بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷
فارکس به زبان ساده (۱۵)؛

حمایت و مقاومت در فارکس

حمایت و مقاومت در فارکس
عبور از منطقه حمایت و مقاومت بخاطر وجود خبر، رویداد اقتصادی، سیاسی اثرگذار بر اقتصاد است هر چه اثر اقتصادی بیشتر باشد عبور از محدوده با سرعت بیشتری روی می‌دهد.
کد خبر : ۲۳۹۸۴۸

حمایت و مقاومت در فارکس

به گزارش بورس‌نیوز، حمایت و مقاومت اصل کاربردی در معاملات فارکس است. دراین‌باره دیدگاه‌های زیادی وجود دارد و آنچه من در این یادداشت آوردم حاصل مطالعات علمی و تجربی شخصی است.

زمانی که قیمت به سمت بالا می‌رود سپس برمی‌گردد، بالاترین نقطه قبل از بازگشت را مقاومت resistance می‌نامیم. هنگامی‌که قیمت به سمت پایین درحرکت است پایین‌ترین نقطه قبل از بازگشت به سمت بالا را حمایت support می‌گوییم. گاهی قیمت در بازار، مقاومت و حمایت را چندین بار لمس می‌کند. این مناطق موردتوجه معامله گران بازار فارکس قرار می‌گیرند. برخی معتقدند زمانی که قیمت با حمایت برخورد داشت زمان مناسب خرید Buy است و موقع لمس قیمت با مقاومت فرصت مناسب فروش sell است. ولی در باور بعضی اگر قیمت از مقاومت عبور کرد Buy بخر و با شکست حمایت sell بفروش.

این نکته مهم را در خاطر داشته باشید که حمایت و مقاومت عدد نیستند. شاید پیش‌آمده باشد که پس از شکست مقاومت و حمایت فورا بازار به همان سطح برگشته است. احتمالا شما نیز در نمودار شمعی به‌وضوح مشاهده کردید که حتی کندل از سطح مقاومت و حمایت عبور می‌کند و مجدد به همان نقطه برمی‌گردد.

برای شکست قطعی سطح حمایت یا مقاومت پاسخ جامعی نمی‌توان داد. برخی از معامله گران معتقدند اگر قیمت کندل بیرون از سطح مقاومت یا حمایت بسته close شد پس شکست سطح اتفاق افتاده است، ولی من موارد زیادی را دیدم که این‌چنین نبوده است. اگر به دنبال سیگنال گیری با این شیوه هستید حتماً ضرر می‌کنید.

برای اینکه فریب شکست جعلی سطح مقاومت یا حمایت را نخورید پیشنهاد می‌کنم که ناحیه حمایت و مقاومت را ملاک کار خود قرار دهید به تجربه ثابت‌شده که رسم منطقه یا محدوده حمایت و مقاومت در نمودار خطی بهتر از نمودار شمعی ژاپنی است. زیرا در نمودار خطی فقط قیمت بسته شدن ملاک قرار می‌گیرد و از کف و سقف کندل خبری نیست. ازنظر من سقف و کف قیمت فقط هیجان بازار است و نه قیمت منطقی یک جفت ارز. پس نمودار خطی بهترین انتخاب در ترسیم منطقه حمایت و مقاومت است.

مهم از حمایت و مقاومت

زمانی که قیمت به‌طور کامل از مقاومت عبور کرد این مقاومت به حمایت تبدیل می‌شود.

اگر یک منطقه یا محدوده حمایت یا مقاومت چند بار توسط قیمت لمس شد یعنی آن محدوده قدرتمند است و عبور از آن سخت است.

عبور از منطقه حمایت و مقاومت به خاطر وجود خبر، رویداد اقتصادی، سیاسی اثرگذار بر اقتصاد است هر چه اثر اقتصادی بیشتر باشد عبور از محدوده با سرعت بیشتری روی می‌دهد.

امیدوارم باکمی تمرین بتوانید محدوده‌های مناسب مقاومت و حمایت را به‌راحتی رسم کنید.


در یادداشت بعدی "خط روند" در بازار فارکس می‌پردازیم.

کاری از علی حیدری_کارشناس اقتصادی

برای مطالعه قسمت چهاردهم این گزارش، اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر