بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۳
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تشریح کرد:

۷ مصوبه با امضای دولت در انتظار تصمیم قوا

۷ مصوبه با امضای دولت در انتظار تصمیم قوا
بسته حمایتی ۷+۳ به این معناست که ۳ مورد در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت نیاز به قانون نداشته و مصوب شد. سایر موارد نیاز به قانون گذاری دارد و از مکانیزم جلسه سران قوا جلو می‌رود. این ۷ مورد البته در دولت مصوب شده است.
کد خبر : ۲۳۹۵۶۱

تزریق ۵ همت از سوی صندوق توسعه ملی برای تثبیت بازار سرمایه

به گزارش بورس نیوز، محمدعلی دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: بسته حمایتی ۷+۳ به این معناست که ۳ مورد در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت نیاز به قانون نداشته و مصوب شد. سایر موارد نیاز به قانون‌گذاری دارد و از مکانیزم جلسه سران قوا جلو می‌رود. این ۷ مورد البته در دولت مصوب شده است.

وی ادامه داد: صندوق توسعه ملی ۲۰۰ میلیون دلار را به فروش خواهد رساند که این دلارها مبلغی بالغ بر ۵ همت خواهد بود و تزریق این نقدینگی به تثبیت و آرامش در بازار سرمایه کمک خواهد کرد.

رئیس سازمان بورس اضافه کرد: تضمین اجرایی شدن این مبلغ آن بوده که چنین تصمیمی در ستاد اجرایی تصویب شده و حتی همتی رئیس کل بانک مرکزی نیز در این مورد پُست گذاشته و بر عملیاتی شدن آن اذعان داشته و ممکن است چند روز تبدیل و تزریق این نقدینگی زمان‌بر شود.

دهقان دهنوی با اشاره به بسته حمایتی که امروز خبر داده بود نیز گفت: بسته ده‌گانه هرکدام یک منابعی در داخل خود داشته و به هرکدام نباید به‌صورت موردی نگاه کرد؛ در کنار آن سازمان بورس نیز برنامه‌هایی را آغاز کرده که تمامی این اقدامات در راستای افزایش تقاضا در بازارسرمایه است.

وی افزود: مقرر شد شرکت‌های سرمایه‌گذاری از تسهیلات بانکی برای خرید سهام استفاده کنند و پیش‌تر بنا به مصوبات بانک مرکزی این شرکت‌ها قابلیت استفاده از منابع تسهیلات را نداشتند و این موضوع موجب تجهیز منابع جدید و افزایش تقاضا می‌شود.

رئیس سازمان بورس در ادامه تاکید کرد: ۲۵۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری بوده که خرید سهام جز آن نبود که خرید سهام به آن اضافه شد. همین حالا ۳۶۵۰ کد فعال هستند.

مالیات در حال حاضر نیم درصد است و از طرف فروشنده اخذ می‌شود مجموع آن در طول یک سال عدد قابل‌توجهی می‌شود. پیشنهاد ستاد برای طرح در شورای عالی این است که از ۰.۴ آن به‌عنوان آورده دولت به صندوق توسعه و تثبیت واریز شود. از همین حالا نیز صندوق می‌تواند به اتکا این منابع سرمایه‌گذاری کند.  

مجموعه دولت در حمایت از بازار سرمایه جدی است. دلیل آن نیز تصویب سه مورد معافیت مالیاتی است. این به معنی است که دولت از درآمد پایدار خود گذشته است.

امسال درخواست تمدید برای معافیت مالیاتی افزایش سرمایه داشتیم. تشویق برای شرکت‌ها برای اینکه سود انباشته خود را به افزایش سرمایه تبدیل کنند. هرچقدر شرکت‌ها به سود انباشته بپردازند و تقسیم نپردازند و در افزایش سرمایه وارد کنند، این موضوع از پرداخت مالیات معاف شوند.

این موضوع تشویقی برای انباشت سود در شرکت‌ها و صرف آن در توسعه شرکت، رشد تولید و درنهایت رشد اقتصادی خواهد شد.

بانک‌ها اگر در سهام غیر مدیریتی وارد شدند و دخالتی در امور مدیریتی نداشتند یا اگر ملک را تبدیل به سهم کردند مشمول آن جریمه قبلی نشوند. درخواست ما این بود مهلت ۲ تا ۳ ساله داشته باشند. در دولت تصویب شد در سران هم امیدواریم بگیریم.

سعی می‌کنیم سرمایه‌گذاری مستقیم صندوق توسعه ملی در بازار سرمایه فراهم شود و بیشتر در حوزه بازار اولیه باشد.

صندوق توسعه ملی اجازه سرمایه‌گذاری در بازار‌های پولی و مالی خارجی را دارد، سابقه نشان داده در بلندمدت همیشه بازدهی بازار سرمایه از سایر بازار‌ها بیشتر بوده، به همین دلیل پیشنهادشده یک کلمه "داخلی" برای سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی اضافه شود تا با این کار هم از بازار سرمایه حمایت شود هم این پول مستقیماً به چرخه تولید وارد شود.

بر اساس اساسنامه صندوق توسعه ملی می‌تواند در بازار‌های پولی و مالی خارجی سرمایه‌گذاری کند. پیشنهاد شد این صندوق بتواند به بازار‌های داخلی نیز ورود کند. این پیشنهاد توسط سران قوا بررسی خواهد شد.

در شرایط کنونی تلاش داریم که شرکت‌ها به خرید سهام خود اقدام کنند یا به بازارگردانی سهام خود بپردازند. در این راستا برخی بازارگردان‌ها در مضیقه مالی بودند. پیشنهاد شد که در یک سال معادل نیمی از سهامی که خریداری کرده و بازارگردانی کرده‌اند، معاف از مالیات شوند. در خصوص مالیات ۱۷ و ۱۸ قانون در خصوص بحث بنگاه‌داری بانک‌ها صحبت‌های زیادی صورت گرفت.

قانون‌گذار به این نتیجه رسید که چنانچه سهام و دارایی مازاد بانک‌ها در راستای فعالیت بانک‌ها نباشد، مشمول پرداخت مالیات شوند. این امر می‌توانست انگیزه نگهداری اموال مازاد را از آن‌ها بگیرد. حال پیشنهادشده که بانک‌ها به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه بپردازند و در خرید سهام وارد شوند و در این صورت مشمول جریمه پرداخت مالیات نشوند. درخواست دادیم که یک مهلت به بانک‌ها برای این موضوع داده شود که اگر وارد بازار سرمایه و خرید سهام شدند، مشمول این جریمه نشوند.

مردم انتظار ندارند وقتی مستقیم از دولت دارایی می‌خرند ضرر کنند. خواهش ما از دولت این بود این مسئله حل شود و موافقت شد که این صندوق و عرضه اولیه هرکسی خریدار بوده به‌اندازه زیانشان واحد‌های جدید به آن‌ها مجانی داده شود حالا  یا پالایش یکم یا سهام دیگر داده می‌شود تا درواقع مسئولیت‌پذیری دولت هم حفظ‌شده باشد.

شورا شنبه  یک جلسه  مقدماتی دارد  و انشالله دوشنبه جلسه شورا سران قوا بحث و بررسی است انجام  شود.

صندوق توسعه بازار از محل ۳۰ درصد کارمزد منابعی دارد تثبیت هم ۱ درصد صندوق توسعه ملی را دارد و ۸۰ درصد مالیات را دارد. پیش‌بینی می‌کنیم تا آخر سال مثلاً ۱۰ هزار میلیارد دارایی داشته  باشد. دولت پذیرفت این دو صندوق تا سقف ۲۰ هزار اوراق منتشر کنند و تضمین دولت باشد. کارمزد‌ها و مالیات‌ها که می‌آید بازپرداخت این اوراق امکان‌پذیر خواهد بود.

وضعیت بازار سرمایه تابع شرایط مختلفی است؛ چه اتفاقاتی در سطح کلان اقتصادی رخ می‌دهد، قیمت در بازار‌های جهانی، تغییرات صنعت و دیگر موارد مشابه از جمله مسائلی است که در قیمت سهام تأثیرگذار است. اما تجربه نشان داده که سرمایه‌گذاری در سهام همواره در بلندمدت سودده خواهد بود و بازدهی مناسبی نصیب سهامداران خواهد کرد اما؛ ممکن است که برخی افراد به دلایل مختلفی دچار زیان از سرمایه‌گذاری در بورس شده باشند. این گروه از افراد با فروش سهام خود در کوتاه‌مدت دچار ضرر بیشتر خواهند شد.

پیشنهاد این است و توصیه می‌شود که این سهامداران بادید بلندمدت در بازار سرمایه باشند و به کسانی که به‌تازگی هم وارد بازار می‌شوند، توصیه می‌شود که بادید بلندمدت وارد بازار شوند و دارایی مازاد خود را وارد این بازار کنند، همچنین روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم برای گروهی از افراد که دانش کافی از سرمایه‌گذاری در بورس ندارند، پیشنهاد می‌شود.

در این زمینه صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها می‌توانند گزینه مناسبی باشند و البته به دنبال این هستیم که سهامدارانی که دارایی خود را در بورس گذاشته‌اند، به ازای این دارایی کارت اعتباری اعطا شود.

هدف نهایی ما این هست به کسانی که اعتقاددارند خرید سهام برایشان مفید است، کمک می‌کنیم منابع لازم را به دست بیاورند؛ این موضوع خودبه‌خود منجر به ورود نقدینگی جدید و آرامش در بازار سرمایه می‌شود؛ مجلس پیشنهاد‌های دیگری هم دارد که به آن اضافه می‌شود و از ۷ پیشنهاد بیشتر می‌شود.

ادامه دارد ...


  • بیشتر بخوانید:

جزئیات بسته حمایتی ۳+۷ "بازارسرمایه"

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
رئیس سازمان بورس اعلام کرد:

جزئیات بسته حمایتی ۳+۷ "بازارسرمایه"

عمر نگرانی حذف دامنه‌نوسان، چند روزه است
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

عمر نگرانی حذف دامنه‌نوسان، چند روزه است

۱۰۰ نماد جذاب برای سرمایه‌گذاری
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

۱۰۰ نماد جذاب برای سرمایه‌گذاری

به عمل کار برآید به سخندانی نیست؛

تمام وعده‌های آقای رئیس

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۶
جناب دهقان دهنوی تلاش میکنه با تصویب انواع قوانین و مصوباتی که بایستی مدتها قبل و در ابتدای ورودش به سازمان جهت جلوگیری از ریزش بازار به انجام برسونه! با تعلل و کم کاری خودش و اطرافیانش بعد از سپری شدن 3 ماه از ریاستش و متضرر شدن کلی از سهامداران حقیقی به نوعی منجی بازار و حامی بازار سرمایه نشون بده!! واقعا جای تاسف داره که شخصی با ادعای استاد اقتصادی در دانشگاه ... ریاست سازمانی را بعهده بگیره صرفا از باب برگشت اعتماد عمومی مردم به همراه ایجاد آرامش و تعادل بازار. ولی در عمل با لجبازی و رفتارهای غیر منطقی ایشان در دفاع از "دامنه نوسان نامتقارن". شاید با این رفتارها در نظر داشتن دهن کجی به سهامداران داشته باشن! ولی بی تفاوتی ایشان نسبت به هشدارهای صاحبنظران و بزرگان بازار کار را بدتر کرد و نقد شوندگی بازار را به یکباره خط بطلان کشید. علیرغم وقت کشی های مکرر امروز با هیاهو و جنجال رسانه ای نوید مصوباتی را داده است که موضوع دامنه نوسان نامتقارن که به تنهایی بزرگترین گره کور بازار سرمایه می باشد از نظرها مخفی بماند.
جناب دکتر دهنوی خودشان بهتر از هر کسی میدانند که این قوانین جدید بدون حذف دامنه نوسان نامتقارن راه گشا نخواهد بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
دوستی می گفت :::هدف نهایی شما در پارگراف اخر که خودش یک کلاه جدیدبرای افراد نااگاه وپرادعا ویا فریب خورده !!!؟؟؟؟؟؟نظر خود شما از این دیدگاه چیه ؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۸
همش حرف!
از عمل خبری نیست و نخواهد بود.
فقط حرف زده ای!