بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
وقتی سهامدار عمده هم پولی صرف خرید سهام نمی‌کند!

سود‌های "وسپهر" از آنچه که در صورت‌ مالی می‌بینید، بی‌کیفیت‌ترند

خرید‌های سنگین یونیت صندوق‌های بازارگردانی برای خرید مجدد سهام بانک صادرات و شرکت‌های زیرمجموعه هم به مبالغ اتلاف شده بالا اضافه کنید تا عمیق فاجعه بیشتر شود.
کد خبر : ۲۴۰۴۳۹

خواندن ۲ دقیقه

سود‌

به گزارش گروه تحقیق و مطالعات بورس نیوز، همانگونه که در گزارش‌های پیشین نیز سهامداران را متوجه ریسک‌ها و خطرات خرید سهام شرکت سرمایه گذاری سپهر صادرات کرده بودیم، اکنون صورت‌های مالی حسابرسی شده این شرکت حاکی از تحقق سودی ناامیدکننده و بی‌کیفیت دارد و بیشتر از گذشته دلیل عرضه‌های سنگین و عدم حمایت سهامدار عمده در قیمت‌های بیش از عرضه اولیه آشکار می‌شود.

خرید بی‌رویه سهام بی کیفیت بانک صادرات، یونیت صندوق‌های بازارگردانی و شرکت‌های گروه مانند انرژی سپهر نشانه‌هایی از رویه مدیریتی غیرمنطقی این شرکت به شمار می‌رود. " اساسا نگاهی به سهام خریداری شده توسط این شرکت در سال گذشته، این ظن را به ذهن متواتر می‌سازد که ماهیت این شرکت عمدتا بازارگردانی سهام گروه بانک صادرات بوده تا سودآوری برای سهامداران خرد"، شرکتی که بیشتر مشابه حیاط خلوت مدیران بانک صادرات بوده تا شرکتی با شخصیت مستقل و سهامی عام.

گزارش حسابرسی شده وسپهر+بورس نیوز

از مجموع ۳۵.۱۵۷ میلیارد ریال درآمد‌های عملیاتی شرکت بیش از ۳۲.۶۰۳ میلیارد ریال مربوط به درآمد‌های ناشی از فروش سهام زیر مجموعه هاست که با توجه به شرایط عجیب بازار سرمایه در دو سال اخیر افزایشی در حدود ۱.۳۵۴ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.

همانگونه که در جدول نیز ملاحظه می‌شود سود ناشی از سهام زیرمجموعه این شرکت عمدتا مربوط به فروش سهام بانک صادرات، ایران ترانسفو، پالایش نفت اصفهان، گروه مپنا و ملی مس است.

شرح درآمدهای وسپهر+بورس نیوز

اما آنچه نگرانی در خصوص تضاد منافع عملکرد مدیران گروه مالی سپهر صادرات را با سهامداران خرد این شرکت بیش از پیش آشکار می‌سازد نحوه خرید سهام بانک صادرات و شرکت‌های گروه و اتلاف صد‌ها میلیارد تومان منابع این شرکت است.

گزارش فروش سهام وسپهر+بورس نیوز

بد نیست نگاهی به نحوه خرید و یا به اصطلاح بازارگردانی سهام بانک صادرات و یا یونیت‌های صندوق‌های بازارگردانی گروه بیندازیم تا این تضاد منافع بیش از پیش ملموس شود:

خریدوفروش سهام بانک صادرات+بورس نیوز

"پایین بفروش و بالا بخر " استراتژی خرید و فروش سهم بانک صادرات توسط مدیران شرکت، نمونه‌ای آشکار از تضاد منافع مدیران این شرکت سرمایه‌گذاری به عنوان حقوق بگیران بانک صادرات و سهامداران خرد شرکت‌کننده در عرضه اولیه سهام این شرکت است.

حال نتیجه‌گیری از اینکه چرا سهام بانک صادرات را در قیمت‌های ۳.۴۵۸ ریالی می‌فروشند و آن‌ها را با تعدادی بسیار بیشتر در قیمت‌های ۴.۹۴۵ ریالی بازخرید می‌کنند را بر عهده خوانندگان می‌گذاریم.

خرید‌های سنگین یونیت صندوق‌های بازارگردانی برای خرید مجدد سهام بانک صادرات و شرکت‌های زیرمجموعه هم به مبالغ اتلاف شده بالا اضافه کنید تا عمیق فاجعه بیشتر شود.

نکته جالب آنکه در حالی که به نظر می‌رسد با توجه به خرید بسیاری از سهام شرکت‌های بانک صادرات و زیر مجموعه‌هایش می‌بایست در انتظار شناسایی زیان‌های ناشی از کاهش ارزش سنگین در این شرکت باشیم، ضمن آنکه صورت‌های مالی حسابرسی شده این شرکت فاقد محاسبات و ریز نحوه محاسبه زیان کاهش ارزش ۵.۲۴۳ میلیارد ریالی بوده که در نوع خود جالب توجه است.

همانگونه که بیان شد، با ادامه روند مدیریت فعلی این شرکت اصلا نقدینگی در شرکت نمانده و نمی‌ماند که تقسیم سودی در مجمع وجود داشته باشد؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود سهامداران محترم استراتژی خرید و یا فروش سهام این شرکت را با استناد به شرایط تشریح شده اتخاذ نمایند و نه بر پایه شناسایی سود اغواکننده ناشی از فروش این شرکت، چرا که با این شرایط بازار به نظر نمی‌رسد در سال ۱۴۰۰ خبری از شناسایی سود‌های بی‌کیفیت فروش باشد.

بورس‌نیوز، رسانه تخصصی بازارسرمایه در راستای شفافیت هرچه بیشتر و روشن‌شدن مسیر سرمایه‌گذاری سهامداران "وسپهر"، آمادگی درج پاسخ گروه مالی سپهر صادرات را دارد.


  • بیشتر بخوانید:

کسب سود "وسپهر" با فروش سهام چند شرکت بورسی

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مش قلی خان
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۲
شتر در خواب بیند پنبه دانه ... اگر فکر کردید با این اخبار فیکی که پول از شرکت میگیرید تا تیتر بزنید میتونید کاری کنید که ما سهممون رو بفروشیم سخت در اشتباهید هر کسی میخواست خارج بشه تا الان کلا از بورس رفته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۴
خبر خیلی فروی هست برای گول زدن سهامداران خرد