بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۱
صعود جدید و نیازمند
سهامداران شاید ترسی که این روزها از روند عرضه‌ها به آنها سیگنال شده را مخرب تلقی کنند و انتظار عرضه‌های فراوان و قفل صف‌فروش‌ها را برای امروز بکشند، که چنین دیدگاهی کاملا اشتباه است.
کد خبر : ۲۴۳۴۰۸

پیش گشایش؛

به گزارش بورس‌نیوز، بورس در پایان معاملات سه‌شنبه کمی رخ روز‌های قبل از بازگشت را از خود نشان داد و به‌قول معروف، بازار شُل بود؛ سند این دلیل رشد شاخص هم‌وزن ۲۸۱ واحدی بود که نشان داد گویا بازار امروز در آخرین روز معاملاتی هفته خود به استقبال چهارشنبه و عرضه‌های بی‌قرار برود.

باردیگر شستا چهره‌ای از خود را به نمایش گذاشته بود که واقعا باطن اوست یعنی غول چند روزه! چراکه باد این سهم نیز پس از شارژ و سیگنال آقای مدیر، وا رفت و سهم‌های دیگری آمدند و در لیست پر تراکنش‌ها نشستند.

کلاس افزایش ارزش، فقط "دلار"

جالب است که این روز‌ها باید اهالی "بورس" نیز پای منبر جانشین جمشید بسم‌الله بنشینند و نکته برداری کنند، زیرا این "دلار" که خار در چشم کل اقتصاد شده را هیچ طبیبی نتوانسته که نسخه دهد و علاجی برای کاهش دمای تب آن ارائه کند؛ ولی باید باور کنیم دلاری که تا یک هفته گذشته در حال ورود به کانال ۲۲هزارتومانی بود تا دیروز عصر در ارتفاع ۲۵ هزارتومانی آواز می‌خواهند و صدای خوش او، از دور به تالار‌های بورس می‌رسید.

دلاری‌ها در پایان به ازای هر دلار حدودا ۲۴ و ۸۵۰ تا ۲۴ هزار و ۹۸۰ نیز معامله داشتند و گویا تا زمانی که رفقای آقای ظریف در وین هستند، دلار قصد کوتاه آمدن را ندارد و شاید به‌قول اهالی کانال سیگنال دلار معروف، "عراقچی‌جان وین بمون، پول هتل با ما" 

نگاهی به وضعیت جهانی دلار نیز گویای آن بوده که بیش از ۲ماهه اخیر، این شاخص کمی بیش از ۱۱درصد افزایش را شاهد بوده و دلیل آن، فدرال رزرو و مواضع منفی شرایط تسهیل گرایانه آمریکا نام برده می‌شود.

نفت، روند منفی را شکست

درحالی که اهالی بازار طلای سیاه آرزو‌هایی از نوع نفت ۱۰۰ دلاری داشتند، روند بازار برگشت و نفت منفی شد اما؛ نفت طی معاملات روز گذشته خود به سهامداران "نه" نگفت و نشان داد که پشت سر سهامداران خود است، زیرا با رشد ۰.۷۷ درصدی نشان داد که هنوز دود از کنده بلند می‌شود، ولی همانطور که برای دلار ایرانی‌ها چشم به وین بسته‌اند، طبیعتا خریداران نفت نیز منتظر رسیدن نشست روز پنجشنبه اوپک هستند.

تغییرات سطح تولید و عرضه نفت، کاملا می‌تواند بر روند تقاضا و قیمت‌ها تاثیر بگذارد و ماهیگیران این بازار، فعلا برای مشخص شدن سهمیه‌ها دست‌نگاه داشتند.

سکه، هر روز بیشتر زیر چتر "دلار"

در شرایطی که بازار جهانی طلا با نوسان فراوانی همراه بود نرخ انس جهانی دیروز آب‌قند واجب بود، هر "سکه" در بازار به ۱۰ میلیون و ۷۹۴ هزار تومان نیز رسید و خود را دیگر در خانواده طلای جهانی نمی‌بیند! با آنکه شاخص طلا در مقابل دلار، حدود ۱۸ درصد افت کرد اما؛ این نشان داد که روند دلار و طلا در بازار ایران و بازار‌های جهانی کاملا متفاوت است و هر کدام در رود خود نشان می‌دهند.

نفس بیت‌کوینی‌ها بازگشت

رمزارز‌ها نیز در روز مثبت اغلب بازار‌ها نیز مثبت بودند و رشدی بیش از ۵ درصد را داشت و ۳۶ هزارواحدی شد اما؛ فعالان حوزه رمز ارز به سادگی از خبر‌های منفی چینی‌ها مخصوصا سیچوان و TBS انگلیس نگذرند.

بازار فردا نوبت کیست

سهامداران عزیز، شاید ترسی که این روزها از روند عرضه‌ها به آنها سیگنال شده است، انتظار عرضه‌های فراوان و قفل صف‌فروش‌ها را برای امروز بکشند اما؛ نباید چنین انتظاری داشت چراکه طبق حرکت‌های تکنیکالی بازار باید رشد قابل توجه را برای خود به ثبت برساند بنابراین شاید امروز بازار کار خود را با تعادل به پایان دهد و زیرسازی مناسبی را برای آغاز هفته آینده داشته باشد.

سهامداران گزارش‌های ماهانه و مخصوصا بخش فروش‌ و صادرات شرکت‌ها را با توجه به نرخ‌هایی که این روزها‌ دلار از خود برجای می‌گذارد و تست مثبت آن را می‌توان در سامانه نیما نیز مشاهده کرد را باید کاملا زیر ذره‌بین قرار دهند  و پشتوانه نرخ ارز، پشتوانه بازار برای رشد بازار است.


  • بیشتر بخوانید:

چتری برای قدم‌زدن زیر بازار عرضه‌های بورسی

اشتراک گذاری :
ارسال نظر