بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
امپراتوری خودروهای بنزینی /کرونا در داشبورد خودروسازان جهانی
روند شتاب‌زده تولید خودرو‌های برقی، شرکت‌های ریزودرشت را برای ماندن در کورس رقابت وادار به سرمایه‌گذاری‌های کلان کرد اما؛ این حجم از ورود نقدینگی به بخش تولید خودرو‌های برقی، هنوز نتوانسته است امپراتوری خودرو‌های بنزینی را مرعوب کند.
کد خبر : ۲۴۲۷۱۶

امپراتوری خودروهای بنزینی /کرونا در داشبورد خودروسازان جهانی

به گزارش بورس‌نیوز، با نگاهی به بازارهای جهانی خودروسازان می‌توان دریافت که نه بحران نفتی سال ١٩٧٣ و نه بحران اقتصادی سال ٢٠٠٨ در آمریکا، هیچ‌کدام به‌اندازه ویروس کرونا نتوانستند صنعت جهانی خودرو را به‌زانو دربیاورند. سال کابوس‌وار ٢٠٢٠ تمام شد و به نظر می‌رسد که شرکت‌های خودروسازی تا حدودی توانسته‌اند خود را با شرایط جدید وفق بدهند؛ ولی بااین‌حال، کارشناسان نسبت به بهبود صنعت خودرو در سال تازه‌وارد ٢٠٢١ تردید‌هایی دارند.

شاید ویروس کرونا سایه شوم خودروسازان در سال ٢٠٢٠ بود؛ ولی تزلزل در بزرگان خودروسازی دنیا، پیش از آن آغازشده بود. روند شتاب‌زده تولید خودرو‌های برقی، شرکت‌های ریزودرشت را برای ماندن در کورس رقابت وادار به سرمایه‌گذاری‌های کلان کرد. بخشی از این سرمایه‌گذاری‌ها، زیرساخت محکم شرکت‌ها را سست کرد و البته در بخشی دیگر نیز، با اخراج کارگران موجی از نارضایتی شکل گرفت. این در حالی است که این حجم از ورود نقدینگی به بخش تولید خودرو‌های برقی، هنوز نتوانسته است امپراتوری خودرو‌های بنزینی را مرعوب کند.

یکی از چالش‌های اصلی بزرگان خودروسازی دنیا در سال ٢٠٢١، دوره سخت گذار از خودرو‌های بنزینی به محصولات برقی است. اگرچه ذهنیت عمومی نسبت به محصولات برقی کاملاً ملایم شده است، ولی هنوز بسیاری از زیرساخت‌ها در بازار‌های بزرگی مانند آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی فراهم نیست.

آنچه مسلم است، بهبود سامان اقتصادی خودروسازان جریان ساز در سال جاری است؛ اما این به‌منزله سودآوری مشابه سال‌های ٢٠١٨ و ٢٠١٩ نیست. خودرو‌های برقی در حال بلعیدن تمام ظرفیت‌ها و منابع هستند؛ درحالی‌که به نظر نمی‌رسد سال ٢٠٢١ شاهد یک انقلاب در بحث تقاضای این مدل از محصولات باشیم.

کارشناسان، دورنمای صنعت جهانی خودرو را بیش از آن‌که حول محور تولید مدل‌های جدیدتر پیش‌بینی کنند، بیشتر با تمرکز روی فناوری‌های پیشرفته‌تر می‌بینند؛ به‌عبارت‌دیگر، بعد از یک شتاب سه‌ساله برای تولید بی‌ملاحظه خودرو‌های برقی، اکنون فرصت خوبی برای توسعه فناوری‌های مربوط به باتری و سیستم‌های شارژ است. اضافه کردن اسب بخار، تنها چاره موفقیت در این بازار پر رقیب نیست؛ حالا معیار اصلی، میزان پیمایش است. برنده میدان، خودرویی است که با یک‌بار شارژ، مسافت بیشتری را می‌پیماید، نه خودرویی که قوی‌تر یا سریع‌تر است.

به نظر می‌رسد در سال ٢٠٢١ میلادی، شاهد یک جهش خیره‌کننده در دنیای خودرو‌های خودران باشیم. اطلاعاتی در دست است که برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خودرویی در همکاری با برند‌های موبایلی و کامپیوتری، در حال رسیدن به بالاترین سطح خودرو‌های خودران هستند؛ یعنی درواقع خودرویی که کاملاً بدون نیاز به نظارت راننده حرکت می‌کند. طبیعی است که در این میان، پیش از همه، نام تسلا مطرح می‌شود؛ ولی برخلاف تصور، کاندیدای اصلی رسیدن به این موفقیت چشم‌گیر، شرکت‌های عرضه‌کننده خدمات تاکسی‌های اینترنتی و اشتراکی هستند.

شرکت‌های بزرگ خودروسازی و سهم از بازار

٣ ماهه نخست سال ٢٠٢١ گروه تویوتا با ١٢.۶ درصد سهم از بازار و فروش ٢.٣ میلیونی و با رشد ٧.٩ درصد در رأس بازار قرار داشت.

گروه فولکس‌واگن با رشد ۶.٩ درصدی، و ٢ میلیون فروش و سهم ١١.۴ درصدی از بازار در جایگاه دوم قرار داشته است.

جایگاه سوم متعلق به رنو نیسان آلیانس با فروش ١.٨ میلیون واحد و رشد ١٠ درصد است.

پس‌ازآن Stellantis (از ادغام FCA و PSA) با فروش ١.٨ میلیون و رشد ٨.٩ درصد در رتبه چهارم قرار دارد؛ و در جایگاه پنجم، هیوندای-کیا با فروش ١.٧ میلیون دستگاه و رشد ١١.٢ درصد قرار دارد و در انتها جنرال موتورز با ١.۵ میلیون دستگاه و رشد ١۵.١ درصد قرارگرفته است.


منبع: تحلیل بازار سرمایه


  • بیشتر بخوانید:

امپراتوری خودروهای بنزینی /کرونا در داشبورد خودروسازان جهانی

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
آزادی
"خگستر" از رهن درآمد؛

آزادی "خگستر" توسط "خودرو"

فیدلیتی محصول استراتژیک گروه بهمن
مدیر عامل بهمن موتور خبر داد:

فیدلیتی محصول استراتژیک گروه بهمن

درآمدهای ۱۴۰۰
عملکرد ماهانه خودروساز نارنجی‌پوش بررسی شد؛

درآمدهای ۱۴۰۰ "خساپا" به سوی پنچری!

ارسال نظر