بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹
چالش‌های خودرویی‌های جاده مخصوص، در قرن جدید؛

خودرو با "نماد" چین یا برجام...

خودرو با
برای رفع این چالش قبل از جوینت خودروسازان ما با خودروسازان چینی، باید زنجیره تأمین قطعات یعنی صنعت قطعه‌سازی کشور را با قطعه سازان چینی جوینت کرد. در این صورت، قطعه سازان ما حتی امکان اتصال به قطعه سازان در بازار‌های جهانی را هم دارند و علاوه بر تأمین نیاز خودروسازان داخلی، صادرات هم داشته باشند.
کد خبر : ۲۳۸۸۶۱

به گزارش بورس نیوز، صنعت خودرو کشور همواره با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کرده است از قیمت گذاری دستوری گرفته تا تحریم که سایه سنگین آن سال‌ها است بر خودروسازی کشور سایه افکنده است.

در دور جدید تحریم‌های که از سوی آمریکا علیه کشورمان اعمال شد خودروسازی کشور در صدر لیست تحریمی‌ها قرار گرفت و دچار مشکلات عدیده‌ای شد و در یک بازه زمانی عدم توانایی در تحویل سفارشات مشتریان به ارامی در حال ایجاد بحران در کشور بود که با تحرکی که از سوی مدیران این صنعت صورت گرفت تا حدودی رفع شد.

هرچند طی این سال‌ها خودروسازان نتوانستند حجم تولیدات خود را به یک میلیون دستگاهی که زمانی به آن دست یافته بودند برسند، اما با افزایشی که در تولید داشتند تا حدودی توانستند به نیاز بازار پاسخ دهند هر چند تا تامین کامل بازار فاصله زیادی وجود دارد.

طبق اطلاعات منتشر شده خودروسازان تا ۹ ماهه سال گذشته با زیان ۴۳ هزار میلیارد تومانی مواجه شدند و در سال جدید نیز علاوه بر قیمت گذاری دستوری و مشکلاتی که در تامین قطعات مواجه هستند با چالش‌های دیگری نیز روبه رو هستند.

به گفته کارشناسان، خودروسازان در ۱۴۰۰ با چالش‌هایی همچون، قیمتگذاری دستوری، برجام و توافقنامه ۲۵ ساله با چین مواجه هستند و می‌تواند بسیار برای آن‌ها گران تمام شود.

امیرحسن کاکایی در گفت‌وگو با بورس نیوز درباره صنعت خودرو در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: طی سه سال گذشته مدیران صنعت خودرو نشان دادند که از نظر فنی توانمند هستند و توانستند با دست خالی و تحریم تولید را افزایش دهند و همچنین خودروی جدید عرضه کنند، اما از نظر اقتصادی به علت تصمیمات سیاستگذاران له شدند.

کاکایی با بیان اینکه موانع و چالش‌های بسیاری در سال جدید پیش روی صنعت خودرو قرار دارد بیان کرد: مسئولان در یک دودلی عجیبی به سر می‌برند از یک طرف موضوع برجام مطرح است و از طرفی موضوع قرارداد چین نیز به میان آمده است و هر کدام از این موضوعات یک خطر بزرگ برای صنعت خودرو ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه فرقی هم نمی‌کند از شرکت‌ها از کشور‌های اروپایی و یا از چین وارد شوند، تصریح کرد: چینی‌ها نیز همانند اروپایی پس از تحریم بلافاصله بازار ایران را ترک کردند و در حال حاضر نیز اگر قرار بر برگشت آن‌ها باشد آن‌ها برای فروش محصولات خود حاضر خواهند شد.

کاکایی با بیان اینکه هم صنعت خودرو و هم صنعت قطعه سازی در کشور به مشکل خواهد خورد و با چالش‌های زیادی روبرو خواهد شد افزود: از طرفی این صنعت با میلیارد‌ها تومان زیان روبه رو است و از طرفی بازار با ابهامات زیادی روبرو خواهد شد.

کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: دودلی‌ها موجب تعویق خرید‌ها خواهد شد و این به معنای کمبود نقدینگی در صنعت خودرو است، در حالی که تورم موجب افزایش قیمت نهاد‌های تولید شده و چالش برای صنعت ایجاد می‌کند.

آیا بازار ایران پتانسیل خودروساز جدید را دارد

همچنین فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز این صنعت با ۳ رویداد تورم ناشی از رشد مداوم حجم نقدینگی، همکاری ایران و چین و همچنین احتمال توافق ایران و آمریکا در آینده‌ای نزدیک، مواجه است.

وی گفت: تورم، اتفاقی ضد توسعه‌ای بوده و همکاری با چین و گشایش همکاری‌های بین‌المللی از طریق توافق احتمالی با آمریکا، اتفاقاتی است که می‌تواند منجر به توسعه صنعت خودروی کشور شود. نکته اینجاست که "سوء مدیریت"، "بی‌انضباطی مالی" و "تعریف نادرست فرآیند توسعه" به‌عنوان ریشه تورم و سایر مشکلات اقتصادی کشور، آن‌قدر پررنگ است که در بلندمدت به تمام فاکتور‌های مثبت، می‌چربد.

زاوه افزود: لذا تفاهم‌نامه همکاری ایران و چین یا بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و توافق سیاسی، مشکلات ما را مرتفع نخواهد کرد؛ مگر اینکه مسائل و مشکلات داخلی کشور برطرف شود.

زاوه در ادامه در رابطه با تاثیر همکاری خودروسازان داخلی با چینی‌ها گفت: بازار خودروی ایران آن‌قدر بزرگ نیست که حتی بتوان یک شرکت خودروسازی راه‌اندازی کرد که با تیراژ اقتصادی تولید کند؛ مگر آنکه مرز‌ها را بگشاییم و اجازه صادرات خودرو را بدهیم.

نباید بازار مصرفی خودروی چینی شویم، تکنولوژی را برای صادرات بخواهیم

ابوالفضل خلخالی کارشناس صنعت خودرو نیز در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: وقتی از همکاری صنعت خودروسازی کشور با خودروسازان خارجی صحبت می‌شود، باید توجه داشت که این همکاری با استراتژی مشخص و دقیق و در راستای منافع ملی باشد تا این نوع همکاری، آثار مثبتی در پی داشته باشد.

وی افزود: همکاری با چین برای ما هم می‌تواند به‌عنوان فرصتی برای صنعت خودرو کشور لحاظ شود و البته از سوی دیگر تهدیدی نیز برای این صنعت است؛ اگر به بازاری برای خودرو‌های چینی تبدیل شویم اشتباه بزرگی بوده که باعث خواهد شد ارز کشور را صرف واردات خودرو‌های بی‌کیفیت چینی کنیم و در آینده تبعات آن را بپذیریم، ولی برای تبدیل کردن این موقعیت به فرصت، باید تکنولوژی و دانش فنی و مدیریتی را که چینی‌ها در صنعت خودرو کسب کرده‌اند، وارد کنیم.

خلخالی با توجه به شکست همکاری خودروسازان داخلی با شرکای اروپایی بعد از تحریم مجدد و خروج آمریکا از برجام گفت: باید تلاش شود اشتباه‌های مان در همکاری‌های قبلی با شرکای اروپایی دوباره تکرار نشود. هر نوع همکاری که منجر به افزایش عرضه خودرو در کشور شود، اتفاق مثبتی است؛ ولی خودروسازان ما درزمینهٔ تولید برخی قطعات خودرو با چالش مواجه‌اند.

برای رفع این چالش قبل از جوینت خودروسازان ما با خودروسازان چینی، باید زنجیره تأمین قطعات یعنی صنعت قطعه‌سازی کشور را با قطعه سازان چینی جوینت کرد. در این صورت، قطعه سازان ما حتی امکان اتصال به قطعه سازان در بازار‌های جهانی را هم دارند و علاوه بر تأمین نیاز خودروسازان داخلی، صادرات هم داشته باشند.


  • بیشتر بخوانید:

اتوبان یک‌طرفه "دولت" در تامین مالی از بورس!

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
نادر
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
معلوم نیست چرا بالاترین سطوح سیاست گزاران، ریل گزاری ایران را به عنوان مستعمره چین را آغاز کرده اند، مستعمره چین شدن فقط ممکن است ایران در دنیا یک دوست داشته باشد که حتی نمی تواند کلانشهر هنگ کنگ را اداره کند و هزینه وحشتناکی برای ایران دارد. بجای اینکه این همه به چین باج بدی بهتر نیست با یکی دو کشور دوست باشی تا تمام دنیا و حتی خود چین با ایران رابطه خوبی داشته باشد