بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۲
سود ۱۱۰ هزار میلیارد ریالی این شرکت پلیمری در سال گذشته؛

روند افزایش سودآوری "آریا" در ۴ فصل گذشته

روند افزایش سودآوری
معافیت سود ناشی از صادرات در کنار معافیت مالیاتی تسعیر ارز و درآمد سپرده بانکی، منجر به شناسایی مبلغی در حدود ۲.۵ درصد از سود قبل از کسر مالیات به‌عنوان مالیات پرداختنی شده است.
کد خبر : ۲۳۹۷۹۱

روند افزایش سودآوری

به گزارش گروه تحقیق و مطالعات بورس‌نیوز، شرکت پتروشیمی آریا ساسول در سال مالی منتهی به پایان اسفندماه سال قبل موفق به کسب سود خالص ۱۱۰ هزار و ۷۵۷ میلیارد ریالی شده است.

این سود که معادل ۱۲.۰۸۱ ریال به ازای هر سهم است، نسبت به سال مالی قبل از آن رشد ۱۶۳ درصدی را نشان می‌دهد. رشد نرخ‌های فروش محصولات شرکت در کنار افزایش قابل‌توجه سود تسعیر ارز شرکت، منجر به این افزایش کم‌سابقه در سودآوری شرکت شده است.

روند افزایش سودآوری

جمع درآمد شرکت در سال قبل به ۱۸۰ هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال رسیده که این مبلغ معادل دو برابر درآمد شناسایی‌شده در سال ۱۳۹۸ است. محصولات اصلی شرکت شامل اتیلن و انواع پلی‌اتیلن است که در سال قبل به تناژ ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تن به فروش رسیده است. در حدود دوسوم از فروش شرکت به‌صورت صادراتی محقق شده است. همچنین، پتروشیمی آریا ساسول برای سال جاری فروش ۱ میلیون و ۱۶۵ هزار تن محصول را برآورد کرده است.

حاشیه سود عملیاتی شرکت در سال قبل به ۶۰ درصد رسیده و این در حالی است که این نسبت مالی در سال مالی قبل معادل ۵۰ درصد بود و شاهد رشد ۱۰ واحد درصدی این نسبت سودآوری هستیم.

در سال قبل شاهد شناسایی درآمد ناشی از تسعیر ارز دارایی‌های ارزی به میزان ۱۶ هزار و ۶۱۰ میلیارد ریال هستیم که ۸۰ درصد بیشتر از سال قبل است. با توجه به‌احتمال بالای ثبات نرخ ارز در سال جاری، این بخش از درآمد شرکت در سال جاری قابلیت تحقق را نخواهد داشت. سود سپرده بانکی نیز که در بخش درآمد‌های غیرعملیاتی شناسایی‌شده است، با ۱۳۵ درصد افزایش نسبت به سال ۹۸ معادل ۴.۱۰۵ میلیارد ریال شناسایی‌شده است.

مالیات منظور شده شرکت معادل ۲.۵۹۰ میلیارد ریال که ۲.۵ درصد از سود قبل از کسر مالیات است، منظور شده است. معافیت سود ناشی از صادرات در کنار معافیت مالیاتی تسعیر ارز و درآمد سپرده بانکی، منجر به شناسایی مبلغی در حدود ۲.۵ درصد از سود قبل از کسر مالیات به‌عنوان مالیات پرداختنی شده است.

هزینه‌های تولید شرکت در سال قبل معادل ۸۲ هزار میلیارد ریال بوده که ۷۵ درصد آن بابت مواد اولیه مصرفی بوده است. ماده اولیه اصلی مصرفی شرکت، اتان دریافتی از شرکت پتروشیمی پارس است که بیش از ۹۵ درصد ماده اولیه مصرفی شرکت را به خود اختصاص می‌دهد.

۴۷درصد از مالکیت آریاساسول در اختیار شرکت پتروشیمی پارس است که در صورت تقسیم سود حداکثری آریاساسول، شرکت پتروشیمی پارس قابلیت شناسایی سود بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریالی را از محل سود سهام این شرکت خواهد داشت.

روند درآمدزایی و سودآوری "آریا" در ۴ فصل گذشته 

روند افزایش سودآوری

همان‌گونه که مشاهده می‌گردد، در فصل زمستان شاهد افزایش درآمدزایی و سودآوری این شرکت هستیم و روند رشد درآمد و سودآوری شرکت در ۴ فصل گذشته به‌صورت پیوسته‌ای ادامه داشته است.


  • بیشتر بخوانید:

"آریا" از خردادماه سوددهی می‌کند

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
با اعلام شرکت پلیمر آریاساسول؛

"آریا" از خردادماه سوددهی می‌کند

پس از افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی منتشر شد؛

"آریا" در ۹ماهه با سود ۷.۲۱۱ میلیارد تومانی

درآمدهای این شرکت پلیمری بر مدار «فروش های صادراتی»؛

۲۲۰ دلار کف نرخ خوراک اتان "آریا"

ارسال نظر