بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹
رد آج لاستیک‌فروشان در کلوب‌هاووس افتاد؛

تحلیل نمادهای لاستیک‌ساز

تحلیل نمادهای لاستیک‌ساز
در سال‌های قبل تایرسازان یا محصول خود را در اختیار خودروسازان قرار می‌دادند و معمولاً این شرکت‌ها مطالبات قابل‌توجهی از خودروسازان داشتند که این موضوع ریسکی برای تایر سازان بود.
کد خبر : ۲۳۸۶۲۴

تحلیل نمادهای لاستیک ساز

به گزارش بورس نیوز، شب گذشته تعدادی از فعالان بازار سرمایه در clubHouze ، صنعت تایر و سهم‌های لاستیک سازان را مورد تحلیل قراردادند. چکیده‌ای از نظرات را می‌خوانید‌.

فرهنگ حسینی کارشناس بازار سرمایه و مدیرعامل "وامیر" گفت: در سال‌هایی که جهش ارزی داشتیم، در نماد "پکرمان" حاشیه سود در حداقل قرار داشت و اگر فرضاً حاشیه سود خالص شرکت به‌طور میانگین ۱۶ درصد بود، در جهش‌های ارزی حاشیه سود به ۷ درصد رسیده بود.

وی ادامه داد: این نشان می‌دهد قیمت‌گذاری در صنعت تولید تایر دشوار است و بخشی از افزایش نرخ‌ها به سال بعد از جهش ارزی موکول می‌شود. با توجه به ظرفیت ۸۰ هزار تنی "پکرمان" در شرکت اصلی و ظرفیت ۴۴ هزار تنی در زیرمجموعه‌اش بارز کردستان، به نظر می‌رسد این شرکت می‌تواند به نرخ ۳ الی ۳.۵ دلار برگردد.

حسینی تاکید کرد: پاشنه آشیل شرکت مجموعه بارز کردستان است؛ ولی با وضعیتی که "پکرمان" دارد اگر بتواند از مشکل ارزی در سال جاری عبور کند، شاید در سال ۱۴۰۱ بتواند اقدام به پذیرش شرکت زیرمجموعه خود در بازار سرمایه کند. در تحلیل‌ها "پکرمان" پایین‌ترین P بر E را در این صنعت دارد.

مطالباتی که بر گرده خودروسازان سنگینی می‌کند

هادی کیهان زاده کارشناس بازار سرمایه: این صنعت با چالش‌هایی مواجه بوده و البته بازار فروش تایرسازان متنوع‌تر شده است.

وی افزود: در سال‌های قبل تایرسازان یا محصول خود را در اختیار خودروسازان قرار می‌دادند و معمولاً این شرکت‌ها مطالبات قابل‌توجهی از خودروسازان داشتند که این موضوع ریسکی برای تایر سازان بود؛ اگرچه حجم این مطالبات نسبت به سنوات قبل کاهش‌یافته، ولی کماکان این ریسک وجود دارد.

این کارشناس بازارسرمایه اضافه کرد: از سوی دیگر، در سال‌های جهش ارزی، بهای تمام‌شده در صنایع رانتی با سرعت کمتری نسبت به نرخ فروش رشد می‌کند؛ ولی در صنعت تایر، جهش‌های ارزی چالش ایجاد می‌کند و وقفه زمانی بین حذف ارز دولتی و تعدیل نرخ محصول مشکل‌ساز می‌شود.

کیهان زاده تاکید کرد: البته سوپر سیکل تورمی باعث شده هنوز این صنعت با اخلال مواجه نشود. رانتی در این صنعت وجود ندارد و صنعت تایر جزو اولین صنایعی بود که تخصیص ارز دولتی به آن متوقف شد و شرکت‌ها ناچار شدند با ارز نیمایی اقدام به واردات مواد اولیه کنند و یا مواد اولیه‌ای را ریالی خریداری کنند که باقیمت‌های جهانی، قیمت‌گذاری شده است.

پتانسیل‌هایی از نوع زمین‌ و شهرک صنعتی

مرتضی کرمعلیان کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه "پارتا" پتانسیل‌های متعددی دارد، گفت: ازجمله این پتانسیل‌ها می‌توان به بحث تبدیل ۹۰ هکتار از زمین‌های شرکت در ابتدای جاده اردبیل به سرعین به شهرک صنعتی اشاره کرد.

وی درخصوص شهرک صنعتی مزایا و معافیت‌هایی که برای آرتا اردبیل به همراه دارد نیز اشاره‌ای داشت و ادامه داد: لازمه دریافت مجوز شهرک صنعتی این است که حداقل دو کارخانه صنعتی در آن فعال باشد بنابراین "پارتا" یک شرکت بنام لاستیک سبلان ثبت کرده تا طرح TBR خود را قالب یک کارخانه جدید در این زمین ۹۰ هکتاری تعریف کند تا در این محوطه ۲ کارخانه وجود داشته باشد و امکان دریافت مجوز شهرک صنعتی فراهم شود. گویا "پارتا" در نظر دارد بعد از دریافت مجوز شهرک صنعتی، از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها هم افزایش سرمایه‌ای انجام دهد.

کرمعلیان افزود: همچنین "پارتا" با در اختیار داشتن شرکت نخ تاکستان و شرکت دوده صنعتی سیمرغ، در بین تایر سازان زنجیره تأمین مواد اولیه کامل‌تری دارد.

این فعال بازارسرمایه تاکید کرد: "پارتا" ادعا دارد به‌طورجدی روی طرح بازیافت لاستیک‌های فرسوده و استفاده مجدد از آن در فرآیند تولید که منجر به کاهش مصرف کائوچو در فرآیند تولید لاستیک نیز خواهد شد، فعالیت دارد.

طرح بازیافت لاستیک فرسوده

مهدی دلبری کارشناس بازار سرمایه و عضو هیات مدیره "پکرمان" هم اعلام کرد: "پکرمان" هم طرح بازیافت لاستیک‌های فرسوده را در دست بررسی دارد؛ البته هنوز این طرح هنوز به نتیجه خاصی نرسیده است.


  • بیشتر بخوانید: 

دغدغه های سهامداران در یک دقیقه

 

 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کسب درآمد ۳۳.۶۰۰ میلیارد ریالی در سال ۱۳۹۹
افزایش محسوس نرخ لاستیک بایاس پکرمان در اسفند ماه؛

کسب درآمد ۳۳.۶۰۰ میلیارد ریالی در سال ۱۳۹۹

آیا شاهد کاهش نرخ‌های فروش
کاهش نرخ‌های فروش تایر‌های رادیال در اسفند ماه ۱۳۹۹؛

آیا شاهد کاهش نرخ‌های فروش "پتایر" خواهیم بود؟

افت نرخ فروش تسمه نقاله
کاهش نرخ تسمه‌های " پسهند" در آخرین ماه سال ۱۳۹۹؛

افت نرخ فروش تسمه نقاله "پسهند"

ارسال نظر