بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۹
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

خفت‌گیری از سهامداران در گردنه‌ "گره معاملاتی"

خفت‌گیری از سهامداران در گردنه‌
تمام وعده هایی که برای حمایت از سهامداران مطرح شد، باد هوا بود. نه خبری از تزریق نقدینگی توسط صندوق توسعه ملی شده و نه ۲۴ هزار میلیارد تومان حاصل از انتشار اوراق اجاره سهام، عملا وارد بازار شده اند.
کد خبر : ۲۳۸۹۶۸

خفت گیری از سهامداران در گردنه ای بنام گره معاملاتی

به گزارش بورس نیوز، متولیان بازار‌سرمایه شب گذشته از اجرای دامنه نوسان (منفی ۳ و مثبت۶) و بازنگری مقررات گره معاملاتی خبر دادند و واکنش بازار به این تغییرات، تکرار منفی‌های هر روزه و البته افت قابل‌توجه ارزش معاملات بود.

تمام وعده‌هایی که برای حمایت از سهامداران مطرح شد، باد هوا بود؛ نه خبری از تزریق نقدینگی توسط صندوق توسعه ملی شده و نه ۲۴ هزار میلیارد تومان حاصل از انتشار اوراق اجاره سهام، عملاً وارد بازار شده‌اند.

بهمن فلاح کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: با تصمیمات جدید سازمان بورس، بعد از ۵ روز سهم‌های قفل در صف فروش، مشمول گره معاملاتی شده و با حجم‌مبنای یک دامنه نوسان منفی ۶ درصدی خواهند داشت. یعنی سهم‌های مشمول گره معاملاتی به‌راحتی هر ۶ روز یک‌بار افت قیمت ۶ درصدی خواهند داشت و این موضوع سبب رعب و وحشت سهامداران شده است.

وی ادامه داد: از حال حاضر بیش از ۲۵۰ نماد در صف فروش قفل هستند و طبق مقررات نمادهایی که حجم معاملاتشان در ۵ روز کمتر از ۲۰۰ درصد حجم‌مبنا باشد، مشمول گره معاملاتی خواهند شد! با این اقدام سازمان بورس، بسیاری از سهامداران هر ۶ روز یک‌بار در گردنه‌ای بنام گره معاملاتی متحمل ۶ درصد ضرر و زیان خواهند شد و غیر کارشناسی‌ترین طرحی که می‌شد در بازار سرمایه اجرایی کرد، همین طرح اصلاح دستورالعمل گره معاملاتی بود.

فلاح افزود: تمام وعده‌هایی که برای حمایت از سهامداران مطرح شد، باد هوا بود؛ نه خبری از تزریق نقدینگی توسط صندوق توسعه ملی شده و نه ۲۴ هزار میلیارد تومان حاصل از انتشار اوراق اجاره سهام، عملاً وارد بازار شده‌اند.

این کارشناس بازارسرمایه با اشاره به اینکه کاهش نرخ بهره بانکی هم شعاری بیش نیست، تصریح کرد: قانون گره معاملاتی به ضرر این بازار است و سازمان بورس باید فوراً این قانون را ملغی اعلام کند.

وی افزود: متأسفانه مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار، خود را به خواب‌زده‌اند و فشار فروش هرروز تشدید شده و ارزش معاملات، مرتباً کمتر می‌شود‌؛ به قول دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، تأثیر منفی وعده ‌و وعیدی که اجرایی نشود، ۱۰ برابر بدتر از آن است که اصلاً وعده‌ای ندهیم! یا برای نجات این کشتی به‌گل‌نشسته اقدام حمایتی واقعی انجام دهند یا اصلاً وعده‌ای ندهند.

فلاح در توصیه به متولیان بازار سرمایه گفت: بهتر است به‌جای تصمیمات غیر کارشناسی و خلق‌الساعه، متولیان بازار سرمایه از ظرفیت بازار جبرانی استفاده کنند و اجازه دهند بازار سرمایه به روال عادی فعالیت داشته باشد و بعد از پایان تایم معاملات، برای سهامدارانی که قصد فروش دارند، امکان معامله با دامنه نوسان بزرگ‌تری فراهم کنند؛ بی‌آنکه قیمت سهم‌ها روی تابلوی اصلی به خاطر فشار فروش عده‌ای معدود دستخوش ریزش شود.


  • بیشتر بخوانید:

دست "بورس" زیر سنگ بانک‌مرکزی ...

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
باز هم سهم‌های کوچک بازار را سر بُریدند
مدیر تحلیل شرکت سبدگردان داریوش در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

باز هم سهم‌های کوچک بازار را سر بُریدند

دست
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

دست "بورس" زیر سنگ بانک‌مرکزی ...

سدسازی سازمان بورس مقابل تعادل بازار
مدیر سرمایه گذاری سبدگردان کاریزما در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

سدسازی سازمان بورس مقابل تعادل بازار

تاوانی برای سهامداران عمده
مدیر عملیات بازار "ومهان" در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

تاوانی برای سهامداران عمده

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
ما بالاخره نفهمیدیم دامنه نوسان نباشه خوبه یا بده? دامنه نوسان می کذارند مقاله میزنید که کار بدیه ، دامنه نوسان رو زیاد میکنند باز هم مقاله میزنید که سهامداران دچار رعب و وحشت می شوند.
ناشناس
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۸
شما از بورس بیرون برید بهتره چون هنوز درک نمیکنی که دامنه خودش مشکل زاست بورس باید بدون دامنه باشه تا نقد شوندگیش رو حفظ کنه با این بالا پایین کردنش چیزی درست نمیشه بفهم جانم.
منصور
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۰
مهم نیته! وقتی قصدشون خفت گیری و پایین کشیدن بیشتر قیمت باشه دامنه نوسان زیاد و کم فرقی نداره. اگر قصدشون کم کردن فشار فروش بود باید اول ریزش ها قانون میگذاشتند اون هم نه چنین قانونی! باید اجازه فروش با دامنه بزرگتر رو از شهریور پارسال بمدت یک یا دو ماه و با مثبت و منفی 20 تا 40 میدادند ولی خارج از تابلو معاملات و بدون تاثیر در قیمت پایانی فقط برای نقد شدن سهامدارهای فراری( چه حقوقی چه حقیقی با فرجه معامله جدا)؛ بعد که بازار متعادل میشد با شفاف سازی گزارشات شرکتها هر سهم راه خودشو می رفت نه اینکه دستوری سهام بزرگ رو حمایت کنند بعد از چند روز نوسانگیری بیارنش پایین تر و با حجم های بالا وحشت به کل بازار تزریق کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
وقتی یک نفر رو که تخصص اوراق قرضه داشته اوردند کردن ریس بورس به نظر شما هدایت این بازار به سمت سودوبازده اوراق قرضه خواهد بود یا بورس //تمام تصمیمات اعلامی علاوه براین که کارایی لازم رو ندارن حتی رو کاغذ در عمل هم نتیجه عکس وخلاف ادعایی اقایان به اصطلاح حامی سهم وسهامدار رو داشته داره وخواهد داشت
بی سواد بازار سرمایه
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲
آخه امثال شما چقدر بی سوادید که نمی دونید در حالی که مملکت از کسری بودجه سنگین رنج میبره و بانک ها تا خرخره سهام خودشون رو به اسم بازارگردانی خریدند و هزاران هزار میلیارد منابع رو هدر دادن، نمیشه رو 24 هزار میلیارد شارژ مجدد حساب کرد. آخه چرا باید منابع مملکت رو صرف خرید سهام بی ارزش و خریدای احمقانه شما کرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۳
این منفی بورس کار . و . هستند که اینها همه . و نمیتوانند مردم گول بزنند بورس بزودی خوب میشه و مثبت خوب
امین
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵
بسیاری تاکید می کنند دامنه نوسان یا باز باشد یا زیاد غافل از اینکه پول بیت المال در دست عده ای معدود ابزار سود جویی شده امروز وپارس با ان خبرمثبت اگر حمایت نمی شد 200 هم نمی خریدند حالا حساب کن دامنه نوسان باز باشد وسهم هم حمایت نشود چه بالای سر بورس می اید خودتان را گول نزنید حالا همین قانون گره گشایی نمادها ببین چه بلایی سر بورس خواهد اورد
اقدس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۸
همش وعده همش فریب همش دغل . اینجوری نباید بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۷
بازار طلا و دلار و ارز های مجازی هیچکدام محدودیت دامنه نوسان ندارند ... وضعیت کدامشون از بازار بورس بدتره ؟؟؟
چرا از درک مطلب به این سادگی عاجزید ؟ کدام بورس معتبر در دنیا محدودیت دامنه نوسان داره ؟ حجم مبنا چطور ؟ هیچکدام .... کدومشون به این فلاکت افتادند ؟؟؟
عامل تمام بدبختی بورس تهران همین محدودیت دامنه نوسان است که باعث تشکیل صف و ایجاد جو وحشت و هیجان میشود. آخه بازاری که نقدشوندگی نداشته باشه به درد لای جرز میخوره ... نصف سال تو این بازار نمیشه خرید کرد ، نصف دیگه سال نمیشه فروخت ... یا بازار در صف خرید قفله یا در صف فروش. گرفتار چه نوابغی شدیم !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۳
واقعا متاسفم مدیران .... و تصمیمات شبانه که فقط به نفع حقوقی های مفت خور هست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۳
بیا ..
ناشناس
France
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۰
وقتی کلاهبرداری و دزدی از جیب مردم میشه علم اقتصاد و منطق بازار و ی مشت .هم این دزدی ها رو توجیه میکنن دیگر بحثی به عنوان حمایت بیشتر شبیه جوک هستش
ناشناس
France
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۰
وقتی کلاهبرداری و دزدی از جیب مردم میشه علم اقتصاد و منطق بازار و ی مشت .هم این دزدی ها رو توجیه میکنن دیگر بحثی به عنوان حمایت بیشتر شبیه جوک هستش
ناشناس
France
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۴
کلاهبرداری و دزدی از مردم ظاهرا برای اینها خیلی جذاب و لذت بخش بوده و هر روز روش جدید و قوانین جدید برای ادامه دادن به کلاهبرداری ها وضع میکنن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
خدا ازت نگذره رئیس بورس خیلی دروغ میگی
مصطفی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۸
ما که دیگه امیدی نداریم عملا خفتمون کردن بیخیال پولمم .یه مثالی هست که وقتی خفتت کردنو نمیتونی کاری کنی حداقل از اون لحظت لذتت ببر.حکایت ماست