بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۸
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی:

مشکل خاموشی‌ها به استخراج رمزارز‌ها باز نمی‌گردد

مشکل خاموشی‌ها به استخراج رمزارز‌ها باز نمی‌گردد
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر می‌رسد مدیریت خاموشی‌ها نیز از کنترل مدیران مجموعه وزارت نیرو خارج شده است.
کد خبر : ۲۴۳۷۱۸

خواندن ۲ دقیقه

استخراج رمزارزها+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، مالک شریعتی نیاسر، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به نظر می‌رسد مدیریت خاموشی‌ها نیز از کنترل مدیران مجموعه وزارت نیرو خارج شده و عدم برنامه ریزی منظم و منسجم برای خاموشی‌ها عملا مردم را دچار مشکل کرده است.

 وی با انتقاد از نحوه مدیریت خاموشی‌ها، افزود: یک موضوعی که باید به آن پرداخته شود بحث علت خاموشی‌ها است که به کوتاهی در تولید برق باز می‌گردد. در واقع کمبود برق به کم کاری مجموعه وزارت نیرو در طی سالیان اخیر باز می‌گردد. وزارت نیرو ظرفیت تولید را بر اساس احکام مندرج در برنامه ششم افزایش نداده و در بحث انرژی‌های تجدید پذیر نیز به همین ترتیب بسیار کم‌تر از ظرفیت تکلیفی قانون برنامه ششم توسعه اقدام کرده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه بیان کرد: این کوتاهی اکنون خود را نشان داده و بالغ بر ۱۰ هزار مگاوات برای تامین برق در زمان‌های پیک کمبود داریم. بحث دوم این است که ظاهرا مدیریت خاموشی نیز از کنترل مدیران مجموعه وزارت نیرو خارج شده است. متاسفانه برنامه ریزی منظم و منسجمی برای خاموشی‌ها وجود ندارد و عملا مردم دچار مشکل شده اند.

نماینده مردم تهران در خانه ملت ادامه داد: بی‌برنامگی و بی‌نظمی در خاموشی‌ها هم منجر به آسیب به وسایل برقی مردم شده و هم در فرآیند کار امور اداری و صنعتی اخلال ایجاد کرده و هم دردسر‌های زیادی برای دانشجویان در فصل امتحانات پایان ترم ایجاد کرده است.

وی در ادامه تاکید کرد: در بحث تاثیر استخراج رمزارز‌ها بر خاموشی ها، مشکل اصلی رمزارز‌هایی هستند که به صورت غیرقانونی استخراج می‌شود. نکته اول این است که میزان برآورد استخراج غیر قانونی رمزارز زیر ۱۰۰۰ مگاوات است که درصد زیادی نسبت به کل نمی‌شود؛ گرچه باید با آن نیز برخورد شود.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود:، اما نکته اساسی این است که عمده رمزارز‌ها در مکان‌هایی تولید می‌شود که قبلا واحد صنعتی بودند و باید برق آنان برای تولید تامین می‌شد اکنون همان برق برای تولید رمز ارز استفاده می‌شود و فقط قیمت مصوب برای استخراج رمز ارز نمی‌دهند و ضرر مالی دارد. از جهت تامین برق بار مضاعفی بر شبکه تحمیل نشده است. وزارت نیرو باید همین بار را برای آن صنعت تامین می‌کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مشکل خاموشی‌ها به استخراج رمزارز‌ها باز نمی‌گردد، بیان کرد: در واقع به میان کشیدن این موضوع یک فرافکنی و توجیهی برای عدم افزایش ظرفیت تولید، عدم افزایش راندمان نیروگاه‌ها است که باید سیکل ترکیبی می‌شد و همچنین عدم توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است. 

شریعتی در پایان افزود: از سوی دیگر سیاست‌های قیمتی که مجلس برای مدیریت مصرف به وزارت نیرو در بودجه سال ۱۴۰۰ تکلیف کرده است، هنوز اجرایی نشده است و نظام (IBT) افزایش پلکانی که در بودجه ۱۴۰۰ آمده و باید اجرایی شود، اما هنوز ابلاغ نشده است و باید منابع اجرای این طرح با اخذ پول از مشترکین پرمصرف تامین شود.


  • بیشتر بخوانید:
اشتراک گذاری :
ارسال نظر