بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۹
دوج کوین؛ ارز دیجیتال آنلاین
این ارز دیجیتال پلتفرمی غیرمتمرکز است که کاربران می‌توانند به صورت آنلاین آن را خریداری کرده و در آن سرمایه‌گذاری کنند.
کد خبر : ۲۴۰۱۷۹

خواندن ۲ دقیقه

دوج کوین؛ ارز دیجیتال آنلاین+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، قبل از خرید دوج کوین، بهتر است ابتدا با این ارز دیجیتال آشنا شویم. دوج کوین ارز دیجیتالی همتا به همتا و متن‌باز است که در ابتدا برای شوخی و سرگرمی ایجاد شد. این ارز دیجیتال پلتفرمی غیرمتمرکز است که کاربران می‌توانند به صورت آنلاین آن را خریداری کرده و در آن سرمایه‌گذاری کنند.

دوج کوین با نماد اختصاری دوج (DOGE) به تازگی محبوبیت زیادی پیدا کرده و در تاریخ نوشتن این مطلب با ارزش بازار ۷۸/۱۵ میلیون دلار، در رتبه ۴ بازار قرار دارد. در هر صورت کسی از آخر و عاقبت این ارز دیجیتال که از یک شوخی شروع شد خبر ندارد.

تاریخچه ارز دیجیتال دوج کوین

در دسامبر ۲۰۱۳ قیمت هر بیت کوین در بازار جهانی به ۱۰۰۰ دلار رسید. در این زمان بود که سراسر جهان متوجه اهمیت و سودی که ارز‌های دیجیتال به دنبال دارند شدند. در همین حال برنامه نویسی به نام بیلی مارکوس (Billy markus) رمز ارز خودش را طراحی کرد و با کمک جکسون پالمر (Jackson Palmer) مدیر محصول و تحلیلگر داده در شرکت ادوبی (adobe)، در اواخر سال ۲۰۱۳ دوج کوین را ایجاد و وارد بازار کردند.

نام و لوگوی این رمز ارز از یک سگ با نژاد شیبا اینو (Shiba Inu) گرفته شده است. قبل از ایجاد دوج کوین کاربران اینترنتی از کلمه دوج و تصویر این سگ برای طنز و نوشتن جوک‌های خود استفاده می‌کردند.

خالق این رمز ارز با نام مستعار شیبتوشی ناکاموتو (برگرفته از خالق بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو) به صورت ناشناس زندگی می‌کند و هیچ برنامه‌ای برای بازاریابی یا درآمدزایی از طریق این ارز دیجیتال را نداشت و تنها می‌خواست برای شوخی و سرگرمی یک سیستم پرداخت دوستانه طراحی کند.

بنابراین، دوج کوین بر خلاف سایر ارز‌های دیجیتال، هدف و کارایی خاصی نداشت، با این حال پس از چند ماه و با افزایش محبوبیتش، حامیان این رمز ارز اعلام کردند که از دوج کوین برای کمک به خیریه‌ها و ... استفاده خواهند کرد.

مزایای ارز دیجیتال دوج کوین نسبت به سایر ارز‌های دیجیتال

اگرچه دوج کوین بر اساس پروتکل اسکریپت (Scrypt) لایت کوین (litecoin) طراحی شده است، اما سرعت بلاک آن از لایت کوین بیشتر بوده و یک دقیقه است، در حالی که سرعت بلاک لایت کوین ۲/۵ دقیقه است و سرعت بلاک ارز دیجیتال برجسته‌ای مانند بیت کوین هم تقریباً ۱۰ دقیقه است.

به همین دلیل سرعت معاملات دوج کوین سریع‌تر است و علاوه بر سرعت بیشتر، هزینه انجام تراکنش‌ها هم در دوج کوین بسیار کم و حدود ۰/۰۱ دلار است.

معایب دوج کوین

تعداد به‌روزرسانی‌های شبکه دوج کوین خیلی کم است و از سال ۲۰۱۵ تاکنون به‌روزرسانی نشده است. اگرچه امنیت این سکه قوی است، اما اینکه به‌روزرسانی نمی‌شود به مرور زمان باعث می‌شود سکه‌هایی با ویژگی‌های بهتر و جدیدتر جایش را پر کنند.

گزارش‌هایی به تازگی در مورد به‌روزرسانی شبکه دوج کوین منتشر شده است، اما هیچ تضمینی در رابطه با آن وجود ندارد و حتی اگر این خبر‌ها واقعی باشند باز هم هیچ اطلاعاتی در مورد چگونگی و زمان این به‌روزرسانی وجود ندارد.

یکی از معایب بزرگ دوج کوین این است که عرضه آن محدود است. اگرچه این رمز ارز با عرضه زیاد شانس بیشتری برای تبدیل شدن به ارزی همگانی دارد، اما در عین حال پتانسیل آن برای سرمایه‌گذاری پایین است.

کیف پول دوج کوین

کیف پول‌های ارز دیجیتال دو نوع کلید، یکی خصوصی و دیگری عمومی را در اختیار شما قرار می‌دهند. از کلید‌های خصوصی برای ذخیره رمز ارز مورد نظر و از کلید عمومی برای خرید و فروش ارز دیجیتال استفاده می‌شود.

در کل چند نوع کیف پول ارز دیجیتال وجود دارد و دو نوع از پرکاربردترین و پرطرفدارترین آن‌ها، کیف پول‌های گرم یا نرم‌افزاری و نوع دیگر کیف پول‌های سرد یا سخت‌افزاری است.

کیف پول‌های نرم‌افزاری رایگان هستند و برای دسترسی به سرمایه و ذخیره آن به اینترنت متصل می‌شوند؛ بنابراین امنیت کمتری دارند. در مقابل کیف پول‌های سخت‌افزاری رمز ارز‌های شما را به صورت آفلاین ذخیره می‌کنند و از ایمنی بالایی برخوردارند، اما رایگان نیستند و قیمت آن‌ها برای کاربران ایرانی بسیار گران است.

از کجا ارز دیجیتال دوج کوین بخریم؟

انتخاب صرافی مناسب هم مرحله خیلی مهمی در خرید دوج کوین به شمار می‌رود. در حال حاضر صرافی‌های بزرگ و برجسته زیادی در سراسر جهان فعالیت می‌کنند که می‌توانید دوج کوین را از آن‌ها بخرید، اما متأسفانه به دلیل تحریم، کاربران ایرانی به راحتی نمی‌توانند از آن‌ها استفاده کنند و باید از ابزار‌های تغییر آی‌پی استفاده کنند.

خوشبختانه در چند سال اخیر صرافی‌های ارز دیجیتال زیادی در ایران راه اندازی شده است که بدون تحریم و محدودیت می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. صرافی ارز دیجیتال رمزینکس یک پلتفرم معاملاتی همتا به همتا برای خرید دوج کوین و صد البته فروش آن است.


  • بیشنر بخوانید:
اشتراک گذاری :
ارسال نظر