بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۱
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

ریزش غیرعادی "بورس"

کارشناس بازار سرمایه گفت: پدیده غیر عادی در ریزش بازار طولانی مدت و فرسایشی شدن آن است، اتفاقی که قطعا ناشی از تصمیمات دولت و سازمان بورس و بعضا ناشی از فشار مجلس بوده است.
کد خبر : ۲۳۸۴۸۰

ریزش طولانی بازار غیرعادی است

مهدی قلی پور در گفت‌وگو با بورس نیوز اظهار کرد: معتقد نیستم که بازار به صورت هیجانی منفی شده چراکه هیجان، رویدادی موقتی است و نمی‌توان افول هشت ماه بورس را هیجانی دانست.

کارشناس بازار سرمایه افزود: پدیده غیر عادی در ریزش بازار طولانی مدت و فرسایشی شدن آن است، اتفاقی که قطعا ناشی از تصمیمات دولت و سازمان بورس و بعضا ناشی از فشار مجلس بوده است.

وی گفت: شاخص بورس از ۵۲۵ هزار واحد به علت انتظارات رشدی برای دلار تا بیش از دو میلیون واحد در کمتر از پنج ماه رشد کرد و با تغییر و تعدیل این انتظارات با آمدن بایدن طبیعی بود این رشد پنج ماهه اصلاح شود، ولی اقداماتی مثل دامنه نوسان نامتقارن، الزام صندوق‌های فیکس اینکام به خرید بیشتر سهام و افزایش اعتبار این اصلاح را به تعویق انداخت.

قلی پور بیان کرد: احیای برجام و هر چه منجر به تقویت ریال به علت افزایش جریان ارزی کشور بشود، در کوتاه مدت بورس را به خاطر انتظارات دلاری تحت فشار قرار خواهد داد هر چند در بلند مدت به نفع بورس و اقتصاد خواهد بود، بخش عمده‌ای از این اصلاح هم صورت گرفته، ولی شرایط فعلی بورس با کاهش شدید نقدشوندگی ممکن است احیای بازار را تا یکسال به تاخیر بیندازد.

کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در مورد اثر برجام بر شرکت‌های بورسی، مهم‌ترین مساله امکان فروش شرکت‌هاست که بررسی صورت‌های مالی شرکت‌ها در بیشتر صنایع نشان می‌دهد که دوره ترامپ فروش شرکت‌ها کم نشده هر چند ممکن است هزینه‌های نقل و انتقال پول یا خرید مواد اولیه خارجی یا قطعات و ... بیشتر شده باشد که در جریان رصد شدید نرخ ارز به چشم نیامدند.

وی تصریح کرد: اثرات برجام را می‌توان کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دید، در کوتاه مدت قطعا تقویت ریال اثر منفی بر بورس خواهد داشت و ارزش دلاری بورس مشخص است، در میان مدت آثار برجام بر برخی صنایع ناشی از گشایش در تعاملات بانکی خواهد بود و هزینه‌های شرکت‌ها را در انتقال پول کاهش خواهد داد. در بلند مدت نیز به شرط تفاهم در سایر حوزه‌ها به جز مساله هسته ای، امکان جذب سرمایه و افزایش تولید بواسطه طرح‌های توسعه‌ای جدید برای شرکت‌ها و در نتیجه افزایش ارزش شرکت‌ها وجود دارد
در کوتاه مدت صنایع دارو، بانکی، حفاری، سیمان و شاید خودرو و تجهیزات احتمالا از احیای مذاکرات سود ببرند و صنایع با محصولات دلار محور متوقف شوند.


بیشتر بخوانید:

سنگ اندازی دولتی‌ها با ایجاد صف‌های فروش در بازار

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
مزایای مثبت برجام برای بورس
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

مزایای مثبت برجام برای بورس

سنگ اندازی دولتی‌ها با ایجاد صف‌های فروش در بازار
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

سنگ اندازی دولتی‌ها با ایجاد صف‌های فروش در بازار

فروش های بی‌منطق در برخی صنایع
مدیر عامل سبدگردان نوین نگر آسیا در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد

فروش های بی‌منطق در برخی صنایع

ادامه بازی خطرناک دولت در بورس
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

ادامه بازی خطرناک دولت در بورس

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶
همتی فوری دلار را بالا ببرد تا 35000 تومان . صف فروش به خرید تبدیل خواهد شد . درنگ جایز نیست
کاوه
شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۹
ای متوهم...
دلار 35 تومن بشه که توی بورس صف خرید ببینیم!!!!!!!!!!!
همین تو و امثال تو بودید و هستید که وارد بازار سهام شدید و اینجا رو هم مثل باقی بازارها به لجن کشیدید.
همین شماها بودید که پراید 150میلیونی خریدید و صف کشیدید برای قرعه کشی خرید لگن های ایران خودرو و سایپا!!!
همین شماها هستید که صف کیلومتری میبندید برای خرید مرغ و حتی به غرورتون هم برنمیخوره!!!
و غیره...
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل...
ناشناس
United States of America
شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷
از اسفند ۹۶ (شروع جهش ارزی از ۴۵۰۰ تومن) تا الان شاخص کل حدود ۱۲۰۰٪ رشد داشته در حالیکه دلار ۵۵۰٪ رشد کرده یعنی سهامدار عمده الان در حدود ۱۳۰٪ به صورت دلاری در سود هست. صورت مالی شرکتها در این مدت بصورت دلاری چند درصد افزایش سود داشتن؟ در خیلی از موارد رشد سود دلاری منفی هم بوده یعنی افزایش رقم سود فقط از محل بی ارزش شدن ریال بوده.
فشار پشت حباب خالی شده سهامدار عمده هم داره از هر فرصتی برای فروش و شناسایی سود استفاده میکنه. سود معقول دلاری صندوقهای بین المللی حدود ۱۵٪‌ سالیانه هست یعنی برای سه سال میشه ۴۵٪ پس تا زمانیکه سود سهامدار عمده برسه به همین مقدار ریزش ادامه داره. انوقت از فشار فروش کم میشه. یعنی برگشت شاخص به حدود ۶۰۰ هزار که از فروردین ۹۹ رشد حبابی استارت خورد.
امیدوارم منتشر کنید در غیر اینصورت شکی باقی نمی‌مونه که شما هم پیمانکار پروژه ابرحباب بورس هستید.
ناشناس
شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳
.مشکلات بورس تهران الان داشتن حباب نیست.چون اصولا در کشوری که دچار تورم های مزمن هست پی به ای زیر ده کاملا بی معنی هست.والان پی به ای تحلیلی اکثر سهم ها حتی با دلار ۱۵ تومنی هم زیر ده هست.مشکل فعلی صرفا بالا بودن نرخ سود بانکی هست.که مردم رو ترغیب میکنه برن سمت بازده بدون ریسک.مشکل بعدی سود بدون منطق دلالی و بعضی از فعالیت‌ها مثل ساخت و ساز و کارهای خدماتی هست که متاسفانه مالیات هم نمی دن.ضمن اینکه مطمئن باش امسال اکثر شرکت های بورس با یه رشد چهل درصدی در فروش نسبت به سال قبل مواجه خواهند شد.
علی
شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶
سلام
1) افزایش تعداد شرکت ها و افزایش سرمایه ها را درنظر نگرفته اید.
2) علت در نظر گرفتن سال 96 به عنوان سال پایه چیست؟ چرا سال 92 را در نظر نگرفته اید؟
3) چرا دلار را از 4500 حساب کرده‌ايد درحالی که قبل از جهش ارزی سال 96 حدود 3300 بوده است.
.
.
.
ناشناس
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۷
بله بعد از اون رشد قبل از کرونا حباب بود ولی الان دیگه حباب نیست حتی قیمت سهام ارزنده نیز هست.خب رشد بورس باید با تورم بالا بره دیگه نمیشه که قیمت سهام ثابت باشه داراییهای شرکت ها هم با تورم باید بالا میرفت دیگه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳
زحمت کشیده این بازار نیازی به کارشناسی نداره
عساکره
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
بازار و سرمایه و مملکت روحانی و دار دستش و .......... زدن نابود کردن دیگه تحلیل کردن میخاد آخه ۷۰ درصد تو منفی بودم اومدم میانگین کم کردم دوباره هی داره میره پایین آخه سهمی که ۱۴۰۰ تومن بوده یهو رسیده به ۳۰۰ تومن چه خبره
معمولی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸
دیگه الکی ملت رو نپیچونید ‌.بخدا‌همه ملت بلدن که دولت روز روشن‌‌بزرگترین‌کلاه قرن رو سرملت گذاشت‌.پول ملت را دزدیده ‌..چرا فکر میکنید ملت‌.گاو هستن؟والا کاری از کسی بر نمیاد‌..البته فعلآ‌..بقیشم ببرید کی ب کیه‌...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
این حرف ها شاید باعث ضرر بسیاری بشه (در کوتاه مدت قطعا تقویت ریال اثر منفی بر بورس خواهد داشت ) چرا چنین تحلیلهای آبکی را میفرمایند؟ در حالی که تقریبا تمامی کارشناسها میگویند قیمت های فعلی بورس برای خرید بسیار ارزنده هستند و در بلند مدت سهامداران سود خواهند کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳
من ....همشنو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۸
روحانی .............!!!!!!!!!
برای پولها تو بورس دام پهن کرد!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲
کجای دنیا دست تو بورس میبرند
روحانی ...........
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۹
دوستانی که تحلیلگری و کارشناسی بلدن لطفاً بگن که چرا سه روز به سال تحویل مانده روزی تا ۶ درصد هم بازار سود داد،والله این بازار تحلیلگری و کارشناسی ندارد این بازار دست خودشونه،از سال ۹۸ آقای روحانی و آقایون تبلیغ بوس کردن،تا الان،،و قرار هم نیست با تحلیل‌گری و کارشناسی من و شما پولمون برگرده،
حق گرفتنی است،
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۹
پول داره میره سمت ارزهای دیجیتال. چرا؟ چون یه چیز کاربردیه میتونه به عنوان انتقال ارزش استفاده بشه. ولی سهام چی؟ یه وسیله واسه دزدی دولت و حقوقی ها از جیب بندگان خدا و هیچ کاربردی غیر از اون نداره و به هیچ دردی نمیخوره.
جمشید
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
مریخی ها از راه نزدیک بازار سرمایه رو کنترل میکنند
م مساوی است با مسؤلین
ر مساوی است با رانت خوار
ی مساوی است با یقه سفید
خ مساوی است با خودی
ی مساوی است با یکی یه دونه
هر وقت مریخی ها بخوان میشه چهارماه اول سال ۹۹
هرکی زرنگ و باهوش باشه و بتونه دست مریخی ها رو بخونه براحتی میلیاردر میشه
دیگه صحبت از تحلیل ها نکنید ! تمام !