بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

دولت آینده و اعتماد از دست رفته سهامداران

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازگشت اعتماد به بازار نیازمند زمان است،گفت:دولت آینده باید در عمل نشان دهد که چه برنامه‌ای برای اقتصاد کشور دارد.
کد خبر : ۲۴۲۶۴۷

دولت آینده و اعتماد از دست رفته سهامداران

حسین نصیری در گفت‌وگو با بورس نیوز، درباره اینکه آیا تغییر دولت موجب بازگشت اعتماد به بورس می‌شود، اظهار کرد: اعتماد یک‌شبه ایجاد نمی‌شود و یک‌باره نیز از بین نمی‌رود، مسیری که بازار طی این مدت طی کرد موجب شد اعتماد سهامداران سلب شود.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازگشت اعتماد به بازار نیازمند زمان است، افزود: دولت آینده باید در عمل نشان دهد که چه برنامه‌ای برای اقتصاد کشور دارد، در مناظرات این موضوع مشخص نشده است.

وی با بیان اینکه نگاه به درون لازم است، اما کافی نیست، گفت: در داخل با منابع کمی مواجه هستیم، اگر منابع وجود داشت دولت‌ها اقدام به انتشار پول نمی‌کردند تا نقدینگی به حجم بالایی برسد و اقتصاد کلان کشور به وضعیت کنونی دچار شود.

نصیری بیان کرد: باید مشخص شود که اقتصاد کشور بر اساس اصول علم اقتصاد، بازار‌ها و منافع بنگاه‌های اقتصادی پیش خواهد رفت یا خیر.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: باید مشخص شود آزادی به معنی رفع محدودیت‌ها در اقتصاد پیش خواهد رفت یا برخورد‌های سلبی و دستوری صورت می‌گیرد، آیا اقتصاد کشور دستوری‌تر می‌شود یا به سمت رفع محدودیت‌ها و توسعه بخش خصوصی حرکت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: گفتار بر اساس آزادی است، اما عملکرد سنوات گذشته در ذهنیت مردم سلبی است بنابراین نمی‌توان گفت با تغییر دولت اعتماد به بازار برخواهد گشت یا بی‌اعتمادی همچنان حاکم خواهد بود.

نصیری تصریح کرد: مردم و مسئولان فکر می‌کنند اقتصاد کشور بسته است، اما بر اساس مفاهیم اقتصاد کلان، اقتصاد کشور باز است.

کارشناس بازار سرمایه گفت: در اقتصاد باز، اجرای سیاست‌های پولی فقط ایجاد تورم می‌کند بنابراین سیاست‌های مالی مؤثر است، در این سیستم نیازمند ثبات نرخ ارز هستیم و این موارد تئوری‌های اقتصاد است و در تمام کشور‌ها انجام‌شده و آزمون پس داده است.

وی افزود: با توجه به باز بودن اقتصاد، کشور نیازمند مبادلات تجاری برای نقل‌وانتقال است اگر این موارد نباشد هزینه‌ها افزایش می‌یابد.

نصیری با بیان اینکه وجود دولت الزامی، اما بزرگ بودن آن مسئله‌ساز است، بیان کرد: این موضوع در کشور وجود دارد، دولت همچنان بزرگ و متصدی تر شده است و دلیل آن به اقتصاد سیاسی کشور برمی‌گردد که دولت را محکوم‌ به بزرگ‌تر شدن می‌کند تا خدمات رفاهی را افزایش دهد، یارانه پرداخت و در بسیاری از مسائل ورود کند.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: بخش زیادی از اقتصاد کشور غیر شفاف است که روی بازار سرمایه تأثیر می‌گذارد، می‌توان گفت ۱۰ درصد بازار سرمایه از زیر یخ بیرون آمده و ۹۰ درصد بازار سرمایه زیر اقتصاد قرار دارد و باید به آن توجه کرد.


بیشتر بخوانید:

می‌دانستیم "دامنه نامتقارن" نقدشوندگی را کاهش می‌دهد!

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

رانندگی در جاده مه زده «بورس»

رئیس سازمان بورس مهمان صبحانه اتاق بازرگانی تهران؛

می‌دانستیم "دامنه نامتقارن" نقدشوندگی را کاهش می‌دهد!

ارسال نظر