بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
تقاضا برای گندم خوراکی به دلیل رقابت با سایر غلات جایگزین (جو و ذرت) به قیمت بسیار حساس است.
کد خبر : ۲۴۲۷۱۳

به گزارش بورس‌نیوز، گندم به خاطر نقش مهمی که در عرصه سیاسی و اقتصادی کشور‌ها به‌خصوص کشور‌های درحال‌توسعه ایفا می‌کند، یک محصول استراتژیک در تمام دنیا به‌حساب می‌آید. اهمیت اقتصادی گندم چه ازنظر تولید و چه ازنظر تغذیه در دنیا بیش از سایر محصولات کشاورزی است، حتی در مناطقی که به علت متغیر بودن شرایط اقلیمی و یا خشکی محیط امکان تولید نباتی نباشد، می‌توان گندم را کاشت کرد.

گندم ازنظر تولید و سطح زیر کشت مهم‌ترین محصول کشاورزی ایران است و افزایش محصول آن روزبه‌روز موردتوجه قرارگرفته و ازنظر اقتصادی و تأمین غذای اصلی از اهمیت بسیاری برخوردار است. بااین‌حال علیرغم بهره‌مندی از استعداد‌ها و ظرفیت‌های بالقوه کشور، میزان واردات ما نسبت به گذشته افزایش بیشتری یافته است.

مصرف گندم با رشد جمعیت افزایش می‌یابد. در دهه‌های اخیر، تقاضا برای غذا‌های اصلی مانند گندم متناسب با رشد جمعیت، به‌ویژه در کشور‌های درحال‌توسعه، افزایش‌یافته است.

در حال حاضر مصرف جهانی آرد و گندم خوراکی، ٩٠ درصد کل مصرف گندم را تشکیل می‌دهند. ازآنجاکه آرد جایگزین‌های کمی دارد، تقاضا برای گندم تحت تأثیر اقدامات مهار کرونا قرار نگرفته است. تقاضا برای غذا‌هایی که از آرد گندم (بیسکوئیت، کیک و شیرینی) و محصولات حیوانی (گوشت و محصولات لبنی) تهیه می‌شوند، ممکن است در اثر شیوع بیشتر کرونا و مبارزه با آن موجب کاهش بیشتر رشد اقتصادی شود. تقاضا برای گندم خوراکی به دلیل رقابت با سایر غلات جایگزین (جو و ذرت) به قیمت بسیار حساس است.

خرید تضمینی گندم در حال حاضر در استان‌های ایلام، بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، هرمزگان، کرمان، کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد در جریان است و این میزان خرید در ۱۸۶ مرکز و از ۶۶ هزار کشاورز و در قالب ۲۰۲ هزار محموله خریداری‌شده که نسبت به مقطع مشابه سال گذشته ازنظر مقدار خرید ۳ درصد افزایش و ازنظر ارزش ۲ برابر شده است.

این افزایش مقدار خرید گندم در سال جاری به دلیل شرایط اقلیمی کشور و برداشت زودتر (دوهفته‌ای) در مقایسه با سال گذشته اتفاق افتاده است.

با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته درزمینهٔ میزان گندم تولید شده در کشور تا پایان سال (حدود ۹ میلیون تن) باقیمت ۵٠٠٠ تومان به ازای هر کیلوگرم، انتظار می‌رود که این رقم به ۴۵ هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر