بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
تشکیل یا عدم تشکیل جلسه فوری ...
عدم‌اصلاح قیمتی در بسیاری از نماد‌ها که مدت‌های مدیدی است بدون کاهش قیمت در صف فروش قفل‌شده‌اند، منجر به افزایش فشار فروش به معدود نماد‌های نقد شونده و بعضاً ارزنده بازار شده است تا این شرکت‌ها نیز روند نزولی را بدون وقفه ادامه دهند.
کد خبر : ۲۳۹۳۹۴

تشکیل یا عدم تشکیل جلسه فوری ...

به گزارش بورس‌نیوز، روز گذشته نیز روند فرسایشی و ناامیدکننده بازار سرمایه ادامه داشت و هم‌زمان کاهش قیمت‌ها و حجم معاملات اندک را شاهد بودیم. شاخص کل با بیش از ۱۱ هزار واحد کاهش به ۱ میلیون و ۱۸۷ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز کاهش ۹۳۲ واحدی را داشت و به ۴۲۸ هزار واحد رسید.

ارزش معاملات خرد بازار همچنان کمتر از ۲ هزار میلیارد تومان بود و بیش از ۴۰۰ نماد در صف فروش و بدون تغییر قیمت محسوسی، روز کاری گذشته را پشت سر گذاشتند.

سیاست و اقتصاد کلان

در خبری از حوزه تجارت خارجی، رئیس‌کل گمرک ایران گفت: در فروردین سال جاری ۲.۹ میلیارد دلار کالا صادرشده که از رشد ۸۰ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال برخوردار است. مهدی میراشرفی اظهار داشت: در فروردین‌ماه امسال ۱۰ میلیون و ۳۴۳ هزار تن کالا به ارزش ۵ میلیارد و ۷۶۲ میلیون دلار بین جمهوری اسلامی ایران و شرکای تجاری آن مبادله شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ازلحاظ وزن ۳۲ درصد و ازنظر ارزش ۶۲.۵ درصد افزایش داشت. وی افزود: مقایسه حجم صادرات و واردات کشور در فروردین‌ماه سال جاری حاکی از تراز مثبت ۱۷۴ میلیون دلاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. رئیس‌کل گمرک گفت: در فروردین‌ماه امسال بنزین نخستین کالا در سبد اقلام صادراتی ایران به خارج از کشور بوده است.

در خبری از حوزه فلزات، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اعلام کرد: تولید فولاد ایران در سال ۹۹ با رشد ۱۱ درصدی به ۳۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسید و باوجود شرایط دشوار تحریم و کرونا، افزایش سه میلیون تنی ثبت کرد. این انجمن آمار تولید فولاد کشور در سال ۹۹ را منتشر کرد. طبق آمار منتشرشده، تولید فولاد میانی کشور در سال ۹۹ به بیش از ۳۰.۲ میلیون تن رسید و رکورد جدیدی در تولید فولاد در ایران به ثبت رسید.

این رقم در مقایسه با سال ۹۸ رشد ۱۱ درصدی را نشان می‌دهد. در سال ۹۹، باوجود تحریم و شیوع کرونا، بیش از سه میلیون تن به تولید فولاد کشور افزوده شد. آمار منتشرشده توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران برای سال ۹۹ نشان می‌دهد که بیشترین نرخ رشد تولید در محصولات نوردی به‌ویژه میلگرد روی‌داده است. تولید میلگرد در کشور با رشد ۱۵ درصدی در سال ۹۹، با بیش از ۱.۲ میلیون تن افزایش نسبت به سال ۹۸ به ۹.۵ میلیون تن رسیده است. همچنین تولید بیلت و بلوم در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، رشد ۱۲ درصدی و تولید اسلب، رشد ۱۰ درصدی را تجربه کرده است.

در خبری از بازار سرمایه، سرپرست مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، سازوکار جدید این سازمان را در خصوص انتشار گزارش پیش‌بینی سود شرکت‌ها تشریح کرد. انصاری مهیاری در ادامه افزود: در رویکرد جدید چنین شرکت‌هایی را ملزم به ارائه گزارش بر پایه چندین سناریو کرده‌ایم. همچنین در نظر داریم که واحدی در ارتباط با صنایع در سازمان بورس ایجاد کنیم؛ سازمان بورس به‌عنوان نهاد سیاست‌گذار در بازار سرمایه در تعامل با سایر دستگاه‌های اجرایی کشور قرارگرفته تا ضمن ارتباط با این نهادها، مشکلات موجود را شناسایی و اقدامات لازم را انجام دهد.

درمجموع سازمان بورس امیدوار است که با رویکرد جدید، سرمایه‌گذاران با تحلیل بیشتر به خریدوفروش در بازار سهام بپردازند و از رفتار‌های هیجانی پرهیز کنند. انصاری مهیاری در ادامه افزود: شرکت‌ها ازاین‌پس باید از تحلیلگران خبره استفاده کنند و واحد مجزایی با افراد و نیرو‌های متخصص تشکیل دهند. ازآنجاکه اطلاعات مزبور مبنای تصمیم‌گیری بسیاری از سهامداران است، باید دقت بالایی برای صحت و درستی آن از سوی ناشر انجام شود.

تشکیل یا عدم تشکیل جلسه فوری ...

بازار امروز

برای بازار امروز نیز متأسفانه ادامه روند خسته‌کننده روز‌های گذشته پیش‌بینی می‌گردد. تشکیل و یا عدم تشکیل جلسه سران قوا در خصوص معضلات بازار سرمایه که در خصوص برگزاری آن خبر‌های ضدونقیضی به گوش می‌رسد، نشان از عدم عزم جدی و یا توان دولت‌مردان در خصوص رفع مشکلات بازار سرمایه را داشته باشد. به‌هرحال، عدم‌اصلاح قیمتی در بسیاری از نماد‌ها که مدت‌های مدیدی است بدون کاهش قیمت در صف فروش قفل‌شده‌اند، منجر به افزایش فشار فروش به معدود نماد‌های نقد شونده و بعضاً ارزنده بازار شده است تا این شرکت‌ها نیز روند نزولی را بدون وقفه ادامه دهند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
تحلیلگر اقتصادی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
همه اونایکه مردمو دعوت به بورس کردند باید محاکمه و مجازات شوند چرا که مفسد اقتصادی و کلاه بردار هستند.