بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱
صنعت بیمه تصمیم دارد که با ساخت سریالی دیگر نیز دولت دوازدهم را به پایان ببرد و ظاهرا سرنوشت این صنعت با تحویل صندوق‌های پرتعهد به دولت بعدی گره خورده است.
کد خبر : ۲۴۲۹۹۹

بیمه مرکزی به دنبال ساخت سریال طنز ۳۰۰ میلیارد ریالی

به گزارش بورس نیوز، صنعت بیمه تصمیم دارد که با ساخت سریالی دیگر نیز دولت دوازدهم را به پایان ببرد و ظاهرا سرنوشت این صنعت با تحویل صندوق‌های پرتعهد به دولت بعدی گره خورده است.

غلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی در آیین رونمایی از نخستین بیمه نامه مهر زندگی شرکت بیمه رازی از ساخت یک سریال در صنعت بیمه خبرداد، اما حالا از صنعت بیمه خبر می‌رسد که این سریال قرار است با اعتباری قریب به ۳۰۰ میلیارد ریال ساخته شود.

ظاهرا در جلسه سندیکای بیمه گران که به میزبانی بیمه کوثر در خرداد ماه برگزار شد در خصوص ساخت سریال طنز ۹۰ قسمتی که شبکه سوم سیما پخش رایگان آنرا وعده داده، مواردی تشریح شده است.

این سریال در حالی قرار است اکران شود که بنابر اظهارات برخی مدیران عامل شرکت‌های بیمه که مایل نبودند نامشان ذکر شود، ظاهرا یک سوم هزینه‌ها توسط بیمه مرکزی، یک سوم توسط صندوق خسارت‌های بدنی و یک سوم را شرکت‌های بیمه از طریق سندیکای بیمه گران به نسبت حجم پرتفو پرداخت خواهند کرد.

صنعت بیمه که ظاهرا به ساخت سریال علاقه بسیاری دارد در دولت گذشته نیز عملیات ۱۲۵ را که امیرحسین همتی پسر کاندیدای ریاست جمهوری در آن ایفای نقش کرده بود، حمایت کرده است تا جایی که عبدالناصر همتی در توصیف خانواده اش در کشاکش مباحث انتخاباتی از امیرحسینش به عنوان یک هنرمند یاد کرد. در تیتراژ این سریال نام محمد کریمی و جواد فرشباف ماهریان به چشم می‌خورد.

یکی از اعضای هیات رئیسه سندیکای بیمه گران که نخواست نامش عنوان شود در این خصوص می‌گوید: فرهنگ بیمه از اساس نیاز به اصلاح دارد و ساخت سریال‌های تلویزیونی کمک چندانی نخواهد کرد.

وی می‌گوید که فرهنگ سازی از پرداخت درست خسارت منشعب می‌شود و پرداخت روان و درست خسارت از قرارداد‌های بیمه‌ای صحیح وقرارداد‌های بیمه‌ای صحیح از آنالیز مطلوب ریسک و محاسبه‌ی قیمت تمام شده‌ی درست؛ بنابراین صنعت بیمه تا زمانی که نرخ دهی صحیح و پرداخت خسارت درستی نداشته باشد نمی‌تواند به سرزمین فرهنگ سازی قدم بگذارد.

اما با توجه به این موارد سوال این است که فراخوان مشارکت در ساخت این سریال با هدف ارتقا فرهنگ بیمه و افزایش ضریب نفوذ در حالی که گلوگاه‌های بحرانی برای صنعت روشن و شفاف است؛ از پرداخت روان، راحت و متناسب خسارت‌ها در جامعه آغاز و نهادینه می‌شود یا با صرف بودجه‌های تبلیغاتی برای ساخت سریال ها؟

این در حالی است که چندی پیش سریالی به نام بوتیمار هم از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد که به مباحث بیمه‌ای اشاره داشت.

انعقاد قرارداد برای مشارکت در ساخت سریال بیمه‌ای در حالی کلید خورده است که به نظر می‌رسد با انتخابات ریاست جمهوری اخیر شاهد تغییرات گسترده‌ای در سطوح مدیریتی کشور باشیم. در چنین شرایطی که نااطمینانی مدیریتی به اوج خواهد رسید، صرف بودجه میلیاردی سازمان‌ها و نهاد‌های بیمه‌ای دولتی آیا مورد تائید مدیران بعدی قرار خواهد گرفت و یا قرار است مدیران آتی با صندوق‌های پرتعهد مواجه شوند؟

صنعت بیمه پیش از این نیز تلویحا به برگزاری نمایشگاه مجازی که هزینه‌ای میلیاردی برای آن برآورد شده بود پاسخ منفی داد.

البته صرف بودجه دولت در نهاد‌هایی مانند بیمه مرکزی، صندوق تامین خسارت‌های بدنی و حتی بیمه ایران ظاهرا در جلسه سندیکا به تائید و تصویب مدیران حاضر در جلسه نیز رسیده است.

طرح صندوق مورد تایید قرار گرفته است

مجیدبهزادپور، مدیر صندوق تامین خسارت‌های بدنی با اشاره به اینکه راهبری این طرح با بیمه مرکزی است در پاسخ به این پرسش که صندوق نهادی زیرمجموعه بیمه مرکزی نیست و نظر شما به عنوان مدیر مجموعه‌ای مستقل در این خصوص چیست، عنوان کرد که با این طرح موافقم و هیات نظارت صندوق با این طرح موافقت کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا طرح ساخت یک سریال طنز در راستای فرهنگسازی از بین طرح‌های متعدد مطرح در صندوق مورد پذیرش قرار گرفته و یا تنها طرح موجود برای بررسی بوده است عنوان کرد که تبلیغات یک موضوع مستمری است و طرح‌های متعددی به صندوق ارائه می‌شود، اما این طرح که از سوی بیمه مرکزی ارائه شده مورد تائید قرار گرفته است.

بهزادپور پیش از انتصاب در صندوق تامین خسارت‌های بدنی در بیمه مرکزی از مدیران تحت مدیریت سلیمانی بوده است.

قرارداد تا امروز نیاید، سندیکا حمایت نمی‌کند

در همین زمینه سید محمد کریمی، دبیرکل سندیکای بیمه گران در پاسخ به این پرسش که ساخت سریال بیمه‌ای چگونه به جلسه سندیکای بیمه گران رسید، ساخت سریال را طرحی دانست که از سوی بیمه مرکزی در جلسه مطرح شد.

وی با اشاره به اینکه روابط عمومی بیمه مرکزی در جلسه‌ای که میزبانی آن را بیمه کوثر برعهده داشت در خصوص جرئیات ساخت سریال و نحوه مشارکت مواردی را مطرح کرد، ادامه داد: انعقاد قرارداد یکایک شرکت‌ها در این پروژه میسر نیست به همین دلیل راهبری آنرا سندیکا برعهده گرفته است.

کریمی البته این نکته را هم اذعان کرد که قرار بود تا امروز قرارداد مشارکت برای سندیکا ارسال شود و عنوان کرده بودم اگر قرارداد تا امروز ارسال نشود، سندیکا مسئولیتی را نخواهد پذیرفت افزود: تاکنون قراردادی را دریافت نکرده است.

دبیرکل سندیکای بیمه گران در پاسخ به این پرسش که آیا این طرح می‌تواند به توسعه فرهنگ بیمه کمک کند، گفت: یکی از ابزار‌های توسعه بیمه رسانه است و صدا و سیما در کنار سایر ابزار‌های ارتباط جمعی می‌تواند صنعت را در تحقق ضریب نفوذ ۷ درصدی بیمه یاری کند.

وی اضافه کرد: توسعه فرهنگ بیمه به راحتی به دست نیامده است و برای ادامه این مسیر باید از همه‌ی امکانات موجود مانند آموزش و پرورش، رسانه و ... استفاده کرد.

کریمی ارتقا سطح فرهنگ بیمه را از مسیر توسعه و بهبود خدمات این صنعت اجرایی دانست و تصریح کرد: یکی از موثرترین ابزار‌ها در این بخش ارتقا و بهبود کیفیت فرآیند پرداخت خسارت هاست چراکه رضایت عمومی از نحوه رسیدگی به خسارت‌ها به ارتقا شاخص‌های تولیدی کمک خواهد کرد.

دبیرکل سندیکای بیمه گران در پاسخ به این پرسش که آیا روند تغییرات مدیریتی آتی مانعی برای تحقق دست آورد‌ها و پیگیری‌های بعدی این طرح نخواهد بود اذعان کردکه این طرح حاصل کار و نظرات کارشناسی در کارگروه روابط عمومی‌های سندیکاست و تاخیر در فرهنگ سازی جایز نیست.

اجرای طرح‌های تبلیغاتی واحد از سوی نهادی با رویکرد نظارتی به همراه بنگاه‌های تجاری و البته صندوق تامین خسارت‌های بدنی که رویکردی حمایتی و تجاری دارد قطعا یکی از عجایب استراتژیک مدیریتی است.

بیمه مرکزی در سال‌های اخیر همواره به دنبال مشارکت در طرح‌های تبلیغاتی با صنعت بیمه بوده است در حالی که استراتژی و چشم انداز بنگا‌های تجاری با سهام داران خصوصی با ناظر بازار متفاوت است.

ارائه طرح‌های این چنین از سوی نهاد ناظر همواره این شائبه را مطرح کرده است که آیا نهادناظر از جایگاه بالادستی خود در ارائه طرح‌ها استفاده کرده است؟ و یا اینکه اگر در قالب یک شریک در تحقق یک پروژه ایفای نقش کند آیا می‌تواند به عنوان یک ناظر در امور نظارتی خود، عادل و نافذ باشد؟ اساسا این تضاد چگونه در اصول مدیریتی توجیه می‌شود؟

البته هنوز مشخص نیست که چرا تمرکز ساخت سریال و فرهنگ سازی‌های این چنینی به سال‌های آخر عمر دولت‌ها منتج شده است.

دولت سیزدهم تا حدود یک ماه دیگر سکان مدیریت را بر دست خواهد گرفت. مهم‌ترین شعار رئیس دولت سیزدهم مقابله با فساد و افزایش بهره وری و توسعه اعتبار و اطمینان است.

به نظر می‌رسد با چنین بودجه هنگفتی آن هم در دوران گذار دولت‌ها و در شرایطی که دولت جدید در مرحله تحویل پله‌ای سکان‌های مدیریتی است نمی‌تواند در حورزه اثرگذاری از بهره وری لازم برخوردار باشد.

شاید بهتر بود نهاد ناظر پیش از اینکه بر تولید سریال که یک وظیفه‌ی فرعی است اصرار بورزد به انتشار عملکرد خود در سال‌های گذشته و اثربخشی فرهنگ سازی در صنعت بیمه می‌پرداخت.

در سال ۱۳۹۲ ضریب نفوذ بیمه در کشور بر اساس سالنامه آماری بیمه مرکزی ۱.۷۳ درصد عنوان شده است و بنابر مستندات سالنامه آماری سال ۱۳۹۸ این شاخص به ۲.۵۲ درصد رسیده است. این در حالی است که برنامه ششم ضریب نفوذ ۷ درصدی را برای صنعت متصور بوده است؛ بنابراین صنعت بیمه ۴.۴۸ درصد از برنامه خود انحراف دارد آیا با این عملکرد استراتژی نهاد ناظر در ساخت سریال آن هم در پایان دولت دوازدهم و برنامه ششم می‌تواند به تحقق اهداف مندرج دست یابد؟ اساسا بهتر نیست اختصاص چنین هزینه‌هایی آنهم در شرایط بحران مالی به پس از مشخص شدن سطح ضریب نفوذ بیمه در برنامه هفتم موکول می‌شد؟

این اصل را باید پذیرفت که هرچند تاخیر در فرهنگ سازی در صنعت بیمه جایز نیست، اما بازنگری در استراتژی‌های فرهنگ سازی همواره راه را برای رسیدن به اهداف عالی سهل می‌کند.


منبع : راز پول 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر