بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
ارزنده‌ترین سهم گروه سیمانی کدام است؟
با ابلاغ فرمول جدید قیمت گذاری سیمان، نرخ هر تن سیمان خاکستری معادل یک سی‌ام سبد میلگرد در بورس کالا تعیین شد. این امر با توافق مدیران صنعت سیمان و موافقت وزارت صمت به تصویب رسیده است. با ابلاغ این فرمول، یک صنعت دیگر از بند #قیمت‌گذاری_دستوری رها می‌شود.
کد خبر : ۲۳۸۶۵۳

ارزنده‌ترین سهم گروه سیمانی کدام است؟


به گزارش بورس نیوز، با ابلاغ فرمول جدید قیمت گذاری سیمان، نرخ هر تن سیمان خاکستری معادل یک سی‌ام سبد میلگرد در بورس کالا تعیین شد. این امر با توافق مدیران صنعت سیمان و موافقت وزارت صمت به تصویب رسیده است. با ابلاغ این فرمول، یک صنعت دیگر از بند #قیمت‌گذاری_دستوری رها می‌شود.

بدین ترتیب در صورت اجرایی شدن مصوبه اخیر، قیمت پایه هر تن سیمان خاکستری به ۳۶۰ هزار تومان و قیمت درب کارخانه آن (با اعمال ۹ درصد ارزش افزوده محصول) به رقم ۳۹۲ هزار و ۴۰۰ تومان منظور خواهد شد. در ضمن از این پس، قیمت سیمان متغیر و تابعی از ضریب قیمت میلگرد در بورس کالا خواهد بود.

گفتنی است در صورتجلسه مدیران عامل ۲۰ کارخانه سیمان آمده است: به منظور بررسی مشکلات و مسائل صنعت سیمان و ارائه راه حل‌های مناسب و عملیاتی در جهت برون رفت از وضعیت کنونی و جلوگیری از توقف کارخانجات و بروز تنش‌های کارگری جلسه هم اندیشی با حضور کلیه مدیران عامل شرکت‌های تولیدکننده سیمان و کارشناسان ذیربط در تاریخ ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ در محل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان و با رعایت پروتکل‌های بهداشت تشکیل گردید.

با توجه به افزایش چشمگیری کلیه عوامل تشکیل دهنده قیمت تمام شده در سال ۱۳۹۹ و پیش بینی افزایش هزینه‌ها از جمله حقوق و دستمزد، سوخت مصرفی حمل و نقل، کیسه‌های سیمان و در سال ۱۴۰۰ و با عنایت به مفاد نامه شماره ۵۶۵۹۲ / ۹۹ / ۳۷۰ در تاریخ ۱۳۹۹.۰۹.۲۶ معاون وزیر و رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان به معاونت محترم امور معادن و صنایع معدنی و نامه شماره ۶۰/ ۲۶۳۰۵۸ مورخ ۰۱ / ۰۷ / ۱۳۹۹ معاونت محترم بازرگانی و دبیر کار گروه تنظیم بازار به مقام عالی وزارت در رابطه با تشریح مشکلات موجود صنعت سیمان و تأیید افزایش ۱۰۰ تا ۷۰۰ درصدی عوامل تشکیل دهنده قیمت تمام شده سیمان توسط معاونین وزارت صمت مدیران عامل با توجه به متغیر بودن عوامل تشکیل دهنده قیمت تمام شده سیمان در سال ۱۴۰۰ و به منظور حفظ روند تولید و اشتغال در این صنعت استراتژیک و در جهت متناسب سازی قیمت فروش داخلی با قیمت‌های صادراتی (مشابه فولاد و اصلاح فرهنگ مصرف نامتناسب سیمان در موارد غیر مرتبط با سازه‌های ساختمانی (به دلیل ارزانی سیمان نسبت به سایر مصالح ساختمانی) بر شناور نمودن قیمت سیمان بر اساس نیت سید میلگرد که در بورس کالا کشف می‌گردد به نسبت ۱ به ۳۰ (نرخ جهانی ۱ به ۷ می‌باشد) موافقت نمودند و مقرر گردید از تاریخ ۲۱ / ۰۱ /۱۴۰۰ قیمت هر تن سیمان فله تیپ ۲ تحویل درب کارخانه (بدون ارزش افزوده) به مبلغ ۳٫۶۰۰٫۰۰۰ ریال افزایش یابد. بدیهی است قیمت سایر انواع سیمان متناسب با قیمت فوق و هزینه‌های مرتبط با بسته بندی تعیین خواهد گردید.

ضمناً مدیران عامل متعهد می‌گردند ضمن تأمین کامل نیاز مناطق تحت پوشش کارخانجات خود نسبت به رفع کمبود احتمالی سیمان در سایر مناطق که توسط انجمن سیمان اعلام می‌شود بدون وقفه و با هماهنگی دبیر کارگروه منطقه مورد نظر اقدام نمایند.

حال سوال مهم فعالان بازار این است که در صورت تصویب نهایی و اعمال قیمت‌های جدید برای کارخانجات تولید کننده سیمان، ارزشمندترین (ارزانترین) سهام سیمانی کدام است؟

 نگاهی به تولید و فروش سیمان در ایران

در حال حاضر بیش از ۷۰ کارخانه سیمان با مجموع ظرفیت اسمی بالغ بر ۸۸ میلیون تن انواع سیمان در سال، فعالیت دارند که با تکمیل طرح‌های در دست اجرا تا پایان سالجاری (۱۴۰۰)، ظرفیت اسمی تولید سیمان در کشور به بیش از ۹۳ میلیون تن در سال خواهد رسید. این در حالیست که ظرفیت عملی و کشش بازار داخلی سیمان بیش از ۴۴ میلیون تن نیست و فروش صادراتی سیمان نیز در سال ۹۹ کمتر از ده میلیون تن بوده است. بنابر این نسبت ظرفیت عملی به اسمی سیمان در کشور در حال حاضر و در سالجاری در حدود ۵۸ درصد است. البته بازار‌های جهانی و منطقه ای، کشش جذب مابقی سیمان تولیدی و مازاد ما را دارد. منتها به دلیل ضعف مدیریتی و عدم هماهنگی بخش خصوصی و دولتی و موانع پیش رو، قادر به فروش خارجی و صادرات کل مازاد تولید ۴۹ میلیون تنی خود (در صورت تولید با ظرفیت اسمی تمام کارخانجات) نیستیم.

نگاهی به ظرفیت اسمی، عملی و تلفیقی سیمان سپاهان

سهام سیمان سپاهان اصفهان با نماد سپا‌ها و سرمایه ۲۴۵ میلیارد تومانی در حالی در بازار معامله میشود که در تاریخ گزارش قیمت هر سهم ۸۷۲۰ ریال و ارزش بازار آن بالغ بر ۲۱۷۸ میلیارد تومان می‌باشد. این در حالی است که ظرفیت اسمی کارخانه (طبق گزارشات شرکت در صورت‌های مالی، تصویر زیر)، ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن در سال می‌باشد.

مرور کلی بر جایگاه شرکت در صنعت و وضعیت رقابتی آن در سال مالی مورد گزارش

پس از راه اندازی خط سوم تولید در سال ۱۳۸۷ ظرفیت رسمی تولید کلینکر در شرکت سیمان سپاهان از ۱.۸ میلیون تن به ۲.۷ میلیون تن و پس از آن راه اندازی آسیاب سیمان خط سوم در نیمه دوم سال ۱۳۸۸ ظرفیت رسمی تولید سیمان نیز به ۳.۷ میلیون تن رسیده است.

ظرفیت تلفیقی: سپا‌ها علاوه بر تولید و فروش انواع سیمان، مالکیت چند شرکت سیمانی را نیز در پرتفوی خود دارد که به شرح زیر است:

ارزنده‌ترین سهم گروه سیمانی کدام است؟

به دلیل کم اهمیت بودن ارزش بازار برآوردی شرکت‌های زیر مجموعه غیر بورسی سپاها، از تکمیل اطلاعات جدول بالا صرف نظر کرده ایم. ولی همانطور که ملاحظه می‌کنید، سپا‌ها درصد‌هایی از مالکیت ۴ شرکت سیمانی (سشرق، سخوز، سدشت و سزنجان) را در اختیار دارد که ظرفیت اسمی این ۴ کارخانه بیش از ۶ میلیون و ۳۱۰ هزار تن و قدرالسهم سپا‌ها از این بابت بالغ بر ۵۰۰ هزار و ۵۷۶ تن می‌باشد؛ لذا ظرفیت اسمی تلفیقی سپا‌ها در حدود ۴ میلیون و ۲۰۰.۵۷۶ تن بدست می‌آید.

ظرفیت عملی: دیر بازی است که به علت مازاد عرضه بر تقاضا، ظرفیت عملی کارخانجات سیمانی کشور بسیار پایین‌تر از ظرفیت اسمی آن‌ها است. سپا‌ها نیز از این قاعده حاکم بر بازار سیمان کشور مجزا نبوده و برنامه تولید این شرکت برای سال مالی ۱۴۰۰.۰۶.۳۱ آن در حدود ۲ میلیون و ۶۱۰ هزار تن (شرکت اصلی) می‌باشد. یعنی طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته، در سالجاری معادل ۷۰ درصد ظرفیت اسمی فعالیت و تولید و فروش خواهد داشت. در گزارش تفسیری و گزارش فعالیت شرکت، برنامه تولید و فروش سپا‌ها در سال مالی جاری به شرح زیر اعلام گشته است:

ارزنده‌ترین سهم گروه سیمانی کدام است؟

همانطور که از داده‌های جدول ملاحظه می‌کنید، برنامه تولید سیمان شرکت بالغ بر یک میلیون و ۵۱۰ هزار تن به اضافه یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن کلینر صادراتی می‌باشد.

این در حالیست که عملکرد واقعی تولید و فروش سال مالی منتهی به ۱۴۰۰.۰۶.۳۱ شرکت به شرح زیر بوده است:

ارزنده‌ترین سهم گروه سیمانی کدام است؟

ارزنده‌ترین سهم گروه سیمانی کدام است؟

پیش بینی درآمد سال ۱۴۰۰ سپا‌ها

سناریو‌های متعددی برای بودجه سالجاری سپا‌ها میتوان در نظر داشت. طبق برنامه و بودجه اعلام شده قبلی (قبل از مصوبه اخیر افزایش قیمت) بودجه شرکت به شرح زیر اعلام شده بود.

ارزنده‌ترین سهم گروه سیمانی کدام است؟

این در حالیست که با مصوبه اخیر و تغییر قیمت سیمان در کشور، سپا‌ها به سود بیشتری دست خواهد یافت که حداقل ۲۰۰ تومان (به ازای هر سهم) برای سال مالی جاری آن قابل محاسبه و پیش بینی است.

 ارزش جایگزینی سپا‌ها

برای محاسبه ارزش جایگزینی کارخانجات سیمانی نخست باید به موارد زیر توجه داشته باشیم:

۱- هزینه سرمایه گذاری (احداث) یک کارخانه سیمانی با ظرفیت ۴۰۰۰ تن در روز (معادل یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال) در کشور در شرایط عدم تحریم‌ها بیش از ۱۵۰ میلیون دلار (معادل ۳۷۵۰ میلیارد تومان با دلار ۲۵ هزار تومانی فعلی) می‌باشد. گفتنی است که کلیه کارخانجات سیمان در کشور در صورت عدم کمبود سوخت، به اندازه ۳۰۰ روز در سال فعالیت و تولید می‌کنند.

۲- بیش از ده سال است که مجوز احداث و ساخت کارخانه سیمانی با ظرفیت کمتر از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال صادر نمی‌شود. البته ظرفیت‌های پایین‌تر از این مقدار نیز صرفه و توجیه اقتصادی ندارد. (کارخانجات فعال فعلی زیر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تنی، یا سالیان قبل ساخته شده اند و یا زمان استارت احداث آن‌ها بیش از ده سال بوده منتها موعد بهره برداری آن‌ها به تعویق افتاده است).

 نتیجه گیری و کشف ارزش ذاتی سهام سپا‌ها

حال با ملحوظ ساختن موارد فوق، و با توجه به ظرفیت اسمی تلفیقی ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تنی سپاها، ارزش جایگزینی این شرکت بیش از ۱۳.۱۲۷ میلیارد تومان بدست می‌آید و ارزش جایگزینی هر سهم نیز ۵۳۵۷۹ ریال خواهد بود.
نظر به ارزش بازار سپا‌ها به مبلغ ۲.۱۳۶ میلیارد تومان در تاریخ گزارش (۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۰)، نسبت ارزش بازار به ارزش جایگزینی (P.RE) در این سهم معادل ۱۶.۳ درصد می‌باشد.

ارزنده‌ترین سهم گروه سیمانی کدام است؟

بعبارت دیگر، سهام سپا‌ها در بازار به اندازه ۱۶.۳ درصد از ارزش جایگزینی آن معامله میشود. البته معیار‌ها و فاکتور‌های زیادی برای تعیین و ارزش گذاری قیمت یک سهم وجود دارد و صرفأ محدود به محاسبه این نسبت نیست. ولی میتوان گفت که یکی از اصلی‌ترین و مهمترین نوع محاسبات و ارزشگذاری‌ها با مدل دارایی محور (accet base) قرار دادن ارزش گذاری یک شرکت، محاسبه و تعیین ارزش جایگزینی است.

نکته: در این محاسبات، از روش تعیین ارزش ذاتی و استناد به عایدات فعلی و آتی شرکت، استفاده نشده است.

تهیه کننده: حافظ عزیزی نقش

کارشناش ارشد بازار سرمایه


بیشتر بخوانید:

پیشنهاد شناور شدن نرخ سیمان

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
پیشنهاد شناور شدن نرخ سیمان
مدیرعامل شرکت سیمان ساوه در گفت‌و‌گو با بورس نیوز تاکید کرد:

پیشنهاد شناور شدن نرخ سیمان

سیمان پاکتی و فله
با اعلام شرکت سیمان سفید نی ریز؛

سیمان پاکتی و فله "سنیر" گران شد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹
وقتی دولت اینچنین با قیمت سیمان برخورد میکنه و قیمت سیمان و بالا میبره دیگه از سفته باز و دلال چه انتظاری میشه داشت.فقط وای و اسف بحال ما بی خانمان خانه بدوش
ارسلان
Germany
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۷
این یک تله ست به خدا چند بار من در تله این نشریه افتادم. ایشان در همین سایت انقدر تعریف و تمجید سهام شتوکا و خلنت کردند من تمام پولم به این دو سهم دادم. الان هیچکس ان را به یک قران نمیخرد.. معمولا حقیقیهای عمده وقتی میخوان خروج بزنند ابتدا پول به نشریات میدن تا تبلیغ کنند. بعد سهم را میشکنند روی سر حقیقی بد بخت.
حامد
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۹
اتفاقا دم سایت گرم خوب سهمایی گفته بخری....الان بیا ببین چنده...بعضیا نمیدونم چی فکر کردن...تو بورس سهم بخرن و همینجور پول بزاد الکی
ارسلان
Germany
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۷
این یک تله ست به خدا چند بار من در تله این نشریه افتادم. ایشان در همین سایت انقدر تعریف و تمجید سهام شتوکا و خلنت کردند من تمام پولم به این دو سهم دادم. الان هیچکس ان را به یک قران نمیخرد.. معمولا حقیقیهای عمده وقتی میخوان خروج بزنند ابتدا پول به نشریات میدن تا تبلیغ کنند. بعد سهم را میشکنند روی سر حقیقی بد بخت.
حسین
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۵
قیمت ودلالی سیمان دست مجموعه خود برو بچه های کارخانه های سیمان هست دولت ول کرده همه چیزو وفقط پول بیاد....
حمید
Germany
سه‌شنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۴
فقط سخاش
حمید
Germany
سه‌شنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۴
فقط سخاش
اسی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
خود دولت دلال است دلال کیه دولته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰
سرود بنیادی ترین سهام گروه سیمانی
حسین رضایی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۹
به شرکت سبدگردان ارمان اقتصاد اعتماد نکنید سرمایه من خیلی های دیگر را نابود کرد