بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
بورس‌تهران در روز معاملاتی گذشته پس از ۱۰ روز کاری، سرخی را برگونه‌های خود مالید تا شاید چشم بدخواهان، این بازار را چشم نزند.
کد خبر : ۲۴۳۵۷۶


به گزارش بورس نیوز، همانطور که بار‌ها خدمت سهامداران عرض شد، عملیات‌های پارتیزانی حقوقی‌ها و عرضه‌های آن‌ها پس از آغازی سبز، باید چراغ ابهامی به نام "دام عسل" را روشن کند که نکند این دام، سرآغازی برای سرخی بازار باشد تا سهامداران و معامله‌گران بازارسرمایه با ریسک بیشتری در گره کور عرضه‌ها و صف‌ها اسیر شوند.

ذکر این کته حائز اهمیت است که از اسرای حاضر در صف‌های فروش، چنان کاسته شده که اصلا قابل مقایسه با روز‌های سبز بازار نیست بنابراین نباید از فرصت‌حدود ۱۰ روزه بازار را تبدیل به فرصت سوزی کرد.

گپ ۱۰هزارتومانی دلاردولتی با دلار واقعی!

وقتی گره "برجام" آنچنان کور شده باشد و ناخواسته بخواهیم برای عبور از این‌بحران معبری را با پهان باز کنیم نتیجه اینگونه رقم میخورد که واویلا ... اهالی دلارفروش از سبزه‌میدان بازار بزرگ تا میدان فردوسی همگی انگشت به دهان ماندند که بالاخره چه بر سر ارز خواهد آمد. شاید تا ماه گذشته زمانی که در شبکه خبر فرد نخست اجرایی دلار را ۱۵هزارتومان اعلام کرد تا زمانی که ترامپ اگه نبود، دلار ۵ هزارتومان بود؛ فاصله‌ها فرسخ فرسخ با واقعیات در امواج گردآب اسیر باشد، زیرا این‌روز‌ها غیر از دلار ۲۵هزارتومان، حرف هیچکس دیگری را نباید باور کرد.

البته هیزم دلار زمانی الو می‌گیرد کهبیش از ۸۰میلیون دلار معامله شکل گرفته است و تا زمانی که راستی آزمایی برای سرمایه‌گذاری شکل نگیرد، هیچ وقت ولع تقاضای دلار، پاسخ داده نخواهد شد و هر روز این ارز، فربه‌تر از دیروز خواهد شد؛ و شنیدن این نکته تلخ، چه تلخ بود؛ سامانه نیما در روز گذشته شاهد عرضه حدود ۱۰۷ میلیون دلار به صورت حواله ارزی به منظور تامین ارز واردات کشور بوده است.

از عرضه‌های مذکور حدود ۸۲ میلیون دلار معامله شده که میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۲ هزار و ۲۶۷ تومان بوده است.

هووی دلار النگو‌ها را نشان داد

بازار سکه نیز که مانند هووی دلار، بقچه خود را زیر بغل زده تا باردیگر عزم صعود کند؛ دلار که در هفته گرشته در مرز ۱۰ میلیون و ۳۰۰هزارتومان قرارداشت، این روز‌ها با ۴۷۰ تا ۴۸۰ هزارتومان رشد، در بین معامله‌گران سکه، دست به دست می‌شود.

مچ‌اندازی یک توئیت در برابر بخشنامه‌های کشور‌ها

ارز‌های دیجیتال، پس از رکودی که برای سرمایه‌گذاران خود رقم زده بود، باردیگر چراغ صعود را روشن کرده و بیت‌کوین جلوی تمام رمزارز‌ها به‌گونه‌ای حرکت می‌کند که رشد بازار رمزارزها، لبخند را بر لبان‌ ناسزاگویان کریپتوکارنسی‌ها آورده است. بیت‌کوین در مرز ۳۴هزاردلاری در حال معامله بود.

اما این نکته را نباید فراموش کرد که آخرین توئیت ایلان ماسک در برابر فشار چینی‌ها و سرکوب اهالی استان سیچوان و حتی ممنوعیت بانک‌های انگلیسی در خصوص معامله رمزارز‌ها نیز آنچنان تاثیرگذار بود که حرف‌های این دو غول اقتصادی را باد هوا کرد.

بازار امروز نوبت کیست

سهامداران عزیز باید در پورتفوی خود استراتژی‌هایی که ذر گذشته ذکر شد را از خاطر نبرند ضمن آنکه بازار می‌تواند با سه فاکتور مهم (افشای صورت‌های مالی سه ماهه نخست)، (نرخ دلار ۲۲ هزار تومانی سامانه نیما)، (اعلام سود شرکت‌ها تا اواسط تیرماه) جزو مهم‌ترین فاکتور‌های آتی سرمایه گذاری در بازار سرمایه است.

از سوی دیگر برای بازار امروز پیش بینی می‌شود که بازار در ابتدای زمان معاملات ادامه روند روز گذشته خود را پیش بگیرد. یعنی بازار پرعرضه به استقبال سهامداران بیاید و این سهامداران هستند که باید دام عسل را برای حقوقی‌ها و فرو شندگان سنگین سهم‌ها تلخ کنند؛ بنابراین اگر سهامداران کمی هوشیار به عرضه‌های صبحگاهی نه بگویند می‌توانیم راند دوم بازار را متعادل و مثبت ببینیم.

از سوی دیگر شاخص کل نمایانگر آن است که در نقاط حمایتی قرار گرفته و تصور نمی‌شود که نقاط مقاومتی که این روز‌ها شاخص کل برای خود ساخته از بین برود؛ بنابراین سهامداران باید در پورتفوی خود به عمده نماد‌هایی که بازدهی خوبی را از خود به نمایش گذاشته اند فکر کنند و سوددهی خود را با نماد‌هایی بسازند که در ابتدا نقدشوندگی کافی و روی محور بنیادی مانور دهد.


  • بیشتر بخوانید:

"بورس" در انتظار صعود ...

اشتراک گذاری :
ارسال نظر