بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲
عضو هیات مدیره کارگزاری بورسیران در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد

پیشنهاداتی برای پایان دادن به مشکلات بازار سرمایه

پیشنهاداتی برای پایان دادن به مشکلات بازار سرمایه
عضو هیات مدیره کارگزاری بورسیران گفت: دل بستن به حمایت‌های حقوقی ها از بازار، بسیار ساده لوحانه است؛ چرا که هیچ گاه از بازار سرمایه به صورت جدی حمایت نکرده‌اند و شاید هم توان این کار را نداشته باشند.
کد خبر : ۲۳۸۴۳۷

پیشنهاداتی برای پایان دادن به مشکلات بازار سرمایه

به گزارش بورس نیوز، بورس تهران کماکان در صف فروش قفل شده و بسیاری از فعالان بازار سرمایه، افزایش یا حذف دامنه نوسان را راهکاری برای پایان دادن به صف های فروش هر روزه می دانند.

عبدالحسین رضوی امیری عضو هیات مدیره کارگزاری بورسیران در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: وجود و استفاده از دامنه نوسان و حجم مبنا در این شرایط بسیار ضروری است و ابزاری است قوی و موثر در اختیار ناظران سازمان بورس تا بتوانند از هیجانات خرید و فروش بکاهند در این شرایط که بازار شفاف نیست، ابزار دامنه نوسان معاملات حتماً باید مورد استفاده قرار بگیرد و به تناسب شرایط بازار، تغییر کند.

رضوی امیری در ادامه در رابطه با انتقاداتی که به تامین مالی دولت از بازار سرمایه و مشکلاتی که به همین سبب، گریبانگیر بازار شده است، گفت: تامین مالی دولت از طریق بازار سرمایه، طبیعی است؛ اما مشروط به داشتن برنامه ای بلندمدت و حمایتی از بازار سرمایه، برنامه های بلندمدت و حمایتی( نه مقطعی که به ضرر سهامداران خرد حقیقی خواهد بود)، هم به نفع بازار سرمایه خواهد بود و هم دولت از طریق فروش سهام خود نقدینگی لازم را کسب می‌کند و ضمنا از درآمد مالیات این بازار هم بهره می‌برد البته در ریزش های اخیر بازار سرمایه، فروش سهام عدالت هم مزید بر علت شده است و بازار علیرغم انتشار گزارش‌های مثبت از سوی شرکت ها، هر روز دچار صف های فروش تکراری و روند کاهشی شده است.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد رفتار حقوقی ها اظهار کرد: دل بستن به حمایت‌های حقوقی ها از بازار، بسیار ساده‌لوحانه است؛ چرا که هیچ گاه از بازار سرمایه به صورت جدی حمایت نکرده‌اند و شاید هم توان این کار را نداشته باشند، حقوقی‌ها هم منافع خودشان را پیگیری می‌کنند و فقط گاهی از چند سهمی حمایت می کنند که متعلق به خودشان است و اگر حمایت نکنند، ضرر بیشتری متحمل می شوند‌ تاسف آور است که بگوییم حقوقی ها نیز بر اساس جو بازار حرکت‌های کوتاه مدت می کنند و از تحلیل واقعی بسیار کم استفاده می شود.

وی در رابطه با پیشنهاداتی که به بهتر شدن وضعیت بازار سرمایه در بلندمدت کمک می‌کند، گفت: برای بهبود وضعیت بازار سرمایه چند اقدام می توان انجام داد:

۱) عدم پذیرش شرکت هایی که واقعاً جایگاهشان در بورس و فرابورس نیست، با افزودن شرایط جدید پذیرش با هدف مقدم داشتن کیفیت بر کمیت آنها و سپس نظارت دائمی بر مجامع شرکت ها و اخراج شرکت هایی که عملکرد مناسبی ندارند.

۲)برخورد قانونی و سریع با متخلفان که از نوسانات اخیر سودهای نامتعارف کسب کرده‌اند تا شاید جبران مافات گردد و لزوم بازنگری در دستورالعمل های موجود تا از تخلفات بعدی جلوگیری شود.

۳) فروش مستقیم سهام عدالت متوقف کردند و از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به صورت غیرمستقیم خرید و فروش‌ها انجام گیرد.

۴)می بایست به صدور کد سهامداری به متقاضیان غیرحرفه‌ای و غیرمتخصص پایان داد و شرایط دریافت کد بورسی را سخت‌تر کرد و از آن مهم تر، دادن مجوز معاملات آنلاین را بسیار سخت و محدود کرد و روند فعلی را اصلاح کرد. سهامداران غیر حرفه‌ای باید به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان ها هدایت شوند و البته می‌بایست عملکرد این صندوق‌ها و سبدها را دائماً رصد کرد تا با داشتن متخصصان و تحلیلگران و نیروی انسانی کارآمد، سود مناسبی نصیب متقاضیان گردد.

۵)شکستن عملی انحصار مجوز کارگزاری‌ها، صندوق‌های سرمایه گذاری، سبدگردان‌ها و شرکت‌های تامین سرمایه؛ به گونه‌ای که جوانان متخصص و دانش بنیان ها بتوانند با سرمایه معقولی، این مجوزها را کسب و شروع به فعالیت کنند. شرایط فعلی به هیچ وجه قابل قبول نیست و سرمایه تصویب شده بسیار زیاد و غیر متعارف است و کاهش سرمایه و دیگر شرایط سخت برای دریافت مجوز کارگزاری‌ها، ضروری است.

۶) مجوزهای صادرشده برای تشکیل کارگزاری یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا سبدگردان‌ها در هر استان؛ فقط برای شهرستان های همان استان باشد و اجازه فعالیت در تمام استان ها را نداشته باشند تا شاهد ارتقای فرهنگ سهامداری منطقه‌ای هم باشیم.

بیشتر بخوانید:

افزایش نرخ بیش از ۳۵ درصدی سیمان خاکستری در راه است 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

"شاخص ۸۰۰هزارواحدی" عارضه حذف دامنه‌نوسان

موج‌سازی یا موج‌سواری ...
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

موج‌سازی یا موج‌سواری ...

ارسال نظر
نظرات بینندگان
مصطفی
Germany
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹
چه راهکار های عملی و خوبی !!!! همین افراد سال گذشته مصاحله میکردند ی گفتند باید فرایند ورود مردم به بورس تسهیل بشه، و فروش سهام عدالت دست مردم باشه که بازار عمیق تر شود.
به نظرم هیچ کاری نکنید و راهکار ندید بهتره
علی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷
...همتون را ......که بیچارمون کردین دخترم کارش به دادگاه کشید بخاطر پالایش
حمید سابتی
France
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹
به همان حالت قبل _و+ ۵ باشه
معمولی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵
کاری که دولت تدبیر با سهامداران کرد‌توهیچ تاریخی تکرار نمیشود‌..کلاه برداری بزرگ دولت‌..فقط خداااااااا‌جواب شمار میدهد‌.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۸
همش سرکاریه
حسن روحانی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۸
سلام مثل اینکه این کارشناس کارنشناسه
مشکل اصلی دخالت بی جای دولت در بورسه اگه نظرت اینه که کسانی که سواد بازار سرمایه ندارند نباید کد بگیرن درست ولی مشکل اصلی بیسوادی و نفهمی وزیر اقتصاد و ریس بانک مرکزی و روحانیه ولاغیر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۸
الکی میگه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۸
کسانی که طرح منفی ۲درصدی راکردندکاملااگاهانه بودونمیخواستنداموال منقول وِغیرمنقول سهام داران را برای بدهی بیشتربه اقایان ظبط کنندچون درقیمت نجوی فروختندبایدبامنفی ۲ جمع میکنندزیاده ازحدشک برانگیزنباشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۲
به مطلب جالبی اشاره کردیدباسد خود سهلم داران اقدام کنند بقول پدرم کس نخاردپشت من جزناخن انگشت من
کریم حمیدی نژاد
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۶
باعث تاسف است وقتی می شود با دوتاابزار مسئله بازار را حل کرد علاوه براینکه همیشه رونق در بازار وجود داشته باشد واین چنین هم بازار درصف فروش ویا صف خرید قفل نشود اول اینکه دامنه نوسان حذف شود وحد ضرر در پلاتفرمها کارگزاری تعبیه شود ودوم فروش سهام استقراضی که البته قبلا رو نمایی شده ولی هیچ کارگزاری این ابزار را ساپورت نمی کند با کم وزیاد کردن دامنه تنها حساسیت بازار به روند بیشتر میشود چرا سهامدار به برگشت روند شک می کند با دوطرفه کردن بازار کسانیکه در ضرر هستند فورا معامله خودرا معکوس کرده علاوه براینکه از ضرر خود جلو گیری کرده وسودهم می برند متاسفا اقتصاد کشور ما دولتی است ومحدویت حرف اول را می زند هروقت کم می ارند از بورس بر می دارند البته اگر صفی نباشد چگونه می تواند از بورس تامین مالی کند در زمانهای رونق دسترسی انلاینها را به هسته محدود کردند طوری که یک سفارش یک ربع ساعت طول می کشید تا به هسته معاملاتی برسد الان معاملات دیروز را توجه کنید 800میلیارد معامله سهام و6500مdلیارد فروش اوراق بدهی مطمئنا با این تفاصیل ایا کسی به بازار اعتماد می کند