بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱
عملکرد بانک مرکزی در حوزه ارز بسیار ضعیف بوده زیرا اگر چنین نبود اجازه نمیداد که نرخ دلار تا مرز ۳۳ هزار تومان افزایش و مجددا به کمتر از ۲۰هزار تومان کاهش یابد. این نوسانات نشان دهنده این است که بانک مرکزی وظیفه خود را بدرستی انجام نداده است.
کد خبر : ۲۴۲۳۰۱

پیش بینی رییس هیات موسس کانون صرافان از نرخ آتی دلار

علی اصغر سمیعی زفرقندی؛ رییس هیات موسس کانون صرافان و کارشناس بانکی در خصوص تلاطمات بازار ارز طی روزهای اخیر گفت: چنانچه بانک‌های مرکزی در کل دنیا مداخله نکنند دستخوش نوسان میشود و دلیل این کار نیز وجود افرادی در بازار برای کسب سود هستند و به قول خودشان نوسان‌گیر یا تعبیری دلال هستند.

وی افزود: این بانک‌های مرکزی هستند که وظیفه دارد تا با مسائل تلاطمات و نوسانات بازار مقابله کرده و اجازه چنین کاری را به این افراد ندهد و یکی از اصلی‌ترین وظایف بانکهای مرکزی در دنیا، ایجاد ثبات در بازار  ارز است.

این کارشناس بانکی تصریح کرد: زمانی که اجازه ایجاد تلاطم در بازار به دلالان داده میشود این بدین معناست که بانک مرکزی به وظیفه ذاتی خود خوب عمل نکرده و نمیکند زیرا اگر این وظیفه را به درستی عمل میکرد هیچگاه اجازه نمیداد که در بازار شاهد چنین نوساناتی باشیم. عملکرد بانک مرکزی در این حوزه بسیار ضعیف بوده زیرا اگر چنین نبود اجازه نمیداد که نرخ دلار تا مرز ۳۳ هزار تومان افزایش و مجددا به کمتر از ۲۰هزار تومان کاهش یابد. این نوسانات نشان دهنده این است که بانک مرکزی وظیفه خود را بدرستی انجام نداده است.

سمیعی با تاکید بر اینکه مسئولین اجرایی و اقتصادی کشور را در بوجود آمدن چنین وضعیتی بیگناه نیستند، اظهار کرد: دولت باید جلوی این اتفاقات را بگیرند تا بازار آرام گیرد که البته این موضوع مربوط به الان که انتخابات را پیش رو داریم نیست بلکه چنانچه طی ۱۰ سال گذشته نمودار منحنی نمایش را ترسیم کنیم میبینیم که چه تلاطم‌هایی بر سر نرخ ارز آمده است.


وی بیان کرد:  این چه معنایی دارد که در عرض چند ماه شاهد ۴ برابر شدن قیمت ارز باشیم؟ این یعنی بانک‌های مرکزی کشور به وظیفه ذاتی خود خوب عمل نکردند این عدم اجرا، یا بدلیل عدم آشنایی با این حوزه بود یا به علت تنبلی بوده است.


وی در پیش‌بینی نرخ ارز طی روزها و ماه های آینده چنین گفت: با توجه به نرخ تورمی که وجود دارد برای اول امسال نرخ ۲۵ هزارتومان را پیش‌بینی کرده بودم اگر که نرخ تورم اینچنین باقی بماند  و تمهیدی برای کنترل تورم اندیشیده نشود قیمت دلار در پایان امسال به ۳۵ هزار تومان خواهد رسید.


سمیعی عنوان کرد: چنانچه اراده عظیمی وجود داشته باشد که بتوانند نرخ تورم و حجم نقدینگی را کاهش داده و نرخ بهره بانکی را پایین آورده و با مفاسد اقتصادی به طور جدی مقابله کنند آن زمان میتوان گفت که شاید قیمت ارز پایین آید ولی در چنین شرایطی که در حال حاضر شاهد آن هستیم پیش‌بینی بنده برای قیمت دلار در اول بهار ۲۵ هزار تومان، اول تابستان، ۲۷ هزار تومان، اول پاییز ۲۹۵۰۰ تومان، برای اول زمستان ۳۲ هزار تومان و برای اول بهار سال ۱۴۰۱، رقم ۳۵ هزار تومان است مگر اینکه اتفاق بزرگ و مثبتی طی این ماه‌ها رخ دهد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر