بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تشریح کرد:

بورس با رئیسی ...

بورس با رئیسی ...
در بازارسرمایه همواره این نگرانی و دغدغه وجود داشته که رشد بازار ناشی از رشد بخش واقعی اقتصاد باشد، نه رشد ناشی از تورم و افت ارزش پول ملی!
کد خبر : ۲۴۲۷۹۷

بورس با رئیسی ...

به گزارش بورس‌نیوز، روز گذشته نتیجه انتخابات ریاست جمهوری مشخص شد و آیت‌الله رئیسی با کسب بیشترین آرا، سکان هدایت دولت جدید را در دست خواهد گرفت.

عبدالله رحیم لوی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه با انتخاب آقای رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور بیان کرد: نکته مهمی که باید به آن توجه داشت، نیاز اقتصاد کشور به رونق تولید است؛ "رونق تولید" شاه کلیدی است که آقای رئیسی هم به آن توجه داشته و معتقدم به‌سرعت و با دقت، به این حوزه ورود خواهند کرد.

وی ادامه داد: در بازارسرمایه همواره این نگرانی و دغدغه وجود داشته که رشد بازار ناشی از رشد بخش واقعی اقتصاد باشد، نه رشد ناشی از تورم و افت ارزش پول ملی! به نظر می‌رسد در دولت آقای رئیسی این اتفاق رخ خواهد داد و سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی ایشان، بر رونق تولید متمرکز خواهد شد، با این شرایط باید چشم‌به‌راه روزهای خوبی در بازار سرمایه باشیم.

این کارشناس بازارسرمایه در رابطه با دغدغه‌های برخی فعالان و تحلیلگران اقتصادی در مورد دستوری بودن اقتصاد کشور، اظهار کرد: اگرچه در این مورد دغدغه‌هایی وجود دارد اما؛ این دغدغه‌ها در جلساتی که با گروه اقتصادی رئیس‌جمهور منتخب برگزارشده، مطرح و معتقدم آنچه به‌عنوان اقتصاد دستوری در ذهن برخی فعالان اقتصادی شکل‌گرفته، محقق نخواهد شد.

وی افزود: شاید به سبب تنگناهای معیشت مردم در برخی حوزه‌ها، سیاست‌هایی اتخاذ شود که در معیشت مردم گشایش ایجاد شود؛ ولی بعید می‌دانم مفهوم این اقدامات، اقتصاد دستوری باشد ضمن آنکه با توافق و احیای برجام، احتمالاً رونقی در اقتصاد کشور ایجاد خواهد شد که بخشی از مشکلات معیشتی مردم را برطرف خواهد کرد.

رحیم‌لو در ادامه با اشاره به طرح رئیس جمهور منتخب مردم در سیزدهمین دوره ریاست جمهوری برای احداث سالانه حدود یک میلیون واحد مسکونی در کشور گفت: به نظر می‌رسد دولت آینده به بخش مسکن به‌عنوان پیشران اقتصاد کشور، توجه ویژه خواهد داشت. بخش مسکن به‌تنهایی، منابع زیادی جذب کرده و صنایع بسیاری هم بارونق بخش مسکن، حرکت خواهند کرد. حدود ۳۰ درصد اقتصاد داخلی ما در حوزه بازار مسکن تعریف‌شده و هم در حوزه تولید GDP و هم در ایجاد اشتغال و هم در بخش ایجاد ارزش‌افزوده در اقتصاد کشور، بخش مسکن نقش پررنگی در اقتصاد کشور دارد و دولت جدید هم احتمالاً در این حوزه متمرکزتر عمل خواهد کرد.

این فعال بازارسرمایه گفتخاطرنشان کرد: قطعاً با اجرای چنین طرحی، صنایع وابسته همچون فولاد و سیمان و کاشی و سرامیک و انبوه‌سازی و... تحت تأثیر قرار خواهند گرفت‌‌‌ اما؛ باور اینکه دولت بعدی توان تحقق چنین وعده‌ای را داشته باشد، کمی دشوار است.

رحیم‌لو تصریح کرد: فراموش نکنید که در طرح مسکن مهر، تجربه موفقی کسب نکرده‌ایم و در دوران فوران درآمدهای نفتی کشور، طرح احداث ۲‌.۵ میلیون واحد مسکن مهر در کشور آغاز شد که باگذشت ۱۱ سال از اجرای آن، هنوز حدود ۵۰۰ هزار واحد آن تکمیل‌نشده و منابع عظیمی هم به خاطر پروژه مسکن مهر از دست رفت.

وی اظهارکرد: در حال حاضر هم خبری از درآمدهای عظیم نفتی نیست و کشور با معضل کسری بودجه دست‌به‌گریبان است و بعید است که به‌راحتی بتوان منابع لازم برای اجرای یک طرح عظیم در حوزه مسکن را داشت.

این فعال بورس در پایان گفت: دولت باید پکیج کاملی از سیاست‌های مختلف در نظر بگیرد تا آسیب‌هایی که در طرح مسکن مهر از آن صدمه دیدیم، مثل طرح افزایش پایه پولی و تدارک منابع از طریق خطوط انتقالی بانک مرکزی و خلق پول جدید و...، مجدداً تکرار نشود همچنین برای اجرای چنین طرحی در حوزه مسکن باید بخش خصوصی را وارد عمل کرد. به نظر می‌رسد در ۴ سال آینده بازار مسکن رشد چندانی نخواهد داشت و این رکود، شرایط را برای اجرای یک طرح عظیم در حوزه مسکن، دشوار خواهد کرد.


  • بیشتر بخوانید:

۳ گروه پیشتاز بازار سرمایه در کوتاه مدت

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
۳ گروه پیشتاز بازار سرمایه در کوتاه مدت
یک کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با بورس نیوز تشریح کرد:

۳ گروه پیشتاز بازار سرمایه در کوتاه مدت

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

دولت آینده و اعتماد از دست رفته سهامداران

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

رانندگی در جاده مه زده «بورس»

لیدرهای بعد از انتخابات کدامند
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید شد:

لیدرهای بعد از انتخابات کدامند

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۳
حرفهای پاستوریزه نزن. پشت پرده، یک عده عمدا نقاط مقاومتی را نشکستند، ضرر مالی حاصل شده. اینها را جلوبری لازم است که بشکنند این مقاومت ها را تا غم و اندوده‌ها برداشته شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۳
دولت باید پکیج کاملی از سیاست‌های مختلف در نظر بگیرد تا آسیب‌هایی که در طرح مسکن مهر از آن صدمه دیدیم،نباشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۷
تکلیف گران فروشی سهام پالایشیکم هنوز مشخص نشده متاسفانه دولت فعلی با گوش بری ملت که همچنان ادامه دارد خیلی هار ا به خاک سیاه نشاند پولی که حدااقل میشد در بانک گذاشت و مقدارش ثابت بماند در بورس هر روز ارزشش کم و کمتر شد. از جناب آیت الله رئیسی خواهشمندیم از همین امروز به یاری سهامداران بیایند تا 45 روز دیگر نفسی نمی ماند برای سهامداران.
امیر هوشنگ سمیاری
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
اولا باید ضرری که به مردم دربورس با فروش سهامهای دولتی جهت جبران کسری بودجه توسط دولت روحانی زده شدهاست جبران شود بخصوص سهام پالایش یا بصورت نقدی یا بهمان مقدار ضرر سهام داده شود
امیر هوشنگ سمیاری
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
اولا باید ضرری که به مردم دربورس با فروش سهامهای دولتی جهت جبران کسری بودجه توسط دولت روحانی زده شدهاست جبران شود بخصوص سهام پالایش یا بصورت نقدی یا بهمان مقدار ضرر سهام داده شود