بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۵
اثرگذاری انتشار گزارش عملکرد شرکت‌ها
روند انتشار گزارش عملکرد ماهیانه شرکت‌ها تا حدی می‌تواند در معاملات شرکت‌ها اثر گذار باشد.
کد خبر : ۲۴۱۱۹۶

پیش گشایش+بورس نیوز

آنچه در بازار دیروز گذشت

به گزارش بورس نیوز، روز گذشته نیز شاهد ادامه روند نزولی قیمت‌ها در بازار سرمایه بودیم. علیرغم اینکه در ساعات ابتدایی بازار شاهد جمع شدن صف‌های فروش بودیم، اما به تدریج و پس از تشکیل صف فروش در نماد‌های گروه خودروسازی، سایر نماد‌های اصلی بازار نیز مجددا روند نزولی به خود گرفتند و بسیاری از نماد‌های بزرگ به صف فروش نشستند. عدم بازگشایی نماد بانک ملت نیز بر جو ترس بازار اضافه کرد و عملکرد ناصحیح مدیران بازار سرمایه در این موارد، ریسک‌های جدیدی را به بازار تحمیل کرده است.

شاخص کل با بیش از ۲۰ هزار واحد کاهش به یک میلیون و ۱۰۷ هزار واحد رسید تا به این ترتیب در آستانه از دست دادن کانال یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی باشد. شاخص کل هم وزن نیز یک درصد دیگر افت را تجربه کرد و به ۳۸۸ هزار و ۲۱۷ واحد کاهش یافت.

سیاست و اقتصاد کلان

طبق مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار، تولیدکنندگان و نمایندگان قانونی آن‌ها که مجاز به صادرات فولاد میانی، مقاطع طویل فولادی و فلزات رنگی هستند، از ابتدای خرداد ماه سال جاری به مدت سه ماه در صورت تامین نیاز داخل و رعایت کف عرضه ابلاغی در بورس کالا، می‌توانند بدون نیاز به تایید دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در سامانه گمرک، اقدام به صادرات محصولات خود کنند؛ البته این مصوبه مشمول چهار تبصره نیز است. براساس آخرین تصمیم‌گیری‌ها و مصوبه ستاد تنظیم بازار، به منظور تنظیم اثربخش بازار فولاد میانی (بیلت، بلوم و اسلب)، محصولات فولادی (شامل مقاطع طویل فولادی) و فلزات رنگی (همچون مس و آلومینیوم)، اطمینان از تامین نیاز داخل و همچنین ساماندهی و تسهیل صادرات واحد‌های مجاز به صادرات (تولیدکنندگان و نمایندگان قانونی آن‌ها)، محصولات فوق‌الذکر که در سامانه جامع تجارا ثبت اطلاعات کرده باشند، ضمن رعایت کف عرضه ابلاغی محصولات در بورس کالا، به مدت سه ماه از تاریخ اول خرداد ۱۴۰۰ با اعلام فهرست واحد‌های مجاز توسط معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) می‌توانند جهت صادرات محصولات خود اقدام کنند و نیاز به تایید دفتر صنایع معدنی در سامانه فرامرزی گمرک جمهوری اسلامی ایران (E.P.L) ندارند.

در خبری از ارز‌های دیجیتال، بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط پورتال کوین دسک Coindesk، قیمت بیت کوین در معاملات روز شنبه به میزان بیش از ۱۷ درصد کاهش یافت و به ۳۳۶۷۰ دلار رسید. بر اساس این گزارش، قیمت بیت کوین طی همین روز به ۳۵۷۵۴ دلار رسید که کاهش ۱۱.۹۹ درصدی نشان می‌دهد.

در خبری از گروه سیمان، به نظر می‌رسد پس از سنگ آهن و سایر محصولات معدنی که در هفته‌های گذشته تابلوی معاملات بورس کالا را پربارتر کرده اند، این بار روند اصلاح قیمتی و خروج از نظام قیمت‌گذاری به سیمان رسیده؛ پس از پذیرش شرکت سیمان فارس در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه به عنوان نخستین پذیرش امسال، مدیریت پذیرش و بازاریابی بورس کالای ایران از پذیرش محصول چهار شرکت سیمانی دیگر خبر می‌دهد تا شمارش معکوس برای خروج این صنعت از نظام قیمت‌گذاری آغاز شود.

بازار امروز

روند معاملات بازار امروز به طور قطع اثرگذاری بالایی از چگونگی بازگشایی "وبملت" خواهد داشت. روز گذشته و با عدم بازگشایی این نماد در جریان معاملات بازار، این ظن به فعالین بازار دست پیدا کرد که ناظرین و مسئولین سازمان بورس قصد دارند که تعدیل و اصلاح قیمت‌ها را در بازار همچنان فرسایشی کنند و همچنان با عدم اجازه اصلاح قیمت ها، خریداران بالقوه نظاره‌گر افت بیشتر قیمت‌ها خواهند بود.

روند نزولی قیمت‌ها در سه ماه گذشته با تصویب قوانین عجیب دامنه نامتقارن فرسایشی شده و سلب اعتماد بالایی را از بازار سرمایه در پی داشته است.

همچنین روند انتشار گزارش عملکرد ماهیانه شرکت‌ها تا حدی می‌تواند در معاملات شرکت‌ها اثر گذار باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر