بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲
رمزارزهای با ریسک کم در بازار کریپتو
جهان در حال تغییر است و بخش بزرگی از بار این تغییرات بر دوش دنیای دیجیتال است.
کد خبر : ۲۳۸۸۱۸

خواندن ۲دقیقه

رمزارزهای با ریسک کم +بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، جهان در حال تغییر است و بخش بزرگی از بار این تغییرات بر دوش دنیای دیجیتال است. در گیرودار همین تغییرات واحد‌های پولی نیز رنگ و بوی دنیای دیجیتال را گرفته، انواع گوناگونی از ازر‌های دیجیتال به جهان معرفی شدند. در گذشته پرداخت پول کاغذی تنها راه تجارت و خرید و فروش به حساب می‌آمد، اما اکنون تکنولوژی، روال گذشته را برهم زده است، زیرا افراد می‌توانند از طریق ارز‌های دیجیتال فعالیت تجاری داشته باشند و یا سود اقتصادی به دست آورند. وقتی از ارز دیجیتال صحبت می‌کنیم منظورمان همان پول است که به لطف پیشرفت تکنولوژی، شکل تازه‌ای به خود گرفته است.

در چند سال اخیر استقبال از ارز‌های دیجیتال شدت گرفت و همین موضوع موجب شد تا روز به روز بر تعداد این ارز‌ها افزوده شود، به طوری که در حال حاضر ارز‌های دیجیتالی گوناگون با سازوکار‌های مختلف وجود دارند. هم‌اکنون روزانه حدود ۲۴۷۵ کریپتوکارنسی با سرمایه کلی ۲۶۴ میلیارد دلار معامله می‌شوند؛ بنابراین ده مورد از بهترین ارز‌های دیجیتال فعلی، تقریبا ۸۵درصد از کل ارزش بازار را تشکیل می‌دهند.

ارز دیجیتال، رمز ارز یا کریپتوکارنسی نوعی واحد پول مجازی است؛ پولی که وجود خارجی و حالت فیزیکی ندارند. ارز‌های دیجیتال پول‌هایی هستند که جایگزین ارز‌های رایج می‌شوند و بر پایه علوم رمزنگاری ابداع شده‌اند. هدف از تولید پول‌های دیجیتالی، به حداقل رساندن میزان کلاه برداری‌هاست.

رمز ارز‌ها انواع و اقسام مختلفی دارند و هر یک از ویژگی‌های متفاوت و خاص خود برخوردار هستند؛ به همین علت ارز دیجیتال تا به امروز، مورد استقبال افراد فراوانی قرار گرفته است. ارز دیجیتال ابتدا با این هدف ساخته شده بود که بتوان با استفاده از آن به خرید‌های اینترنتی سهولت بخشید، اما به مرور زمان و با هویدا شدن جنبه‌های مثبت زیادی که در این واحد پولی وجود داشت، زمینه‌های دیگری در معاملات عظیم راه پیدا کرد.

بلاک‌چین، معادل سیستم بانکی است که تراکنش‌ها در آن نگهداری و مدیریت می‌شوند. بلاک‌چین را می‌توان یک دیتابیس (پایگاه داده) بزرگ دانست. با این حساب برای ارسال بیت‌کوین، باید کیف پول‌تان را باز کنید، وارد بخش ارسال شوید، آدرس بیت‌کوین طرف مقابل را وارد فیلد گیرنده کنید، رقم را وارد کنید و ارسال را بزنید، بیت‌کوین شبیه یک سیستم خودمختار است.

شبکه بیت‌کوین شامل هزاران کامپیوتر و دستگاه ماینر است که در سرتاسر دنیا پراکنده هستند. تایید تراکنش‌ها و بروزرسانی موجودی‌ها توسط این سیستم انجام می‌شود. زمانی که یک تراکنش بیت‌کوین به شبکه ارسال می‌شوند و توسط ماینر‌ها (استخراج‌کنندگان) تایید می‌شود، این تراکنش در بلاک‌چین ذخیره می‌شود و غیرقابل تغییر باقی می‌ماند؛ بنابراین بلاک‌چین را می‌توان یک پایگاه داده دانست که در هزاران دستگاه در سرتاسر دنیا ذخیره شده و برای اینکه تغییری در این دیتابیس ایجاد شود باید همه کامیپوتر‌های وصل شده به شبکه آنرا تایید کنند. همین ساختار فوق‌العاده باعث شده تا سیستمی ایجاد شود که نیاز به بانک یا نهاد مرکزی برای پردازش و نظارت وجود نداشته باشد.

در هر بازاری احتمال ریزش وجود دارد، اما به نظرم فعلا روند بازار رمزارز‌ها صعودی است و فکر نمی‌کنم فعلا به ریزش نزدیک باشیم. در بازار کریپتوکارنسی هیچ محدودیتی وجود ندارد و نوسان قیمت‌ها به شدت بالا است. اما با وجود ریسک زیاد این بازار، پول به سمت رمزارز‌ها در حال حرکت است. ریزش بازار سهام یکی از دلایل اصلی افزایش سرمایه‌گذاری در بازار رمزارز‌ها باشد، اما باید این موضوع را مد نظر قرار داد که در بازار کریپتو کارنسی هیچ محدودیتی وجود ندارد.

افراد تازه‌کار نباید به سمت ارز‌های با مارکت کوچک و ارزش بازار کم بروند. اگر ساده‌تر بخواهم بگویم افراد تازه‌کار باید ۱۰۰ ارز اول کوین‌مارکت‌کپ را برای خرید انتخاب کنند، زیرا این ارز‌ها ریسک کمتری نسبت به سایر ارز‌ها دارند. منظور این نیست که ارز‌های کوچک در بازار کریپتوکارنسی سود ندارند.

گفتنی است؛ این ارز‌ها سود‌های جذاب دارند، اما خیلی از این ارز‌ها ممکن است در آینده نباشند و از بین بروند. مثلا ارز بیت‌کانکت حتی به رتبه هجدهم کوین‌مارکت‌کپ هم رسیده، اما به دلیل تخلفات بسته شد و سرمایه‌های زیادی از دست داد. حدود ۹۰ درصد از ۸/۹ هزار ارز موجود در بازار کریپتو آینده‌ای ندارند و پزوژ‌هایی شکست خورده هستند. اگر تجربه و تخصص ندارید وارد این بازار نشوید. محدودیت‌هایی مانند دامنه نوسان که در بورس وجود دارد و خیلی‌ها نیز مخالف همین محدودیت‌ها هستند که در بازار کریپتو وجود ندارد. در این بازار ممکن است یک ارز در چند دقیقه به محدوده قیمتی صفر هم برسد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر