بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۲
نگاهی به عملکرد سالانه ایران خودرو در پایان سال مالی ۱۳۹۹؛

زیان خالص، عضو تحمیلی در خانواده "خودرو"

زیان خالص، عضو تحمیلی در خانواده
موجودی مواد و کالا "خودرو" بیشترین میزان دارایی را با ۱۷۵ هزار و ۶۵۷ میلیارد ریال در اختیار داشته است.
کد خبر : ۲۴۳۲۱۹

ایران خودرو + بورس نیوز

به گزارش گروه تحقیق بورس نیوز، شرکت ایران خودرو در گزارش صورت‌های مالی تلفیقی ۱۲ ماهه منتهی به پایان اسفندماه ۱۳۹۹ زیان ناخالص خود را بالغ‌بر ۹۶.۴۳۵.۰۰۱ میلیون ریال به ثبت رسیده، همچنین زیان عملیاتی این ماشین‌ساز جاده‌مخصوص در پایان سال مالی با افزایش ۱۲۲درصدی به زیان ۱۴۹.۳۸۹.۱۱۱ میلیون ریالی رسیده است.

عملکرد سالانه ایران خودرو+بورس نیوز

شرکت "خودرو" در پایان سال مالی زیان خالص ۲۱۱.۹۴۷.۵۵۹ میلیون ریالی را با عملکردی درخشان برای سهامداران خود به ارمغان بیاورد و این مقدار زیان خالص در مقایسه با سال گذشته ۸۶ درصد رشد را تجربه کرده، مقدار زیان خالص در ازای هر سهم نیز ۷۰۳ ریال گزارش شده که ۸۶ درصد افزایش پیدا کرده است.

به راستی چرا خودروسازان با انبوهی از زیان انباشته درگیر هستند!

به عقیده اغلب کارشناسان اقتصادی، مجموع اقدامات، مانع‌تراشی‌ها و بخشنامه‌هایی که از سوی شورای غیررقابتی به نام "شورای رقابت" تحمیل می‌شود؛ باعث شده که زیان‌های چندهزار میلیاردی بیخ گوش خودروسازان ماندگار شود و این فاکتور منفی اقتصادی همیشه مهمان سرخانه صورت‌های مالی خودروسازان باشد.

به راستی که عملکرد این شورا ما را یاد مثالی از واژه "رقابت" و "قیمت‌گذاری دستوری" می‌اندازد؛ همان مثال «درخت نزدیک توالت عمومی» که نه از سایه آن می‌توان بهره‌مند شد و نه میوه آن!

"شورای غیررقابت" با چنین عملکردی که همچون حرکت خودروسازان با ترمزدستی بالا است، تنها باعث شده که سالانه 100 هزار میلیارد تومان رانت را در دهان گشاد دلالانی بریزد که این شورا از بی‌سوادی خود، بر گرده اقتصاد سوار شده است.

سوالی مطرح می‌شود که آیا این شورا می‌داند که تفاوت نرخ بین کارخانه و بازارآزاد آنقدری هست که مافیای آن، بر سر همه مشتریان واقعی و حتی رفقای شورایی را شیره بمالد و از تفاوت و دو نرخی بودن خودروها، شاه‌ماهی شکار کنند.

البته باید به این موضوع اشاره داشت که شورای رقابت حتی اساسنامه خود را نخوانده‌اند وگرنه «قیمت‌گذاری دستوری» را هیچگاه مانند چوب خیس بر سر خودروسازان نمی‌زدند

اگر اعضای این شورا مایل بودند، لطفا اعلام کنند که چرا فقط دو خودروساز ملزم به رعایت قیمت‌گذاری دستوری هستند و مابقی معاف هستند؛ لطفا اهالی بالاده شورا، اسناد الزام سایر شرکت‌ها را هم منتشر کنید و البته فرمول تاریخ‌گذشته خود را هم شفاف کنید تا کارشناسان اقتصادی نسبت به جایگزاری‌های ایکس‌های این فرمول، نظر دهند.

صورت‌وضعیت مالی شرکت ایران‌خودرو در ۱۲ ماهه منتهی به اسفندماه ۹۹

شرکت ایران‌خودرو در صورت‌وضعیت مالی تلفیقی ۱۲ ماهه منتهی به اسفندماه سال ۹۹ مجموع دارایی‌های خود طی این دوره را بالغ‌بر ۵۱۳ هزار و ۸۶۹ میلیارد ریال گزارش کرده که نسبت به سال گذشته با ۸۶ درصد رشد افزایش پیدا کرده، موجودی مواد و کالا "خودرو" بیشترین میزان دارایی را با ۱۷۵ هزار و ۶۵۷ میلیارد ریال در اختیار داشته که در مقایسه با سال گذشته با رشد ۹۰ درصدی مواجه بوده است.

صورت وضعیت مالی ایران خودرو+بورس نیوز

میزان سرمایه این خودروساز آبی‌پوش در پایان دوره ۱۲ ماهه منتهی به اسفندماه سال ۱۳۹۹، ۳۰۱.۶۵۶ میلیارد ریال به ثبت رسیده که نسبت به سال گذشته بدون تغییر باقیمانده، میزان حقوق مالکانه این شرکت با زیان ۴۷۲.۱۴۱ میلیارد ریالی مواجه بوده که نسبت به دوره مالی پیشین ۱۷۷ درصد افزایش پیدا کرده، یکی دلایلی که میزان حقوق مالکانه این شرکت خودروساز به این‌گونه در زیان قرار دارد می‌توان به زیان انباشته ۴۷۵.۵۲۳ میلیارد ریالی این شرکت اشاره کرد.

درآمد‌های عملیاتی و بهای تمام شده

روند درآمدهای وسود(زیان) ناخالص خودرو+بورس نیوز

همان‌‌طور که گفته شد میزان درآمدی که خودرو در پایان سال مالی منتهی به اسفندماه سال 1399 به دست آورده برابر با 609.313 میلیارد ریال بوده اما؛ بهای تمام‌شده درآمدهای عملیاتی این شرکت خودروساز بالغ‌بر 705.748 میلیارد ریال گزارش شده که زیان ناخالص 47.616 میلیارد ریالی را بر جای گذاشته است.


  • بیشتر بخوانید:

امپراتوری خودروهای بنزینی /کرونا در داشبورد خودروسازان جهانی

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
«پژو» پر فروش‌ترین محصول
اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ و خبری از خودروساز معروف جاده مخصوص؛

«پژو» پر فروش‌ترین محصول "خودرو"

تخته‌گاز «پژو» در درآمدزایی
عملکرد خودروساز کیلومتر ۱۴جاده مخصوص کرج بررسی شد؛

تخته‌گاز «پژو» در درآمدزایی "خودرو"

افزایش فروش سالانه ۴۸۷ درصدی
عملکرد میزان فروش ماهانه ایران‌خودرو در ابتدای سال مالی ۱۴۰۰؛

افزایش فروش سالانه ۴۸۷ درصدی "خودرو"

ارسال نظر