بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
بنیادی‌ها و کاهش مشهود فشار فروش
انتظار داریم که در روز‌های پایانی هفته مجددا عرضه‌ها افزایش یابد و خریداران بااحتیاط بیشتری در بازار حضورداشته باشند. بااین‌حال، کاهش فشار فروش در نماد‌های بنیادی مشهود است.
کد خبر : ۲۴۰۳۴۹

بنیادی‌ها و کاهش مشهود فشار فروش

به گزارش بورس‌نیوز، روز گذشته شاخص کل پس از چند روز افت پیاپی شاهد افزایش بود. شاخص کل با بیش از ۵.۷۸۵ واحدی به ۱ میلیون و ۱۵۷ هزار واحد رسید. برای چندمین بار پس از برخورد شاخص کل به مرز ۱ میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی شاهد واکنش بازار و رشد آن هستیم.

ارزش معاملات بورس نیز رشد خوبی داشت و به بیش از ۴۴ هزار و ۸۷۱ میلیارد ریال رسید. ارزش معاملات فرابورس نیز شامل معاملات اوراق بدهی به بیش از ۱۲۴ هزار میلیارد ریال رسید.

سیاست و اقتصاد کلان

روز گذشته شاهد رشد قیمت ارز در بازار بودیم. پس از تاکید رئیس‌کل بانک مرکزی در خصوص عدم دخالت این نهاد در قیمت‌گذاری نرخ ارز و رسیدن به مرز ۲۰ هزارتومانی دلار، شاهد رشد در حدود ۱ هزارتومانی این ارز بودیم و قیمت فروش دلار در صرافی ملی به ۲۱ هزار و ۶۰۰ تومان افزایش یافت.

در خبری از حوزه فولاد، معاونت معدنی وزارت صمت برای تسهیل صادرات محصولات فولادی به مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات نامه زد. با توجه به کاهش تقاضا در بازار‌های داخلی و تعادل عرضه و تقاضا در بازار‌های داخلی به نظر می‌رسد که شرایط برای صادرات بیشتر محصولات فولادی مهیا شده است و این موضوع در زمانی روی می‌دهد که قیمت‌های جهانی محصولات فولادی در حال رکوردشکنی‌های پیاپی هستند و این می‌تواند منجر به رشد درآمدزایی و سودآوری این شرکت‌ها در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو گردد.

بازار‌های جهانی در شب گذشته با نوسان اندک قیمت‌ها مواجه بودند. قیمت هر بشکه نفت خام با حدود ۱۱ سنت افزایش و در زمان تنظیم این گزارش به ۶۸ دلار و ۴۱ سنت رسید.

قیمت مس همچنان در سطوح بیش از ۱۰ هزار و ۳۸۰ دلار باقی ماند و کاهش کمتر از نیم درصدی را تجربه کرد. فلز روی افت بیشتری را داشت و با بیش از ۱ درصد افت قیمت به کمتر از ۳ هزار دلار رسید. آلومینیوم نیز ۸ دلار افت قیمت داشت و به ۲.۵۲۶ دلار رسید.

در خبری از بازار سرمایه، هلدینگ خلیج‌فارس بر اساس صورت‌های مالی تلفیقی دوره ۶‌ماهه، موفق به کسب سود ۸۴۷ ریالی به ازای هر سهم شده که در حدود ۹۵ درصد بیشتر از مدت مشابه سال مالی قبل محسوب می‌گردد.

همچنین در مجمع شرکت پلی‌پروپیلن جم بیش از ۹۵ درصد سود خالص کسب‌شده تقسیم شد. این سود تقسیمی که معادل ۱.۰۰۰ تومان به ازای هر سهم است، منجر به شناسایی سود در حدود ۱.۲۰۰ میلیارد تومانی در شرکت پتروشیمی جم به‌عنوان سهامدار عمده خواهد گردید.

پتروشیمی امیرکبیر نیز عملکرد جالب‌توجهی را در سال قبل محقق کرده است و با بیش از ۱.۰۰۰ درصد رشد سودآوری توانسته به ازای هر سهم در حدود ۱۱ هزار ریال سود محقق کند.

بازار امروز

برای بازار امروز انتظار روند نوسانی معاملات را خواهیم داشت. رشد دیروز قیمت دلار در کنار جذب نقدینگی توسط صندوق توسعه بازار از محل واگذاری بخشی از سهام در اختیار این نهاد از محل واگذاری اوراق تبعی به صندوق‌های با درآمد ثابت می‌تواند نقدینگی محدودی را در کوتاه‌مدت در اختیار این نهاد قرار دهد و این موضوع‌ها در کنار رشد قیمت‌های جهانی می‌تواند جو مثبت را در گروه‌های پتروشیمی و فلزات اساسی ایجاد کند.

بااین‌حال، در پایان هفته مجددا مذاکرات هسته‌ای ادامه خواهد داشت و احتمال نهایی شدن آن نیز وجود خواهد داشت.

به‌طورقطع رفع تحریم‌ها مجددا روند قیمت ارز را نزولی خواهد کرد و بر همین اساس انتظار داریم که در روز‌های پایانی هفته مجددا عرضه‌ها افزایش یابد و خریداران بااحتیاط بیشتری در بازار حضورداشته باشند. بااین‌حال، کاهش فشار فروش در نماد‌های بنیادی مشهود است.


بیشتر بخوانید: 

واقعی‌تر شدن معاملات از هفته آینده

اشتراک گذاری :
ارسال نظر