بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
امپراتوری خودروهای بنزینی /کرونا در داشبورد خودروسازان جهانی
روند شتاب‌زده تولید خودرو‌های برقی، شرکت‌های ریزودرشت را برای ماندن در کورس رقابت وادار به سرمایه‌گذاری‌های کلان کرد اما؛ این حجم از ورود نقدینگی به بخش تولید خودرو‌های برقی، هنوز نتوانسته است امپراتوری خودرو‌های بنزینی را مرعوب کند.
کد خبر : ۲۴۲۷۱۷

امپراتوری خودروهای بنزینی /کرونا در داشبورد خودروسازان جهانی

به گزارش بورس‌نیوز، خودرو بار دیگر موتور رشد تولیدات صنعتی کشور شد و این بار در نخستین ماه ١۴٠٠. گزارش فروردین‌ماه پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی نشان می‌دهد در فروردین امسال، شاخص تولید صنعتی رشدی ٢۵.۵ درصدی را نسبت به ماه مشابه در سال ٩٩ تجربه کرده که بخش قابل‌توجه این رشد در صنعت خودرو رخ‌داده است.

اهمیت خودرو در رشد شاخص تولید صنعتی آنجا مشخص می‌شود که این شاخص، منهای تولیدات خودرویی عدد بسیار کمتری را در رشد نشان می‌دهد. طبق محاسبات پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، رشد کل شاخص تولید صنعتی در فروردین امسال، ٢۵.۵ درصد بوده و این در حالی است که اگر خودرو را از آن کنار بگذاریم، این شاخص به ٩ درصد نزول می‌کند. خودرو درگذشته نیز اهمیت خود را در رشد شاخص کل تولید و همچنین رشد اقتصادی نشان داده است.

باوجودآنکه خودروسازی کشور در فروردین ١۴٠٠ و نسبت به ماه مشابه ٩٩ با رشد بیش از دو برابری تولید مواجه بوده، همچنان از آمار سال ٩٧ عقب است. درست است که کشور در سال ٩٧ تحریم شد، اما تا اواسط اردیبهشت آن سال، توافق هسته‌ای و برجام همچنان پابرجا بود، بنابراین خودروسازی نیز چالش تأمین قطعات و خروج شرکا را به خود نمی‌دید. از همین رو تولید خودرو در فروردین ٩٧ عدد نسبتاً بالایی را به ثبت رساند، تا جایی که خودروسازان امسال باوجود رشد ١١٨ درصدی تیراژ نیز نتوانستند آن رکورد را بشکنند.

طبق گزارش پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، تولید خودرو در فروردین امسال، ٩.٢ درصد کمتر از ماه مشابه در سال ٩٧ بوده، اما از هر دو بازه زمانی فروردین ٩٨ و فروردین ٩٩ بیشتر است. طبق آمار، تولید خودروسازان در نخستین ماه امسال ٧۵.٨ درصد بیش از فروردین ٩٨ و ١١٨.۵ بیش از فروردین ٩٩ بوده است. در مقایسه با اسفند نیز تولید خودروسازان ٢٣ درصد رشد را نشان می‌دهد.

بر اساس آمار‌های جدید وزارت صمت، در فروردین‌ماه ١۴٠٠، تولید انواع خودرو در کشورمان از مرز ۶٠ هزار دستگاه گذشته است که در مقایسه با آمار ٢۴ هزار دستگاهی در مدت مشابه سال ٩٩، افزایش فوق‌العاده خوب ١۴۴ درصدی را نشان می‌دهد.

طبق آمار فوق، تولید خودرو‌های سنگین، اکثراً با نرخ صعودی ادامه دارد طوری که انواع مینی‌بوس و میدل‌باس ٢١۴ درصد و انواع کامیون، کامیونت و کشنده ١۵۴۴ درصد افزایش تولید داشته‌اند. گروه اتوبوس‌ها، تنها محصولاتی هستند که وضعیت تولیدشان، با افت نسبی مواجه بوده و حدود ١٢ درصد کمتر از مدت مشابه سال ٩٩ شده است.


منبع: تحلیل بازار سرمایه


  • بیشتر بخوانید:

امپراتوری خودروهای بنزینی /کرونا در داشبورد خودروسازان جهانی

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
فیدلیتی محصول استراتژیک گروه بهمن
مدیر عامل بهمن موتور خبر داد:

فیدلیتی محصول استراتژیک گروه بهمن

درآمدهای ۱۴۰۰
عملکرد ماهانه خودروساز نارنجی‌پوش بررسی شد؛

درآمدهای ۱۴۰۰ "خساپا" به سوی پنچری!

آزادی
"خگستر" از رهن درآمد؛

آزادی "خگستر" توسط "خودرو"

ارسال نظر