بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
روند معاملات امروز بازارسرمایه بدین گونه پیش خواهد رفت که اگر سهامداران پیشاپیش درگیر افزایش "عرضه‌های بی‌قرار چهارشنبه‌ها" نشوند، احیانا کفه ترازو تقاضاها بدون هیجان می‌ماند و مانند معاملات روز گذشته، عرضه‌ها نمی‌تواند بر تقاضا پیروز شود.
کد خبر : ۲۴۲۵۴۷

نیمه مربیان زیر تابلوی بورس

به گزارش بورس‌نیوز، بر اساس پیش‌بینی که روز گذشته خدمت شما خوبان و همراهان بورس‌نیوز ارائه شد، عنوان شد که بسیاری از نماد‌ها به سطح مقاومتی اساسی و کف قیمتی رسیده‌اند و اگر حیله بازیگران بزرگ و دام پهن شده آن‌ها نتواند سهامداران خرد را اسیر کند، بازار در نیمه دوم خود نیز ازآن سهامداران خواهد بود.

باید اشاره داشت که در پایان معاملات روز گذشته تالار سعادت آباد، شاخص توانست رشد ۸۹۷۸ هزار واحدی را از خود برجای بگذارد اما؛ نکته‌ای که اهمیت داشته کاهش ۹۰۸ واحدی شاخص هم‌وزن بوده که فروش شاخص‌ساز‌ها را کمی پررنگ‌تر کرده و باید سهامداران خرد، مراقب اینگونه تحرکات نیز باشند.

با نگاهی به تابلوی بورس می‌توان دریافت که اکثر نماد‌های شاخص‌ساز مثبت به کار خود پایان دادند و در بخش تاثیرگذارترین‌ها نیز «کگل»، «شستا»، «وپاسار» در سه‌گانه نخست این رقابت قرار داشتند و البته بازگشت غول روز‌های اوج بازار یعنی شستا نیز حائز اهمیت است.

موازی‌های بی‌قرار دنبال بهانه

الاکلنگ نرخ دلار این‌روز‌ها از وین بالا و پایین می‌شود و اگر "منابع آگاه" فرصت نفس کشیدن را برای بازار باقی بگذارند؛ شاید بازار‌های موازی نیز درگیری‌هایی را از نوع خود درگیری و سردرگمی را مشاهده می‌کنند، زیرا پریروز خبر توقف مذاکرات آمد و دیروز خبر ادامه نشست برجام، رسانه‌ای شد تا فتیله اهالی دلاریون فردوسی کمی کاهشی شود و کمی کمتر از ۲۴ هزارتومان در بازار آزاد معامله شود.

کاسته شدن معامله‌گران دلاری باعث شده که ریسک سرمایه‌گذاری و خریدوفروش کمی بالا رود و حتی خریداران خرد نیز ریسک ورود به معاملات را به جان نمی‌خرند و این موضوع، در بازار طلا نیز صدق می‌کند و کماکان سکه در قیمت ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کمی نوسان‌بازی می‌کند.

عروسی در کوچه نفتی‌ها

برپایه این گزارش باید از طلای زرد به سوی بازار طلای سیاه نیز نگاهی انداخت و شاید این روز‌ها فصل بره‌کشون معامله‌گران بازار‌های جهانی نفت خام باشد، زیرا در روز گذشته یعنی دوشنبه با آغاز بازار‌های جهانی نرخ نفت خام در اوج معاملات خود بود و اهالی اوپک نیز بر این موضوع تاکید دارند که نشانه‌های بهبود تقاضای نفت با چاشنی کاهش عرضه‌ها کاملا به نفت "کوچه نفتی‌ها" تمام شده اما؛ باید تا پایان ژوئیه نیز به انتظار نشست که آیا چنین روندی ادامه‌دار خواهد بود یا خیر!

چهل‌چلی بیت‌کوین باردیگر با یک خبر از تسلا

استخراج رمزارز‌ها که در ایران به روز‌های شگفت‌انگیزی رسیده و دیروز نیز خبری مبنی بر مجوز یکی از پولدارترین سرمایه‌گذاران بورسی آمد که توانسته‌اند مجوز استخراج را کسب کنند، با این حال نگاهی به بازار رمزارز می‌توان دریافت که این بازار در وضعیت مناسبی قرار گرفته و حتی شرکت تسلا نیز مجوزی برای برخی شرکت‌های استخراج‌کننده گرفته که عروسی را به کوچه این شرکت‌ها آورد و حتی نرخ بیت‌کوین را باردیگر به مرز ۴۰ هزاردلار رساند.

مدیر عامل شرکت تسلا اعلام کرد: در صورت استفاده استخراج‌کنندگان بیت‌کوین از انرژی‌های تجدید پذیر بار دیگر اجازه معامله محصولات تسلا را با استفاده از رمز ارز‌ها فراهم خواهد ساخت.

بازار امروز نوبت کیست

بازارسرمایه امروز چشم به نیمه مربیان دوخته است و باید دید که «سهامداران خرد یا بازیگران عمده» کدام یک نقش مربی را برای تابلوی بورس بازی خواهند کرد.

طبق رفتارسنجی بورس در روز‌های معاملاتی گذشته، بازارسرمایه امروز کرکره خود را با افزایش تقاضا و سبزپوشی آغاز خواهد کرد و البته همچنان سایه ترس و تهدید در میانه بازار برای اهالی بورسی وجود دارد چراکه عرضه‌های آبشاری "آقایان بورسی" و شل کردن فلکه‌های فروش، می‌تواند بازار را در هفته منتهی به انتخابات به سوی قرمزی سوق دهد.

البته با توجه به اینکه جمعه آتی، انتخابات در پیش است و طبق چهارشنبه‌های بی‌قرار که عرضه‌ها بدون کنتوراندازی به اوج حداکثری می‌رسد، بعید به نظر نمی‌رسد که معاملات امروز بورس نیز از میانه روز به سمت گرداب چهارشنبه کشیده شود و همین ترس به‌عنوان بزرگ‌ترین صدمه‌ای است که به سهامداران نیشگون می‌زند.

از سوی دیگر نمی‌توان از این نکته حائز اهمیت گذشت که بورسی‌ها ریسک کمتری را نسبت به ماه‌های گذشته تجربه می‌کنند و همانطور که بازار دیروز نشان داد، سهم‌هایی که به خود روند گرفته‌اند و شرایط بنیادی خوبی دارند را اگر به‌نظاره بنشینیم درمی‌یابیم که در بازار روز دوشنبه، سهامداران خرد با حمایت از این نوع سهم‌ها، باعث شگفت‌زده شدن اهالی قدیمی بازار شدند و ما تماشاچی‌ها باید برای معاملات امروز نیز به تماشای بازار بنشینیم که آیا کفه تقاضا همچنان بر عرضه‌ها سنگینی خواهد کرد یا خیر.

کارشناسان بازارسرمایه برای معاملات روز سه‌شنبه بازارسرمایه بر این عقیده استواراند که این‌روز‌ها سهامداران نباید از افزایش نرخ قندی‌ها با چاشنی شیرینی نرخ‌های جهانی، افزایش سطح زیر کشت چغندرقند و حاشیه سود بالای ۲۰ درصد می‌تواند کام سهامداران را شیرین کند و سهامداران اگر گروه سیمانی‌هایی که این روز‌ها میهمان تازه‌وارد بورس‌کالا هستند را هم زیر نظر داشته باشند و ضمن آنکه حضور سرمایه‌گذاری‌ها و هلدینگ‌های چندرشته‌ای را در سبد‌های پرتفو، نباید فراموش کرد.


بیشتر بخوانید:

شاخص‌سازهای بورس در مرز «شکستن مقاومت»

اشتراک گذاری :
ارسال نظر