بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۶
زورآزمایی خریداران و فروشندگان
در اردیبهشت ماه احتمال افزایش نوسانات بازار و زورآزمایی خریداران و فروشندگان در دو طرف بازار بیشتر از ماه گذشته نمود خواهد داشت.
کد خبر : ۲۳۹۱۳۷

پیش گشایش+بورس نیوز

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، آخرین روز کاری فروردین ماه ۱۴۰۰ با رشد شاخص کل همراه بود. در پی معاملات مثبت در نماد‌های گروه بانکی و برخی نماد‌های اصلی دیگر همچون "شستا" و "فملی"، شاخص کل که در این روز‌ها صرفا نماینده و نماینگر روند معاملات شرکت‌های بزرگ شده با رشد کمتر از ۳ هزار واحدی مواجه شد تا همچنان کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی حفظ شده باشد. در گروه بانکی و درج برخی شایعات مبنی بر احتمال افزایش نرخ تسعیر ارز در صورت‌های مالی سال ۱۳۹۹ بانک‌های کشور، نماد "وبملت" که دارای بیشترین ذخیره ارزی در میان بانک‌های کشور بوده، به صف خرید نشست و این موضوع منجر به بهبود معاملات سایر نماد‌های این گروه شد. با این حال، عرضه صف خرید این نماد منجر به این شد که در پایان بازار شاهد روند متعادلی در معاملات نماد‌های این گروه باشیم.
ارزش معاملات بورس و فرابورس نیز شامل معاملات خرد و عمده به ۹۵ هزار میلیارد ریال رسید که همچنان در سطح ضعیف و نازلی قرار دارد، اما نسبت به روز‌های ابتدایی هفته رشد خوبی را نشان می‌دهد.

 

سیاست و اقتصاد کلان

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و رئیس هیأت ایرانی در نشست کمیسیون مشترک برجام نسبت به ادعا‌های صداوسیما از قول یک منبع آگاه درباره علم لغو تحریم‌ها واکنش نشان داد. عراقچی در واکنش به این اخبار در توئیتی نوشت: نمی‌دانم "منبع مطلع" پرس‌تی‌وی در وین کیست، اما هر که هست اصلا مطلع نیست. لازم به ذکر است، امروز باز هم پرس تی وی به نقل از منبعی مطلع برخی ادعا‌ها را در مورد مذاکرات در وین مطرح کرد، آن هم در حالی که وزارت خارجه بار‌ها تاکید کرده اخبار مربوط به مذاکرات باید تنها از وزارت خارجه و رسمی دنبال شود. در واقع خبر این به اصطلاح منبع مطلع این بود که آمریکا صرفا تحریم‌ها را تعلیق و نه رفع خواهد کرد که این موضوع با واکنش مسئولین وزرات خارجه و عراقچی همراه شد. لازم به ذکر است، در هفته‌های گذشته نیز اخبار درج شده توسط منابع موثق پرس‌تی‌وی شایعه و غیرواقعی بودند و بعید به نظر می‌رسد که این بار نیز موضوع متفاوتی روی داده باشد.
در بازار ارز و طلا شاهد سقوط سنگین‌تر قیمت‌ها بودیم. قیمت سکه طلا در آستانه از دست دادن کانال مهم ۱۰ میلیون تومانی قرار گرفته و بهای سکه با بیش از ۲ درصد کاهش در پایان معاملات روز گذشته به ۱۰ میلیون و ۷۰ هزار تومان رسید. قیمت دلار نیز در صرافی ملی به ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان تنزل یافت. قیمت هر گرم طلا نیز به مرز روانی یک میلیون تومان بازگشت.
در بازار‌های جهانی شاهد کاهش قیمت‌ها هستیم. قیمت هر بشکه نفت خام برنت با حدود یک درصد کاهش به کمتر از ۶۵ دلار در هر بشکه رسید. قیمت روی و سرب نیز با بیش از ۱.۵ درصد کاهش قیمت مواجه شدند و بهای جهانی مس که در این روز‌ها سردمدار رشد قیمت‌ها در بخش کالایی بوده، با حدود نیم درصد افت به ۹ هزار و ۲۸۰ دلار رسید. اونس طلا با ۶ دلار رشد قیمت به ۱ هزار و ۷۷۹ دلار رسید.

بازار امروز
بازار امروز را با افزایش نوسانات و احتمالا رشد مجدد عرضه‌ها در ساعات پایانی بازار پیش‌بینی می‌کنیم. بازار سرمایه در حال حاضر در وضعیت مبهم و سردرگمی قرار دارد و در ماه جاری شاهد برخی تحولات مهم و عمده در سطح بازار خواهیم بود.

بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم‌های کشورمان، نوسانات شدید قیمت ارز و کالاها، انتشار صورت‌های مالی سالیانه شرکت‌ها، نزدیک شدن به ایام انتخابات، احتمال بازگشت نوسانات بازار به حالت عادی و طبیعی خود، برگزاری برخی مجامع شرکت‌ها و ...، نشان‌دهنده این موضوع است که در اردیبهشت ماه احتمال افزایش نوسانات بازار و زورآزمایی خریداران و فروشندگان در دو طرف بازار بیشتر از ماه گذشته نمود خواهد داشت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محسن
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۸
.
اقای عراقچی و وزارت خارجه قبلا هم بارها گفته اند اخبار موثق را فقط از ما بشنوید ولی ما فقط دروغ شنیدیم همه تحریمها لغو نشد همه محدودیتهای هسته ای یکجا اجرا شد نه مرحله ای. اقصادمون بهتر نشد و...
مجتبی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۳:۱۶
سرمایه مردم را پس بدید مگر میشود ملت را به سخره گرفت مگر ملت به دعوت و اعتماد شما لبیک نگفتند پس چرااااا به مانند کوفیان در برابر علی، با مردم عمل می کنید، آیا قرار است دیگر ملت نقشی را ایفا نکنند دیگر به حضور مردم در هیچ عرصه ای نیازی نیست، التماس تفکر