بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
بازارهای جهانی و سودآوری شرکت‌های مسی داخلی از منظر تحلیل
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری آتیه اندیشان مس گفت: کف قیمت جهانی مس ۸۵۰۰ دلار و سقف قیمت ۱۲ هزار دلار خواهد بود. ولی حتی در صورت افزایش قیمت مس تا محدوده ۱۲ هزار دلاری، بعد از لمس سقف قیمتی، دوباره شاهد اصلاح قیمت ها خواهیم بود و احتمالا قیمت های جهانی در همین محدوده فعلی تثبیت شود.
کد خبر : ۲۴۱۶۱۱

بازارهای جهانی و سودآوری شرکت های مسی داخلی از منظر تحلیل

به گزارش بورس نیوز، رشد قیمت جهانی "مس" از جمله اتفاقات مثبت چند ماه اخیر بوده است. مس جهانی در حالی به محدوده ۱۰ هزار و ۲۷۰ دلار رسیده که به نظر می‌رسد تمرکز دولت چین بر روی فولاد، موجب آزادسازی فنر قیمت مس شده است.
"فملی" غول بزرگ مسی کشور از جمله نمادهایی است که از رشد قیمت مس متأثر می‌شود و باید دید آیا سیر صعودی قیمت جهانی مس ادامه دارد یا نه.

عبدالله شیر محمدپور مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری آتیه اندیشان مس در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص تحلیل بازار جهانی مس بیان کرد: یکی از دلایل افزایش قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی، افزایش تقاضای کامودیتی ها بود. با کشف واکسن کرونا، اقتصاد بسیاری از کشورها از جمله چین به شرایط قبل از شیوع کرونا بازگشت و همین موضوع سبب افزایش تقاضای کامودیتی ها شد. چین تلاش دارد تا بزرگ‌ترین اقتصاد جهان باشد و برای تحقق رشد اقتصادی، بیش ازآنچه برآورد می‌شد، تقاضای کامودیتی ها را افزایش داد. علاوه بر این تعطیلی بزرگ‌ترین معادن مس در برزیل و استرالیا، در دوران محدودیت‌های کرونا، سبب کاهش ذخایر مس شده بود و با کشف واکسن کرونا و جهش تقاضای کامودیتی ها، عملاً معادن توان بازگشت سریع به تولید را نداشتند و سنگینی کفه تقاضا بر عرضه، قیمت‌های جهانی را افزایش داد. سومین دلیل افزایش قیمت کامودیتی ها، شاخص دلار بود. تزریق دلار به اقتصاد آمریکا برای حمایت از کسب‌وکارها، باعث کاهش شاخص دلار شد و با کاهش شاخص دلار، قیمت‌های جهانی فلزات اساسی خصوصاً مس افزایش یافت.

وی افزود: نکته اینجاست که قرار نیست قیمت‌ها بدون وقفه، رشد کنند و حتماً روندهای اصلاحی هم خواهیم داشت. کما اینکه هفته گذشته تمام کامودیتی ها وارد فاز اصلاح شدند و مس جهانی هم به کمتر از ۱۰ هزار دلار رسید؛ ولی این هفته قیمت مس مجدداً صعودی بوده و مس به کانال بالای ۱۰ هزار دلار بازگشته است. به نظر می‌رسد کف قیمت جهانی مس ۸۵۰۰ دلار و سقف قیمت ۱۲ هزار دلار خواهد بود. ولی حتی در صورت افزایش قیمت مس تا محدوده ۱۲ هزار دلاری، بعد از لمس سقف قیمتی، دوباره شاهد اصلاح قیمت‌ها خواهیم بود و احتمالاً قیمت‌های جهانی در همین محدوده فعلی تثبیت شود. البته روند قیمت‌های جهانی وابستگی زیادی به شاخص دلار دارد و در صورت کاهش شاخص دلار، قیمت‌های جهانی افزایش‌یافته و با افزایش شاخص دلار نیز، قیمت‌های جهانی کاهش خواهد یافت.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تأثیر افزایش قیمت جهانی مس بر بازار داخل و سودآوری شرکت‌های تولیدکننده کاتد مس از جمله "فملی" اظهار کرد: قطعاً قیمت‌های جهانی، قیمت تمامی فلزات از جمله مس را در بازار داخل تحت تأثیر قرار می‌دهد. قیمت‌های جهانی، مبنای قیمت‌گذاری در بورس کالا هستند و مس ۱۰ هزار دلاری، حتماً قیمت پایه کاتد مس در بورس کالا را متأثر کرده و با توجه به تقاضای بازار داخل، قیمت نهایی با درصدی نوسان نسبت به قیمت پایه، تعیین خواهد شد. درمجموع قیمت مس در بورس کالا تحت تأثیر دو متغیر قیمت‌های جهانی و نرخ ارز در داخل کشور قرار دارد.

وی افزود: با توجه به وضعیت بازارهای جهانی، هیچ نگرانی بابت سودآوری شرکت‌های حوزه تولید مس در بازار داخل وجود ندارد. چون حتی در صورت اصلاح قیمت‌ها و مس ۹ هزار دلاری، با فرض دلار ۲۲ هزارتومانی، "فملی" توان تحقق EPS حداقل ۲۰۰ تومانی را خواهد داشت. البته کاهش احتمالی نرخ ارز موجب کاهش سود شرکت‌ها خواهد شد و بالعکس؛ اما بعید است که نوسان نرخ ارز بیش از ۱۰ درصد باشد. ضمن اینکه تأثیر قیمت‌های جهانی بر سودآوری "فملی" پررنگ‌تر از تأثیر نرخ ارز خواهد بود. قیمت جهانی مس هم بیشتر پتانسیل افزایش دارد؛ نه کاهش!

شیر محمدپور در خاتمه تصریح کرد: به علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری میان‌مدت و بلندمدت در بازار سرمایه توصیه می‌شود با توجه به کاهش شدید قیمت سهام و افزایش قیمت‌های جهانی کامودیتی ها، بهتر است روی شرکت‌های صادرات محور سرمایه‌گذاری کنند. شرکت‌های فلزی و پتروشیمی و پالایشی، از منظر تحلیلی، گزینه‌های معقول‌تری برای سرمایه‌گذاری هستند. نگاه تمام کاندیداهای ریاست جمهوری به بازار سرمایه مثبت است و تلاش می‌کنند اعتماد را به بازار سرمایه بازگردانند. با این شرایط امیدواریم بعد از انتخابات، نگاه مثبت دولت به بازار سرمایه و اصلاحاتی در این بازار، اعتماد ازدست‌رفته را به این بازار بازگرداند.


  • بیشتر بخوانید:

یک کلاهبرداری عظیم در بورس و بی رگی دولت

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
حق همیشه با
هشدار حقوقدان و وکیل فعالان بازار سرمایه به مدیریت سازمان بورس و اوراق بهادار؛

حق همیشه با "سازمان بورس" نیست

ارسال نظر