بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۳
ادامه روند خسته‌کننده روز‌های گذشته
برای بازار امروز نیز ادامه روند خسته‌کننده روز‌های گذشته را انتظار خواهیم داشت. کاهش حجم معاملات، بازار را تقریبا تعطیل و نیمه تعطیل کرده و یکی از مهمترین کارکرد‌های بازار سرمایه که نقدشوندگی آن بوده، توسط مسئولین سازمان بورس و کارشناسان بعضا کارنابلد به چالش کشیده شده است.
کد خبر : ۲۳۸۵۶۹

ادامه روند خسته‌کننده روز‌های گذشته

به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد بازاری نیمه تعطیل بودیم و کل ارزش معاملات خرد بازار به کمتر از ۱.۵۰۰ میلیارد تومان رسید که از آذرماه سال ۱۳۹۸ این حجم اندک از معاملات خرد در سطح بازار بی‌سابقه بود. تصویب طرح‌های بدون کارشناسانه و اجرایی کردن آن توسط مدیریت جدید سازمان بورس و حمایت همه‌جانبه کارشناسان بازار سرمایه از محدود کردن دامنه نوسان منفی سهام شرکت ها، منجر به وضعیتی شده که بیش از ۷۰ درصد از نماد‌های بازار سرمایه در صف فروش قفل شده‌اند و تقریبا در ۹۰ درصد نماد‌های بازار مشکل نقدشوندگی محسوس است.

شاخص کل با ۹.۲۰۰ واحد کاهش که کمتر از یک درصد محسوب می‌شود به یک میلیون و ۲۴۰ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن با توجه به عدم منفی خوردن قیمت‌ها به دلیل مشکل نقدشوندگی، صرفا کاهش ۰.۲ درصدی داشت و به ۴۳۶ هزار و ۱۹۰ واحد رسید.

سیاست و اقتصاد کلان
در بازار ارز شاهد ادامه روند کاهشی قیمت دلار بودیم و نرخ فروش دلار در صرافی ملی به کمتر از ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.

نرخ متوسط خرده‌فروشی سنا نیز به ۲۴ هزار تومان رسید. سکه طلا نیز به همین دلیل افت قیمتی در حدود ۱.۸ درصدی را تجربه کرد و به کمتر از ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. سفر فردای نخست وزیر کره جنوبی و احتمال اعلام آزادسازی بخشی از دارایی‌های ارزی کشورمان نزد کره جنوبی منجر به افزایش فشار کاهشی بر قیمت دلار و سایر ارز‌های اصلی شده است.

همچنین در خبری مربوط به مذاکرات هسته ای، نماینده روسیه در آژانس انرژی اتمی اعلام کرد که دور جدید مذاکرات برجام روز چهارشنبه هفته جاری برگزار خواهد شد. به نظر می‌رسد که خروجی این جلسه در صورت پیشبرد مثبت آن، بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌های مربوط به برجام باشد.

در خبری از گروه سیمان، شرکت‌های تولیدکننده این محصول به این توافق رسیدند که قیمت سیمان از این پس معادل یک‌سی‌ام نرخ میلگرد در بورس کالا تعیین شود. این افزایش نرخ که بدون دریافت مجوز از سوی سازمان حمایت صورت گرفته، می‌تواند نرخ سیمان داخلی را با بیش از ۳۰ درصد افزایش قیمت مواجه سازد. با این حال می‌بایست منتظر واکنش سازمان حمایت در این خصوص باشیم و بعید به نظر میرسد که شرکت‌های سیمانی بدون جلب حمایت و مجوز این سازمان بتوانند این افزایش نرخ را اجرایی کنند.

در خبری از حوزه بازار سرمایه و در جلسه شب گذشته رئیس سازمان بورس با مدیران بانک ها، مقرر شد که با توجه به مصوبه شورای پول و اعتبار که نرخ سود بین بانکی را ۱۵ تا ۱۸ درصد تعیین کرده، این نرخ همچنان در مبادلات بین بانکی برقرار باشد تا زمینه کاهش نرخ سود سپرده بانکی مهیا شود. علیرغم این که این خبر به نظر مثبت خواهد بود، اجرایی شدن کاهش نرخ سود سپرده در کوتاه مدت بسیار بعید به نظر می‌رسد.

بازار امروز
برای بازار امروز نیز ادامه روند خسته‌کننده روز‌های گذشته را انتظار خواهیم داشت. کاهش حجم معاملات، بازار را تقریبا تعطیل و نیمه تعطیل کرده و یکی از مهمترین کارکرد‌های بازار سرمایه که نقدشوندگی آن بوده، توسط مسئولین سازمان بورس و کارشناسان بعضا کارنابلد به چالش کشیده شده است.

به این ترتیب، افزایش مشکلات نقدشوندگی منجر به افزایش ریسک بازار خواهد شد و این افزایش ریسک در کاهش نرخ قیمت به سود انتظاری سهامداران و افت بیشتر قیمت‌ها (که دلخواه هیچ یک از فعالین بازار سرمایه نیست) خود را نشان خواهد داد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
لعنت بر مدیران بورس از ریز تا درشت . لعنت بر مدیران بورس از چاق تا لاغر . لعنت بر مدیران بورس از کچل تا پشمالو . و.......