بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۷
مجمع عمومی عادی سالیانه پتروشیمی امیرکبیر برگزار شد

شکبیر ۱۰۲۰۰ ریال سود تقسیم کرد/ تقدیر از رشد ۱۰ برابری سود

مجمع عمومی عادی سالانه پتروشیمی امیرکبیر با قدردانی رییس مجمع از مدیرعامل، اعضای هیات‌مدیره و کارکنان شرکت به دلیل رشد ده برابری سود برگزار شد.
کد خبر : ۲۴۳۶۵۰


شکبیر ۱۰۲۰۰ ریال سود تقسیم کرد/ تقدیر از رشد ۱۰ برابری سود

به گزارش بورس نیوز، مجمع عمومی عادی سالانه پتروشیمی امیرکبیر با قدردانی رییس مجمع از مدیرعامل، اعضای هیات‌مدیره و کارکنان شرکت به دلیل رشد ده برابری سود برگزار شد. این مجمع با حضور ۹۷/۹۸ درصد سهامداران برگزار و از مجموع ۳۶ هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال سود قابل تقسیم، به‌ازای هر سهم ۱۰ هزار و ۲۰۰ ریال سود تقسیم شد.

انتخاب اعضای حقوقی هیأت‌مدیره

در این جلسه، سیدحمید سیدی به‌عنوان رییس، مصطفی زهتابیان و علی‌اصغر حمیدی به‌عنوان ناظر و فرهاد رحیمی به عنوان منشی انتخاب شدند.

پس از استماع گزارش هیات‌مدیره و حسابرس مستقل و بازرس قانونی، صورت‌های مالی به اتفاق آراء مورد تصویب قرار گرفت.

همچنين سازمان حسابرسي به‌عنوان بازرس قانوني و دنياي اقتصاد و اطلاعات به‌عنوان روزنامه‌هاي كثيرالانتشار انتخاب شدند.
علاوه بر این در این مجمع، اعضای هیات‌مدیره شرکت به مدت دوسال به این شرح انتخاب شدند: بانک رفاه کارگران (سهامی عام)،‌ شرکت توسعه سرمایه رفاه (سهامی خاص)، شرکت توسعه پیشرو رفاه پردیس (سهامی خاص)، شرکت صنعتی نویدزرشیمی (سهامی خاص) و شرکت ارزش‌آفرینان تجارت صبا (سهامی خاص).

چالش‌های پیش‌روی صنعت پتروشیمی

عبدالکریم پهلوانی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی امیرکبیر، در ابتدای این جلسه به ارائه تصویری کلی از صنعت پتروشیمی در کشور پرداخت و سپس به بررسی چالش‌های پیش‌روی این صنعت ‌پرداخت.

شکبیر ۱۰۲۰۰ ریال سود تقسیم کرد/ تقدیر از رشد ۱۰ برابری سود

به گفته پهلوانی، چالش‌های حاکمیتی، منابع بالادستی، تولید و فروش، توسعه‌ای و تحریمی و فقر ظرفیت مدیریتی، ۵ چالش مهم پیش‌روی صنعت پتروشیمی به‌شمار می‌آیند.

وی در توضیح چالش حاکمیتی گفت: بعد از اجرای اصل 44 قانون اساسی و واگذاری شرکت‌های تحت نظر NPC (شرکت ملی صنایع پتروشیمی) با فقدان نهاد تنظيم‌گر و به تبع آن، با نبود نهاد حاكميتی و تنظیم‌گر بر موضوع خوراك مواجه هستیم.

مدیرعامل پتروشیمی امیرکبیر در توضیح دومین چالش یعنی چالش منابع بالادستی گفت: در کل صنعت پتروشیمی در منابع بالادستي عدم اطمينان نسبت به تامين خوراك برای آینده وجود دارد و منابع بالادستی در سال‌های گذشته به اندازه کافی توسعه پیدا نکرده اند

 پهلوانی ادامه داد: در چالش توليد و فروش، اعمال سياست‌هاي بازرگاني متضاد در حوزه بين‌الملل يكي از آفت‌هاي صنعت پتروشيمي است و بعضاً شركت‌های داخلي دچار رقابت منفي مي‌شوند.

وي افزود: چالش بعدي عدم وجود مركز قيمت‌گذاري براي محصولات پتروشيمي است و به همین دلیل امکان حضور در بازارهای بين‌المللی با استراتژی و سياست واحد وجود ندارد.

پهلواني در ادامه به چالش توسعه اشاره و بيان كرد: توسعه نيازمند همكاري بين‌المللي است. از سال ۷۶ تاكنون ۲۶ ميليارد دلار در صنعت پتروشيمي سرمايه‌گذاري صورت گرفته است. از اين ميزان ۱۶ ميليارد دلار آن فاينانس بوده كه ۹ ميليارد دلار از اروپا و ۷ ميليارد دلار از آسيا تامين شده است.

وی همچنین تأکید کرد: براي توسعه نياز به تكنولوژي داريم. ۲۸۶ تكنولوژي پتروشيمي در جهان وجود دارد. ۱۱۷ لايسنسور نيز فعال هستند كه ۷۷ مورد در اروپا و ۲۵ مورد در آسيا قرار دارند. وی افزود حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد خريد يك پروژه پتروشيمي خريد خارجي است و همه این موارد گویای ضرورت همکاری‌های بین‌المللی است.

مديرعامل پتروشيمي اميركبير چالش بعدي را چالش مديريتي عنوان كرد و گفت: براي اكنون و آينده صنعت از منظر ظرفيت مديريتي تدبیری اندیشیده نشده است و در این حوزه با ضعف‌هايي از لحاظ نيروهاي توانمند مواجه هستیم.

سودآوری بی‌سابقه پتروشیمی امیرکبیر

پهلواني سپس به ارائه گزارشی از عملکرد شرکت در سال ۹۹ پرداخت و گفت: در این سال دريافت خوراك مايع و اتیلن دریافتی به‌ترتیب ۹ و ۳ درصد کاهش داشتند و خوراک گازی اتان نیز با افزایش ۷۳۴ درصدی مواجه شد كه همگي ذاتاً مثبت هستند. چرا که دريافت خوراك مايع كمتر به شرط در اختيار داشتن گاز به مفهوم سودآوري بيشتر است.

پهلوانی گفت: در سال گذشته ۷۵۱ هزار تن خوراك مايع دريافت شده است كه كمترين ميزان در ۴ سال گذشته بوده است.

وی افزود: دریافت خوراك اتان به میزان ۱۳۳ هزار تن بوده است اين رقم را باید کم‌سابقه دانست.

مديرعامل پتروشيمي اميركبير با بيان اينكه توليد اتيلن در سال گذشته ۲۱ درصد افزايش يافته است، تصريح كرد: روند توليد در سال گذشته با وجود اورهال بي سابقه بوده است و همه این‌ها در خدمت سودآوری مضاعف شرکت بوده است.

 پهلوانی تاکید کرد: بر این اساس در تولید کل با ثبت رکورد ۶ درصدی و نیز ثبت بالاترین رکورد تولید محصولات پلیمری موفقیت کم‌نظیری برای شرکت به دست آمده است.

مدیرعامل پتروشیمی امیرکبیر با اشاره به عملکرد شرکت در بخش فروش گفت: افزایش ۸ درصدی فروش مقداری و ۱۱۰ درصدی ریالی، نتیجه تغییر سیاست‌های فروش بوده است.

وی با اشاره به رشد چشم‌گیر سود شرکت در سال ۹۹ گفت: سود شركت در سال گذشته ۱۰۴۵ درصد افزايش يافت و از ۳ هزار و ۴۵۱ میلیون ریال به ۳۹ هزار و ۵۲۱ میلیون ریال رسید.

عوامل سودآوری پتروشیمی امیرکبیر

پهلوانی با تأکید بر افزایش ناگزیر هزینه‌های مجتمع پتروشیمی امیرکبیر از افزایش ۱۱۰ درصدی درآمدها گفت و سپس توضیحاتی درباره عوامل افزاینده سود ارائه کرد. پهلوانی گفت: مديريت و تغييرات در سبد خوراك، كاهش زمان توقف‌ها، كاهش ضايعات خوراك، کاهش ضایعات محصول، کاهش قيمت تمام شده، افزايش 15 درصدي فروش تناژي محصولات پلمیری، افزایش صادرات، برنامه‌ریزی جهت تولید گریدهای مورد نیاز بازار و افزایش قیمت فروش محصولات از جمله عوامل افزايش سودهي شركت بوده‌اند.

پهلوانی در ادامه توضیحات خود درباره روند پیشروی اقتصادی پتروشیمی اميركبير گفت: EPS شركت يك هزار و ۴۵ درصد رشد داشته و به يك هزار و ۹۷۸ریال رسيده است. حال آنکه در سال گذشته عددی معادل ۹۵۹ ریال به ثبت رسیده است.

همبستگی درون‌سازمان و همگرایی سهامداران؛ عامل موفقیت پتروشیمی امیرکبیر

مدیرعامل پتروشیمی امیرکبیر پس از مباحث فنی و اقتصادی تصویری از جایگاه و افتخارات این شرکت در سال ۱۳۹۹ ارائه کرد و گفت: پتروشیمی امیرکبیر در بین ۴۰۰ شرکت وزارت رفاه از منظر سودآوری موفق به کسب نشان عالی درخشان جهش تولید شد.

همچنین از سوی شركت ملي صنايع پتروشيمي به‌منظور هم‌راستایی با گفتمان جهش توليد مورد تقدیر قرار گرفت و علاوه بر این از سوی سازمان حفاظت محيط زيست به‌عنوان صنعت سبز برگزیده شد.

پهلوانی تاكيد كرد: در تمام اين عملكردها، معجزه و همدلي درون سازماني و همگرايي با سهامداران دیده می‌شود و آنچه به دست آمده مرهون تلاش نيروهايي است كه در شركت در حال فعاليت هستند.

سيد حميد سيدي رئيس مجمع نيز در اين جلسه از گزارش‌های جامع و مبسوط ارائه شده از سوی مدیریت و هیات مدیره شرکت تشکر به عمل آورد و گفت: افزايش ۱۰ برابري سود اتفاق ارزشمندي است كه براي نخستين بار روی داده است كه بخش عمده آن در قالب عمليات صورت گرفته و نشان دهنده تلاش مستمر بوده است.

ایمنی و توسعه؛ دو بال حرکت پتروشیمی امیرکبیر

دکتر محمدی‌زاده، مدیر برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات و ارتباطات پتروشیمی امیرکبیر نیز در سخنان خود به دستاوردها و برنامه‌های شرکت اشاره کرد. وی در زمینه دستاوردها به ثبت ۱۴۲۶۳۶۰۷ نفر-ساعت بدون حادثه و اجرای پروژه ERP و جانشین پروری اشاره کرد و پروژه های معطوف به تامین پایدار خوراک را از جمله مهم‌ترین برنامه‌های شرکت در سال جاری خواند.
همچنین مهندس علی حیاتی، رییس هیات‌مدیره پتروشیمی امیرکبیر به‌نمایندگی از پرسنل از کوشش‌های مدیرعامل شرکت تقدیر به عمل آورد و جایگاه مترقی شرکت را مرهون کوشش‌های کارکنان، مدیران میانی، مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره دانست و برای آن آرزوی تداوم کرد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
آیا ابهام
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید شد:

آیا ابهام "دلار" مجال رشد «بورس» را می‌دهد

با ابلاغ شرکت هیات مدیره صنایع پتروشیمی فارس؛

انتشار اوراق اختیار تبعی"فارس" تصویب شد

دل بستن به توافق، سرابی بیش نیست
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد:

دل بستن به توافق، سرابی بیش نیست

ارسال نظر