بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
به نظر می‌رسد که صف‌های خرید گروه خودرویی نیز عرضه شوند و روند معاملات در سایر گروه‌ها نیز که تا حدی نگاه به روند معاملات گروه خودرویی‌ها خواهند داشت نیز با نوسان قیمتی و بعضاً کاهنده مواجه خواهند بود.
کد خبر : ۲۴۰۷۲۲

حوض‌های کوچک بورس و ادامه روند کاهشی ...

به گزارش بورس‌نیوز، روز گذشته شاهد کاهش توامان شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن بودیم. شاخص کل بورس که در ابتدای معاملات مثبت بود، به‌تدریج و در ساعات پایانی روند کاهشی به خود گرفت و علی‌رغم معاملات مثبت گروه خودرویی و بانکی، با کاهش قیمت‌ها در گروه فلزات و پتروشیمی در نهایت شاهد افت در حدود ۸۰۰ واحدی این نماگر بودیم. شاخص کل هم‌وزن نیز در حدود ۱ درصد کاهش را تجربه کرد و به ۴۱۰ هزار واحد رسید. پس از تغییرات صورت گرفته در دامنه نوسان قیمتی و کاهش حجم‌مبنا، شاهد سرعت گرفتن افت شاخص کل هم‌وزن هستیم و به نظر می‌رسد که این نماگر تا پایان هفته جاری به کمتر از ۴۰۰ هزار واحد نیز برسد.

سیاست و اقتصاد کلان

سامانه نیما دیروز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ شاهد عرضه حدود ۳۶۱ میلیون دلار به‌صورت حواله ارزی به‌منظور تامین ارز واردات کشور بوده است. نرخ دلار در این سامانه به کمتر از ۲۰ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است و این در حالی است که نرخ خرده‌فروشی در صرافی ملی به بیش از ۲۲ هزار و ۳۰۰ تومان نیز رسید. به‌تدریج به نظر می‌رسد با برگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم‌های اقتصادی علیه کشورمان، مجدداً شاهد شروع روند نزولی قیمت ارز باشیم.

در خبری از حوزه اقتصاد کلان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات طرح استقلال بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را تصویب کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز مجلس با ۱۹۹ رأی موافق، ۲۵ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۰ نماینده حاضر در جلسه علنی با کلیات طرح مسئولیت، اهداف، ساختار و وظایف بانک مرکزی موافقت کردند. نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: این طرح اقتدار نظارتی بانک مرکزی را تقویت می‌کند و ابزار قانونی در اختیار بانک مرکزی می‌گذارد تا با بانک‌های متخلف برخورد کند. وی گفت: در این طرح پیش‌بینی‌شده است که نظام بانکی در مسیر تولید قرار گیرد و همچنین سیاست‌گذاری پولی بانک مرکزی تقویت شود و به کنترل تورم و کاهش التهابات اقتصادی بینجامد.

در خبری از حوزه گروه مواد غذایی و صنعت قند و شکر، یک منبع آگاه گفت: با توجه به اتمام ذخایر شکر وارداتی با ارز ترجیحی، و محاسبه شکر با نرخ ارز نیمایی، از امروز این کالا به‌جای ۸۷۰۰ تومان، ۱۵ هزار تومان به فروش خواهد رسید.

وی اظهار داشت که قبلاً برای اینکه قیمت شکر افزایش نیابد، برای این کالا ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص می‌دادند که از اواخر سال ۹۸ تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به شکر متوقف شد؛ بر این اساس طی یک و سال و نیم گذشته، از محل ذخایری که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده بود، شکر مصرف خانوار در سطح بازار عرضه می‌شد و همین مسئله موجب شده بود که قیمت شکر در بسته‌بندی یک کیلوگرمی ۸ هزار و ۷۰۰ تومان ثابت بماند.

وی افزود: با توجه به اتمام ذخایر مذکور و با توجه به اینکه شکر‌های بعدی با استفاده از ارز نیمایی واردشده، به‌ناچار قیمت نهایی محصول نیز افزایش‌یافته است. در روز‌های اخیر شاهد افزایش قیمت روغن و نان نیز بوده‌ایم و متأسفانه روند افزایش فشار اقتصادی به خانوار‌ها همچنان ادامه دارد.

در خبری مرتبط با بازار سرمایه، بانک مرکزی امروز معادل ریالی ناشی از فروش ۵۰ میلیون دلار از منابع ارزی حساب صندوق توسعه ملی را به «صندوق تثبیت بازار سرمایه» واریز کرد. پیش‌ازاین رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرده بود، مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار به‌صورت تدریجی فروخته و برای کمک به بورس به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز می‌شود که اقدام امروز اولین گام در همین راستا بود و ۱۵۰ میلیون دلار باقیمانده نیز به‌تدریج واریز خواهد شد.

بازار امروز

برای بازار امروز ادامه روند کاهشی قیمت‌ها در گروه‌های کوچک بازار را پیش‌بینی می‌کنیم. به نظر می‌رسد که صف‌های خرید گروه خودرویی نیز عرضه شوند و روند معاملات در سایر گروه‌ها نیز که تا حدی نگاه به روند معاملات گروه خودرویی‌ها خواهند داشت نیز با نوسان قیمتی و بعضاً کاهنده مواجه خواهند بود.


  • بیشتر بخوانید:

سردرگمی در بخش حوض کوچک بورس

اشتراک گذاری :
ارسال نظر