار خطرناک است.

کاکایی با بیان اینکه موانع و چالش‌های بسیاری در سال جدید پیش روی صنعت خودرو قرار دارد بیان کرد: مسئولان در یک دودلی عجیبی به سر می‌برند از یک طرف موضوع برجام مطرح است و از طرفی موضوع قرارداد چین نیز به میان آمده است و هر کدام از این موضوعات یک خطر بزرگ برای صنعت خودرو ایجاد می‌کند.

کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: بیم آن می‌رود کار‌هایی که در سه سال گذشته با سختی در راستای داخلی سازی صورت گرفته از بین برود، سال‌های گذشته نیز چندین بار شاهد اینگونه اتفاقات بودیم، مسئولان فراموش می‌کنند در مقاطعی که مشکلات وجود داشته صنعت خودرو به چه شکلی کار کرده و با اندکی بهبود شرایط، در‌ها گشوده می‌شود.

وی با بیان اینکه فرقی هم نمی‌کند از شرکت ها از کشور‌های اروپایی و یا از چین وارد شوند، تصریح کرد: چینی‌ها نیز همانند اروپایی پس از تحریم بلافاصله بازار ایران را ترک کردند و در حال حاضر نیز اگر قرار بر برگشت آن‌ها باشد آن‌ها برای فروش محصولات خود حاضر خواهند شد.

کاکایی با بیان اینکه هم صنعت خودرو و هم صنعت قطعه سازی در کشور به مشکل خواهد خورد و با چالش‌های زیادی روبرو خواهد شد افزود: از طرفی این صنعت با میلیارد‌ها تومان زیان روبه رو است و از طرفی بازار با ابهامات زیادی روبرو خواهد شد.

کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: دودلی‌ها موجب تعویق خرید‌ها خواهد شد و این به معنای کمبود نقدینگی در صنعت خودرو است، در حالی که تورم موجب افزایش قیمت نهاد‌های تولید شده و چالش برای صنعت ایجاد می‌کند.

وی گفت: همچنین در پیش بودن انتخابات نیز یکی از چالش‌های صنعت خودرو است و موجب یکسری بی تصمیمی در این زمان خواهد شد و معمولاً نیز در این ایام حرف‌های پوپولیستی زده می‌شود که منجر به اتفاقات بدی برای صنعت خودرو خواهد شد و معمولاً تبعات آن تا سه چهار ماه پس از انتخابات ادامه دارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر