بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸
چه سودی، در دل بازار ۶۲۰۰ میلیارد تومانی خوابیده است؛

بورس عزم عرش دارد، چه با توافق چه بی‌توافق ...

بورس عزم عرش دارد، چه با توافق چه بی‌توافق ...
مدیر سرمایه گذاری توسعه معین ملت گفت: نسبت P بر E فوروارد برای سی شرکت بزرگ بازار که نصف بازار را تشکیل می‌دهند در محدوده ۵ تا۶ واحد قرار دارد و بازار سرمایه از منظر تحلیلی در مقایسه با سایر بازار‌های موازی، در محدوده ارزنده‌ای قرار دارد.
کد خبر : ۲۴۳۳۳۳

پتانسیل های تحلیلی بازار سرمایه/بورس بالا می رود، چه با توافق چه بی توافق

به گزارش بورس‌نیوز، یکی از مهم‌ترین سؤالات این روزهای فعالان بازار سرمایه آن است که از منظر تحلیلی، "بورس" تا کجا پتانسیل رشد دارد؟ سهم‌هایی که ماه‌هاست دربند صف‌های فروش هستند، چه زمانی متعادل خواهند شد و سهامدارانی که در ۱۰ماه گذشته متحمل ضرر و زیان سنگینی شده‌اند، چطور در این بازار سرمایه‌گذاری کنند که دوباره متحمل زیان نشوند؟

کامل ابراهیمیان مدیر سرمایه‌گذاری توسعه معین ملت در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: قبل از اظهارنظر در مورد ارزندگی بازارسرمایه بد نیست که نگاهی آماری به این بازار داشته باشیم.

وی ادامه داد: بازارسرمایه نسبت به سقف تاریخی خود در مرداد ۱۳۹۹، حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان از ارزش خود را ازدست‌داده و بخش زیادی از سهامداران در این افت ،متحمل ضرر و زیان شده‌اند؛ کل شرکت‌های بازار نظیر بورس و فرابورسی‌ها سال گذشته حدود ۴۸۰هزار میلیارد تومان سود محقق کرده‌اند و بعضی از این شرکت‌ها، بخشی از سود خود را در مجامع تقسیم کرده‌اند و بعضی دیگر، هنوز مجمع برگزار نکرده‌اند؛ ولی تا پایان تیرماه مجامع باقیمانده شرکت‌ها هم برگزار خواهد شد که بخشی از سودهای تقسیمی مجدد به بازار برمی‌گردد.

ابراهیمیان افزود: از سوی دیگر، گزارش‌های مناسب از عملکرد ماهانه شرکت‌ها و نیز افزایش قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها در یک سال اخیر (حدود ۷۰ درصد از بازار سرمایه ما با صنایع کامودیتی محور گره‌خورده است) پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۰ نیز شرکت‌های بورسی و فرابورس، حداقل ۷۰۰ هزار میلیارد تومان سود محقق کنند.

این فعال بازارسرمایه با اشاره به ۶۲۰۰ هزار میلیارد تومانی ارزش بازار (بورس و فرابورس) تاکید کرد: طبق برآوردهای تحلیلی، مجموع سود تقسیم‌نشده سال ۱۳۹۹ و سودی که در سال ۱۴۰۰ توسط شرکت‌ها محقق خواهد شد، بالغ‌بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان خواهد بود، به عبارتی در دل بازار ۶۲۰۰ میلیارد تومانی، بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان سود وجود دارد. از سویی دیگر نسبت P بر E فوروارد برای ۳۰شرکت بزرگ بازار که نصف بازار را تشکیل می‌دهند در محدوده ۵ تا۶ واحد قرار دارد و بازارسرمایه از منظر تحلیلی در مقایسه با سایر بازارهای موازی، در محدوده ارزنده‌ای قرار دارد.

وی افزود: هرچند عده‌ای P بر E بازار سرمایه را با بازدهی سپرده‌های بانکی مقایسه می‌کنند؛ اما حسن سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه این است که بازار سرمایه، ریسک نوسانات نرخ ارز و تورم را پوشش خواهد داد و ضمناً تجربه نشان داده بازدهی بازار سرمایه در بلندمدت بیش از سایر بازارها بوده است

ابراهیمیان اضافه کرد: یکی از پیشران‌های بازار نرخ ارز است معتقدم نرخ فعلی ( محدوده ۲۴-۲۳ هزار تومان) کف نرخ دلار است و اگر این نرخ را در پیش‌بینی سودآوری شرکت‌ها مبنا قرار دهیم، سودآوری شرکت‌ها، در سال جاری نیز رشدی خواهد بود که بر ارزندگی بازار در میان‌مدت صحه می‌گذارد.

ابراهیمیان در رابطه با راهکار رفع صف فروش نمادهای کوچک بازار عنوان کرد: "شفافیت" و "نقدشوندگی" دو اصل مهم در بازار سرمایه هستند اما؛ مدتی است که اصل نقدشوندگی در برخی سهم‌های کوچک بازار زیر سؤال رفته و برخی سهم‌ها، مدتی طولانی است که در صف فروش قفل‌شده‌اند.

وی گفت: به نظر می‌رسد دستورالعمل رفع گره معاملاتی به‌خوبی در بازار سرمایه اجرایی نشده؛ ولی ظاهراً سازمان بورس و اوراق بهادار قرار است در دستورالعمل رفع گره معاملاتی، بازنگری داشته باشد تا شرکت‌های کوچک هم با شمولیت رفع گره، برای سرمایه‌گذاران جدید جذاب باشند. لازمه این امر این است که یا نمادهایی که کمتر از سایر نمادهای بازار افت قیمت داشته‌اند، اصلاح قیمتی داشته باشند و برای خریداران جذاب شوند، یا اینکه اخبار و اطلاعاتی از سوی صنایع و شرکت‌ها منتشر شود که باعث جذابیت این سهم‌ها شود. با توجه به رشد ملایمی که در نمادهای بزرگ بازار صورت گرفته، احتمالاً با اجرای دستورالعمل رفع گره معاملاتی، نمادهای کوچک بازار هم به تعادل خواهند رسید.

این کارشناس بازار سرمایه در معرفی صنایع برتر برای سرمایه‌گذاری گفت: سرمایه‌گذاران باید در سهام شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که هم رشد سودآوری مناسبی داشته باشند و هم تقسیم سود خوبی در مجامع داشته باشند و هم اینکه سود سال ۱۴۰۰ آن‌ها بالاتر از سود سال قبل باشد. علاوه بر این با در نظر گرفتن مذاکرات و احتمال توافق سیاسی و احیای برجام، سهم‌هایی که درآمد ریالی دارند هم جذاب خواهد بود. از میان سهم‌های ریالی، سهم‌های گروه بانکی، پرداخت الکترونیک، و نیز برخی شرکت‌های صنایع کشاورزی و غذایی برای سرمایه‌گذاری مناسب هستند.

وی در خاتمه با اشاره به وضعیت مطلوب بازار سرمایه از نگاه تحلیلی، عنوان کرد: به نظر می‌رسد بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ ، چه توافقی صورت بگیرد و چه مذاکرات بی‌ثمر باشد، پتانسیل رشد حداقل ۴۰ درصدی(۲ برابر بازدهی سپرده‌گذاری در بانک) خواهد داشت البته که رفع تحریم‌ها در افزایش صادرات و کاهش هزینه‌ها و رشد سودآوری شرکت‌ها اثرگذار خواهد بود؛ اما بدون احیای برجام نیز با در نظر گرفتن کسری بودجه دولت، رشد تورم و افزایش نرخ ارز خواهیم داشت که این شرایط هم موجب افزایش قیمت سهام و رشد بازار سرمایه خواهد شد.


  • بیشتر بخوانید:

سایه سنگین دلار در رشد بورس

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
فصل جذاب «بورس»
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

فصل جذاب «بورس»

تقویت انگیزه فروش در روزهای آتی
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

تقویت انگیزه فروش در روزهای آتی

چگونه سبد پرتفو بچینید
یک پژوهشگر اقتصادی در گفت‌وگو با بورس نیوز تشریح کرد:

چگونه سبد پرتفو بچینید

کریپتو
مدیر معاملات کارگزاری فارابی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

کریپتو "نه"، نقدینگی در بانک‌ها و اوراق پارک است

ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهمان
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
ممنون جالب بود ..... منظور از سهم های غذایی زپارس و زگلدشت و.... اینا هستش؟؟؟
م
سه‌شنبه ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
نه غکوروش غفارس غبهار است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۲
یعنی میشه برگرده به کانال ۲۱۰۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵
ک۰۰۰شعر نگو لاش۰۰۰عوضی
علی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۹
بالاخره یک کارشناس، نظر مثبت نسبت به بازار سرمایه و بورس داد. به امید روزهای طلایی برای بورس ایران در روزها و ماه‌های آینده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۷
سلام بورس نیوز میزان سود حلال واقعی همه صنایع وخدمات درکشور جند هست مثلا میزان سود حلال شرکت ملی مس دراین پنجاه سال جند تومان جند درصد بوده وسود یک تعمیرکار سوپری درسال جند درصد سود حلال وواقعی داشتهاست میتوانید این سوالرا باامار وتحلیل بیان داشتهباشید
گنیا
Germany
چهارشنبه ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۳
امسال هم با ادبیات دیگر ملت را به بورس دعوت کنید ،
دوبار از عرش به فرش کشیده شود به نوع دیگه پول را
هاپولی کنید ،دیگه این جماعت زیان‌ده از ریسمان سیاه
سفید هم ترس دارند از ی سوراخ دوباره گزیده نمی شوند!!!!
گنیا
Germany
چهارشنبه ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۳
امسال هم با ادبیات دیگر ملت را به بورس دعوت کنید ،
دوبار از عرش به فرش کشیده شود به نوع دیگه پول را
هاپولی کنید ،دیگه این جماعت زیان‌ده از ریسمان سیاه
سفید هم ترس دارند از ی سوراخ دوباره گزیده نمی شوند!!!!
محسن دوست محمدی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۴
شاخص کل مردم سهام عدالتشان را نفروشن هیچی گیرشان نمیاد
 
محسن دوست محمدی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۴
شاخص کل مردم سهام عدالتشان را نفروشن هیچی گیرشان نمیاد