بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶
عملکرد ماهانه "فسپا" در فروردین‌ماه سال جاری؛

۵۰۸ درصد افزایش درآمد سالانه "فسپا"

۵۰۸ درصد افزایش درآمد سالانه
بیشترین میزان درآمدی که "فسپا" در ابتدای سال مالی شناسایی کرده از محل فروش محصولات در بازار داخلی با ۱.۰۲۶.۸۰۴ میلیون ریال بوده و بازار صادراتی نیز ۱۹.۱۳۸ میلیون ریال درآمد داشته است.
کد خبر : ۲۴۰۶۵۴

گروه صنعتی سپاهان+بورس نیوز

به گزارش گروه تحقیق بورس نیوز، گروه صنعتی سپاهان در گزارش فعالیت ماهانه منتهی به فروردین‌ماه سال جاری میزان درآمد عملیاتی شناسایی‌شده طی دوره یک‌ماهه را مبلغی بالغ‌بر ۱.۰۴۶.۱۴۷ میلیون ریال اعلام کرده، این مقدار درآمد از فروش محصولات تولیدی در بازار داخلی، صادراتی و همچنین ارائه خدمات کسب کرده و طی این دوره میزان سرمایه ثبت‌شده این شرکت برابر با ۶۵۰.۰۰۰ میلیون ریال شناسایی‌شده است.

عملکرد ماهانه فسپا+بورس نیوز

درآمد‌های شناسایی شده "فسپا" در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰

درآمد شناسایی شده فسپا+بورس نیوز

بر پایه این گزارش انجام‌شده توسط گروه تحقیق بورس نیوز، گروه صنعتی سپاهان در ابتدای سال مالی سال ۱۴۰۰ نسبت به ماه گذشته با کاهش ۴۳ درصدی مقدار درآمد حاصل‌شده مواجه بوده و در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته شاهد افزایش درآمد ۵۰۸درصدی بوده است.

بیشترین میزان درآمدی که "فسپا" در ابتدای سال مالی شناسایی کرده از محل فروش محصولات در بازار داخلی با ۱.۰۲۶.۸۰۴ میلیون ریال بوده و بازار صادراتی نیز ۱۹.۱۳۸ میلیون ریال درآمد داشته، محصول «لوله‌های گازی و صنعتی» در بازار داخلی بیشترین مقدار درآمد را با ۸۹۵.۱۸۲ میلیون ریال در ابتدای سال مالی ۱۴۰۰ به خود اختصاص داده است.

مقدار فروش محصولات "فسپا" در ابتدای سال مالی

میزان فروش گروه صنعتی سپاهان+بورس نیوز

بر اساس گزارش صورت گرفته، محصولات به فروش رفته شرکت "فسپا" در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ متشکل از بخش‌های «بازار داخلی، صادراتی و ارائه خدمات» بوده که این میزان فروش برابر با ۵.۷۱۴ تن اعلام‌شده که نسبت به ماه گذشته نزدیک به ۴۲ درصد افت داشته و در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته نیز ۱۶۲ درصد رشد داشته است.

فروش محصولات فسپا در فوردین+بورس نیوز

بیشترین میزان فروش محصولات این شرکت در اختیار بخش بازار داخلی بوده که عمده میزان محصول فروش رفته طی این دوره در اختیار «لوله‌های گازی و صنعتی» با ۴.۱۴۷ تن به ثبت رسیده است.

گروه صنعتی سپاهان در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ بیشترین نرخ فروش را از محصول «لوله‌های گازی و صنعتی» با نرخ ۲۱۵.۸۶۲.۵۵۱ ریال داشته و بافاصله کمی محصول «ورق، بندل، کلاف» با ۲۱۵.۵۰۰.۰۰۰ ریال بیشترین نرخ فروش را داشته است.

بر پایه این گزارش، در ارتباط با "فسپا" اختلاف قیمت "ورق و لوله" و "میزان تولید" دو نکته اساسی بوده که باید به آن توجه کرد.

باید اشاره شود که در راستای بررسی که درخصوص میزان تولید این شرکت انجام شده، این بخش شرکت با توجه به وضعیت بودجه عمرانی و شرایط کشور، زیر ظرفیت کار می‌کند، سال ۹۸ و ۹۹ میزان تولید به ترتیب برابر با ۱۵۰ و حدودا ۱۱۳ هزار تن بوده در صورتی که ظرفیت اسمی "فسپا" ۴۲۰ هزار تن گزارش شده و مفروضات ۱۵۰ هزار تن است.

از سوی دیگر، اگر صرفا سال جاری در نظر گرفته شود، باید نسبت به آمارهای تولیدی و فروش شرکت کاملا حساس بود و از طرفی دیگر، در خصوص اختلاف قیمت ورق و لوله نیز باید توجه داشت که نسبت قیمت لوله به ورق برای سال ۹۷ و ۹۸ به ترتیب برابر با ۱.۳ و ۱.۲۳ بوده است.

این نسبت برای ۹ماهه ۹۹ به بیش از ۶۰درصد رسیده و به نظر می‌رسد که اگر تکرار این نسبت دور از انتظار باشد، به احتمال زیاد نسبت بالای مورد نظر ناشی از موجودی انبار یا سرکوب قیمت ورق در دوره‌هایی بوده که مطابق با گزارش فروردین ۱۴۰۰ هم نسبت مورد نظر برابر با ۱.۳ است (مطابق با قیمت ورق فولاد مبارکه) که به نظر قیمت ورق در مفروضات به نظر پایین گرفته شده یعنی ۱۲ تومان درحالی که قیمت‌های ورق خیلی بالاتر در بازار معامله می‌شود.


  • بیشتر بخوانید:

افزایش نرخ‌های فروش به کام "فسپا" شد

اشتراک گذاری :
ارسال نظر