بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
سهامداران نگران و 150 قفل بدون کلید؛

جراحی سهم‌های قفل صف‌فروش!

جراحی سهم‌های قفل صف‌فروش!
کارشناس بازار سرمایه معتقد است که برای باز کردن گره این سهم‌ها، راهی جز بازگشایی‌های بدون دامنه نوسان وجود ندارد و برای درمان این بخش از بازار، باید این درد را پذیرفت.
کد خبر : ۲۴۳۳۹۴

جراحی سهم‌های قفل صف‌فروش!

به گزارش بورس نیوز، با رشد ۴۷۲۷ واحدی روز سه‌شنبه، شاخص کل در کانال یک میلیون و ۲۴۸ هزار واحدی قرار گرفت و نکته اینجاست که باوجود روند مثبت بازار، ۱۵۰ نماد بازار قفل در صف فروش بودند.

بااین‌حال، ارزش معاملات بورس تهران بالغ‌بر ۹۷۱۱ میلیارد تومان بود و کل ارزش صف‌های فروش هم کمتر از ۲۰۰۰ میلیارد تومان بود.

حمید علماء کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازارسرمایه بیان کرد: معاملات بورس بر اساس پیش‌بینی و احتمالات آینده شکل می‌گیرد و با توجه به اینکه در ماه‌های گذشته، خوش‌بینی‌هایی به نتایج مذاکرات ایران در وین و توافق با آمریکا و احیای برجام وجود داشت، انتظار یک ثبات سیاسی و اقتصادی در کشور می‌رفت و برآورد افکار سرمایه‌گذاران موجب اصلاح شاخص بورس شد.

وی افزود: اتفاقی که در اقتصاد ما رخ داد این بود که بازارهای موازی، چنین امیدی به توافق نداشتند و مثل بازار سرمایه، اصلاح نداشتند. بعداً از انتخابات ریاست جمهوری و نزدیک شدن به آخرین‌مهلت مذاکرات، امیدواری‌ها به بازگشت آمریکا به برجام کمرنگ‌تر شده و انتظارات تورمی شکل‌گرفته و دلار مجدداً شیب صعودی به خود گرفته است. ازاین‌رو، طبیعی است که بازار سرمایه که به استقبال دلار ۱۵ هزارتومانی رفته بود، حالا که دلار به حدود ۲۵ هزار تومان رسیده، رشد کند.

وی با اشاره به حدود ۱۵۰ نمادی که باوجود رشد ملایم بازار سرمایه در روزهای اخیر همچنان قفل در صف فروش هستند، اظهار کرد: امیدواریم با بازگشایی بدون دامنه نوسان معاملات در این سهم‌ها، شاهد بازگشت تعادل به این نمادها هم باشیم. به‌هرحال، برای باز کردن گره این سهم‌ها، راهی جز بازگشایی‌های بدون دامنه نوسان وجود ندارد و برای درمان این بخش از بازار، باید این درد را پذیرفت.

علماء در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری گفت: شرکت‌هایی که روند تولید و فروش خوب و جریان نقدینگی مطلوبی داشته باشند و نیز امکان انتقال افزایش قیمت تمام‌شده محصول خود را به مشتریان دارند و مشمول قیمت‌گذاری دستوری نیستند، و همچنین تکنولوژی بومی دارند و به‌نوعی از تحریم‌ها، آسیب کمتری می‌بینند، گزینه‌های معقول‌تری برای سرمایه‌گذاری خواهند بود. سهم‌های گروه معدنی و پتروشیمی و همچنین برخی شرکت‌هایی که درآمدهای ارزی دارند، جزو گزینه‌های برتر برای سرمایه‌گذاری هستند.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه تصریح کرد: بهترین اتفاقی که در حال حاضر می‌تواند برای بازار سرمایه رخ دهد، کاهش نرخ بهره بانکی است. در این صورت، شاید بازار سرمایه رشد سال ۹۹ را دوباره تجربه کند. و البته که سیاست‌گذاران ما نشان داده‌اند هر زمان اراده کنند، شعله آتش زیر بازارهای مختلف را کم‌وزیاد می‌کنند و حالا هم‌چنین اتفاقی در بازار سرمایه ما، غیرممکن نیست.


  • بیشتر بخوانید:

کامبک بازار با کاهش ریسک سیستماتیک

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
سرمایه‌گذاری با استراتژی دفاعی
مدیر سرمایه‌گذاری سبدگردان آگاه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

سرمایه‌گذاری با استراتژی دفاعی

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"آتی سکه"، شفافیت یا بازارسنتی

بازدهی ۵۰درصدی «بورس» یک‌سال آتی
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

بازدهی ۵۰درصدی «بورس» یک‌سال آتی

فصل جذاب «بورس»
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

فصل جذاب «بورس»

ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲
بسمه تعالی ..یا این صف فروش ها ساختگی ویک عده خاص می خوان برداشتن دامنه نوسان رو مد وعادی وقانونی کنن وودشون این صفا رو با عواملشون درست کردن ومی خوان همه رو به پذیرش نظرشون وادار کنن واین رو راه پاره ودرمان معرفی کنن یا نه این صفها واقعی اند که در این صورت هم علاوه بر موراد ذکر شده که اون عده به نظر خودشون می رسنو وموضوع برداشتن دامنه نوسان رو قانونی می کنن ،سهامدارهای برخبر زیادی از این به بعد بازیچه یک عده سودجو وطماع خواهند بود اون هم قانونی قانونی
علی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴
متاسفانه بازار بورس شده جولانگاه نوسانگیران حقوقی و خود شرکتها....!!!! هر روز دو سه بار گاها تا پنج شش بار قیمت سهمها رو دو سه درصد بالا پایین می کنن و حسابی خون سهامدار خرد رو ذره ذره می مکند..... برای سهامدار خرد نمی صرفه با دو درصد سه درصد خرید و فروش کنه. به ریسکش هم نمی ارزه. اما متاسفانه حقوقی های بیشتر شرکتهای مخصوصا دولتی قشنگ سوار بر موج نوسان دارن اندک دارایی بازمانده مردم رو به یغما می برند....!!!! با سه چهار سهم دولتی و رانتی شاخص رو سبز نشون می دن. درحالیکه اکثر سهمها منفی یا قفل در صف فروش هستند. این روند ادامه نخواهد یافت.....!!!!! اگر چاره ای اندیشیده نشود بزودی رکود بزرگی بر بازار سرمایه حاکم خواهد شد. هیچ کس به فکر ضرر و زیان سهامدار خرد نبوده و نیست و نخواهد بود.
ننگ بر مسئول بی کفایت....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲
فقط حدف دامنه نوسان راهگشای بورس کشور است می گویند بورس دستوری و قیمت گذار نمی خواهیم از ان طرف دامنه نوسان را حذف نمی کنن دو قوانین متضاد هم