بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸
ابلاغ آیین‌نامه تسویه بدهی‌های دولت از محل تحویل نفت‌خام
معاون اول رئیس جمهوری، آیین‌نامه اجرایی تسویه خالص بدهی‌های قطعی دولت به اشخاص حقیقی، حقوقی، تعاونی و خصوصی از محل تحویل نفت‌خام به آن‌ها طبق قیمت روز صادراتی شرکت ملی نفت ایران را ابلاغ کرد.
کد خبر : ۲۴۲۹۸۹

خواندن ۲ دقیقه 

ابلاغ آیین‌نامه تسویه بدهی‌های دولت از محل تحویل نفت‌خام

به گزارش بورس نیوز،  اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری آیین‌نامه اجرایی تسویه خالص بدهی‌های قطعی دولت به اشخاص حقیقی، حقوقی، تعاونی و خصوصی از محل تحویل نفت‌خام به آن‌ها طبق قیمت روز صادراتی شرکت ملی نفت ایران را ابلاغ کرد.

هیئت وزیران در نشست روز ۲۳ خردادماه به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور (با همکاری وزارتخانه‌های نفت، دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت) آیین‌نامه اجرایی بند (ی) تبصره (۱) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور درخصوص تسویه خالص بدهی‌های قطعی دولت به اشخاص حقیقی، حقوقی، تعاونی و خصوصی از محل تحویل نفت‌خام به آن‌ها طبق قیمت روز صادراتی شرکت ملی نفت ایران را تصویب کرد.

به موجب آیین‌نامه یادشده، شرکت ملی نفت ایران موظف است در ازای ابلاغ اعتبار و تخصیص نفت را تحویل دهد و نتیجه را به تفکیک تخصیص اعتبار به‌صورت مقداری و مبلغ (ارزی و ریالی) به سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه‌داری کل کشور) اعلام کند.

سهم دولت از ارزش نفت تحویلی ۴۷.۵ درصد حداکثر معادل مبلغ ۹۰۰ هزار میلیارد ریال است و شرکت ملی نفت ایران ارزش محموله نفت تحویلی را به حساب بدهکار دولت منظور می‌کند.

تحویل نفت‌خام و میعانات گازی به اشخاص متقاضی، به قیمت روز صادراتی شرکت ملی نفت ایران به ترتیب مندرج در قرارداد محاسبه خواهد شد. شرکت ملی نفت ایران مکلف است پس از تحویل نفت‌خام و میعانات گازی به هر شخص متقاضی معرفی‌شده مشمول، توسط سازمان، اعلامیه مقدار و ارزش نفت تحویلی (ریالی و ارزی) به تفکیک تخصیص اعتبار مندرج در این آیین‌نامه را برای تسویه حساب به سازمان و خزانه‌داری کل کشور اعلام کند.

سیاهه‌های مربوط مطابق روال متعارف جاری، برای تسویه حساب ارزی به ترتیب مقرر در این آیین‌نامه به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارسال خواهد شد. نرخ تسعیر ارز برای تبدیل ارقام ریالی اعلام‌شده توسط سازمان، نرخ سامانه معاملات الکتریکی (ETS) خواهد بود.

اشخاص حقیقی معرفی‌شده توسط دستگاه مشمول و یا شرکت‌های بازرگانی نفتی، به هیچ وجه مجاز به ارائه تخفیف قیمت فروش در مقصد، به هیچ شخصی، بیش از آنچه با شرکت ملی نفت ایران توافق کرده‌اند، نیستند. در صورت احراز این موضوع برای شرکت ملی نفت ایران، ادامه همکاری با آن اشخاص حقیقی معرفی‌شده توسط دستگاه مشمول یا شرکت‌های بازرگانی نفتی، بازنگری خواهد شد.

در اجرای قسمت اخیر مرحلخه نخست بند (ی) تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، در صورت تقاضای اشخاص حقیقی، حقوقی، تعاونی و خصوصی دارای انواع اوراق مالی اسلامی منتشرشده برای تأمین منابع بودجه عمومی دولت با سررسید زودتر از خرداد سال ۱۴۰۱، سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است براساس فهرست اعلامی وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ و تخصیص اعتبار تا سقف ۱۵۰ هزار میلیارد ریال را صادر و به شرکت ملی نفت ایران برای تحویل نفت صادراتی به این اشخاص اعلام کند.

متناسب با مبلغ مورد استفاده از سازوکار بند (ی)، معادل ۳۸ درصد جهت پرداخت سهم صندوق توسعه ملی و ۱۴.۵ درصد به‌عنوان سهم شرکت ملی نفت ایران حواله تحویل نفت قابل انتقال به غیر در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

به موجب آیین‌نامه یادشده، به وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح اجازه داده می‌شود از محل منابع مندرج در این آیین‌نامه مبلغ ۳۰۰ هزار میلیارد ریال از سهمیه نفت را از طریق پالایش در پالایشگاه‌های غیردولتی که نسبت به افزایش ظرفیت تولید خود اقدام کرده‌اند، به مصرف برساند. معادل ارزش نفت مصرف‌شده برای افزایش تولید، فرآورده‌های ناشی از اجرای این بند برای صادرات آن در اختیار نیرو‌های مسلح قرار می‌گیرد.

قرارداد بین وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و هر یک از پالایشگاه‌ها که در سال ۱۴۰۰ موفق به افزایش ظرفیت تولید خود، مازاد بر ظرفیت عملکردی و عملیاتی سال ۱۳۹۹ (با تأیید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران) شوند و مایل به استفاده از مفاد این ماده باشند، از نظر امکان تأمین خوراک و محاسبه مقدار و نوع فرآورده‌های نفتی که در مقابل افزایش خوراک برای صادرات در اختیار وزارت دفاع قرار گیرد، به تأیید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران می‌رسد.


  • بیشتر بخوانید:

نرخ خرید نفت خام "شتران" در جیب شرکت ماند

اشتراک گذاری :
ارسال نظر